900 läst ·
37 svar
900 läst
37 svar
Bytt fönster Gullringshus bärande??
Absolut, bygganmälan behövs bara om de gamla fönstren var en del av den bärande konstruktionen.
En konstruktör kan nog dels avgöra det och dels räkna på en lösning som du kan presentera i bygganmälan.Det kan ju vara så att bara stolparna var bärande men det låter tveksamt då de är så långt isär. Gå runt och fråga grannar låter som en klok ide om du inte får tag i ritningar från kommunen.
Jag bor i ett 15 år äldre hus och i mitt fall har jag inga stolpar utan bara en lång rad ej öppningsbara fönster monterade karm i karm. De är garanterat bärande och det är en så lång sträcka att jag tror att mitt hus kanske skulle kollapsa direkt om plockade ut dem helt och om man bara ersätter med moderna fönster så skulle de nog förstöras fort.
Ett enstaka fönster i ett sovrum har klart lägre sannolikhet att vara bärande om det inte är jättebrett. Sitter det på.en gavel gissar jag att risken är minimal.
En konstruktör kan nog dels avgöra det och dels räkna på en lösning som du kan presentera i bygganmälan.Det kan ju vara så att bara stolparna var bärande men det låter tveksamt då de är så långt isär. Gå runt och fråga grannar låter som en klok ide om du inte får tag i ritningar från kommunen.
Jag bor i ett 15 år äldre hus och i mitt fall har jag inga stolpar utan bara en lång rad ej öppningsbara fönster monterade karm i karm. De är garanterat bärande och det är en så lång sträcka att jag tror att mitt hus kanske skulle kollapsa direkt om plockade ut dem helt och om man bara ersätter med moderna fönster så skulle de nog förstöras fort.
Ett enstaka fönster i ett sovrum har klart lägre sannolikhet att vara bärande om det inte är jättebrett. Sitter det på.en gavel gissar jag att risken är minimal.
Att snickarna inte var oroliga kan ju iofs bero på att de har sett konstruktionen förut och vet att det inte är någon fara...
Det är ju långt ifrån omöjligt att väggen med fönsterpartiet byggdes med en balk ovanpå i fabriken. Du får nog öppna och titta om du inte hittar ritningar eller en granne med koll.
Det är ju långt ifrån omöjligt att väggen med fönsterpartiet byggdes med en balk ovanpå i fabriken. Du får nog öppna och titta om du inte hittar ritningar eller en granne med koll.
Det fanns en hustillverkare som hade fönster som var bärande men där var den vertikala delen av karmen utfräst i reglarna så där kunde man inte byta till samma fönsterstorlek utan man fick mecka in ett fönster mellan dessa efter att man hade rivit det gamla fönstret, troligen byggda tidigt 70-tal, tillverkare har jag inte en aning om.F FilipHe skrev:
Här är ett exempel på en ca 450 cm lång fönstervägg där fönstren är monterade mot reglarna från fabrik pp tidigt 60-tal. Denna del sitter ca 1m längre in än resten av väggen på denna långsida. För övrigt sitter reglarna här med cc 73.I Incinerator skrev:Det fanns en hustillverkare som hade fönster som var bärande men där var den vertikala delen av karmen utfräst i reglarna så där kunde man inte byta till samma fönsterstorlek utan man fick mecka in ett fönster mellan dessa efter att man hade rivit det gamla fönstret, troligen byggda tidigt 70-tal, tillverkare har jag inte en aning om.
HultsfredsHus. De hade byggsystem med fiberplank och fönstret var bärande del av väggen.I Incinerator skrev:Det fanns en hustillverkare som hade fönster som var bärande men där var den vertikala delen av karmen utfräst i reglarna så där kunde man inte byta till samma fönsterstorlek utan man fick mecka in ett fönster mellan dessa efter att man hade rivit det gamla fönstret, troligen byggda tidigt 70-tal, tillverkare har jag inte en aning om.
Mitt hus är byggt med Hultsfreds fiberplank. Vet inte om hela väggen kom som en bit eller om "fönsterväggen" var lös och monterades på plats. Jag hoppas att dessa fönster lever lika länge som huset så man slipper byta.A AndersS skrev: