Hej!
Är i full rulle med att byta fönster i ett Gullringshus från 1976.
Har bytt alla enstaka fönster i sovrummen osv.
I vardagsrummet har jag tagit ur och satt in också. Vilket nu ger mig ångest att det kan ha varit bärande fönster.
Det är 3 sektioner med två fönster 9x14 per sektion. Samt en altandörr.
Jag har redan rivit och satt i dom nya, när jag lärde mig på forumet att det kan va bärande..
Fönstren sitter karm i karm..
Vad fan gör jag? Ju mer jag söker inser jag att risken är väldigt stor att så är fallet.
Dels jobbet jag lagt ner men framförallt pengarna som blir om jag måste byta och ändra om. Och är nervös att jag redan gjort skada på konstruktionen.
I övriga rum där det bara sitter enstaka fönster lär risken va mycket mindre även om dom skulle va bärande tänker jag.
Är i full rulle med att byta fönster i ett Gullringshus från 1976.
Har bytt alla enstaka fönster i sovrummen osv.
I vardagsrummet har jag tagit ur och satt in också. Vilket nu ger mig ångest att det kan ha varit bärande fönster.
Det är 3 sektioner med två fönster 9x14 per sektion. Samt en altandörr.
Jag har redan rivit och satt i dom nya, när jag lärde mig på forumet att det kan va bärande..
Fönstren sitter karm i karm..
Vad fan gör jag? Ju mer jag söker inser jag att risken är väldigt stor att så är fallet.
Dels jobbet jag lagt ner men framförallt pengarna som blir om jag måste byta och ändra om. Och är nervös att jag redan gjort skada på konstruktionen.
I övriga rum där det bara sitter enstaka fönster lär risken va mycket mindre även om dom skulle va bärande tänker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske är så. Tänker att i värsta fall får jag öppna.V VincHeee skrev:
Har även en tanke idag att gå runt lite hos grannar. Är stort område med samma typ av huskonstruktion. Några har iaf bytt fönster.
Det har varit mer tight uppe och nere.Matti_75 skrev:
Sidorna kanske 5-10mm iaf runtom när jag bytt i andra rum.
På dessa större fönsterpartier va det nog 1-1,5cm på sidorna, men fortsatt lika tight uppe och nedtill.
Dom hade fogskummat rätt friskt innan istället.
Om all last nu ligger på de lodräta stolparna mellan paren så är dessa rätt långt isär. Det kan ha varit så att de gamla karmarna hjälpte till förut och att det nu skulle behövas stöttning upptill för att inte sjunka ihop i mitten av ett par? En konstruktör borde kunna avgöra det.
Behövs det så ska man egentligen även göra en bygganmälan.
.
.
Okej.D D_Anders skrev:Om all last nu ligger på de lodräta stolparna mellan paren så är dessa rätt långt isär. Det kan ha varit så att de gamla karmarna hjälpte till förut och att det nu skulle behövas stöttning upptill för att inte sjunka ihop i mitten av ett par? En konstruktör borde kunna avgöra det.
.
Men känns märkligt att lasten tas av dom reglarna. Borde den inte växlas av ovanför isåfall?
Men kanske får ta och göra det.
Har gått runt i området och har och vartannat hus har bytt fönster eller till och med satt in 3 stora istället för 6 stycken då.
Känns ju tveksamt att alla har stöttat upp och växlat av 🤔
Känns ju som att många hus är 70 talshus som renoveras. Sjukt egentligen då få förmodligen vet om detta, och antagligen inte heller några montörer.
Jag visste ju inte heller om att sånt var ett problem utan läste det av en slump i forumen här.
Jag visste ju inte heller om att sånt var ett problem utan läste det av en slump i forumen här.
Bara om fönstren räknas som bärande, fönsterbyten och andra sånna fasadändringar kräver väl inte anmälan/ bygglov nuförtidenD D_Anders skrev:Om all last nu ligger på de lodräta stolparna mellan paren så är dessa rätt långt isär. Det kan ha varit så att de gamla karmarna hjälpte till förut och att det nu skulle behövas stöttning upptill för att inte sjunka ihop i mitten av ett par? En konstruktör borde kunna avgöra det.
.
Nej så har jag förstått det också.F fribygg skrev:
Men är ju lite synd om dom var bärande då. För då blir det väl att plocka ut alla nyinstallerade fönster, sätta in avväxling/balkar och eventuellt få tillbaka dom.
Om det ens går, annars är det ju 6st fina 3 glas alu som inte går att använda...
Fyfan. Du är nästan säker på detta alltså?Matti_75 skrev:
Herregud vilket projekt det lär bli nu...
Fan att man inte vet sånt här och inte heller snickare.
Hur omfattande är sånt jobb?