Elektrikern kommer och kollar på onsdag infor vårt byte av elcentral.

Tanken är en helt ny med automatsäkringar och ett par jordfelsbrytare. Eftersom vi håller på att renovera utrymmet där centralen sitter funderar vi lite på hur mycket man byter.

Huset är från -60 och det har bott en gubbe som gillat målarfärg här så det är inte så frächt :). Enligt bilden så kommer elen in från golvet och går upp i en oplomberad dosa med huvudsäkringar. Sedan vidare till ytterligare ett skåp med huvudräkringar samt en av-på knapp. På detta skåp sitter även mätaren.
Egentligen skulle vi vilja byt aallt för att kunna göra en ordentlig ytskicktsrenoveringa v hela högra väggen.

Så, kan man byta allt eller är det i vårt fall brukligt att bara byta själva proppskåpet?

• IMAG0228 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar det bli 50-60 år gammal infälld installation så tycker i alla fall jag att det är dags.... Det håller säkert längre men varför vänta när du ändå byter central.
Det är mitt tycke, lovar att du får andra svar;-)

Sent from my LT15i using Byggahus

Dsl skrev:
Enligt bilden så kommer elen in från golvet och går upp i en oplomberad dosa med huvudsäkringar.
Som gjort för att stjäla ström... de säkringarna är kopplade före mätaren.

Dsl skrev:
Sedan vidare till ytterligare ett skåp med huvudräkringar samt en av-på knapp. På detta skåp sitter även mätaren.
Om något till och med skåpet med mätaren ska bytas så behöver elleverantören (nätägaren) bli inblandade. Jag är inte helt säker men tror att de äger allt det gulmålade på bilden.

Elektrikern byter det ni vill att han ska byta. Mätaren till höger och inkommande ledning tillhör dock nätägaren, vilka alltså måste blandas in i så fall. Det blir nog främst en kostnadsfråga vad ni vill göra i slutändan. Sedan får vi se vad elektrikern säger när han ser detta på plats.

Jag skulle förresten tro att nån som jobbat med den typ av skåp som huvudsäkringarna sitter i har något att säga, typ att man byter inte skåpet om man inte också byter hela kabeln med inkommande matning.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Servisen lär vara en pappersjordkabel och den rör man inte om man inte är absolut tvungen. Den håller dessutom i evighet om den får vara i fred.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Servisen lär vara en pappersjordkabel och den rör man inte om man inte är absolut tvungen. Den håller dessutom i evighet om den får vara i fred.
Dessutom ser det ut som att hela uppställningen håller i evighet, verkar vara gott om grupper för att vara så gammal. Dit med JFB så skulle jag vara nöjd, säkert inget fel på FK'n heller men kan ju behöva kompletteras med jord och det blir ofta enklare med en del omdragning då.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Kolla gärna FK som går in i lysrörsarmaturer och glödljusarmaturer. De kan vara skkadade av värme och/eller UV om de är så gamla. Annars är de förmodligen i gott skick. En kontrollmätning med megger kan i en del fall (tror jag?) hitta begynnande isolationsfel.

Diazeder är i sig inget dåligt, snarare tvärt om. Den gamla centralen går att behålla om man vill. Man ska komma ihåg att de är farliga för barn (man kan komma åt strömförande delar om man lossar huven). Å andra sidan har de fördelen att man byter det brytande elementet efter varje fel, så de "åldras" inte.

P
dendär installationen ser ju ganska så fräsch ut för att vara 60 år:D.. skulle sett det som byttes ut i mitt hus :|

Först av allt, tack för alla svar, det uppskattas!

Kopparkullen skrev:
Börjar det bli 50-60 år gammal infälld installation så tycker i alla fall jag att det är dags.... Det håller säkert längre men varför vänta när du ändå byter central.
Det är mitt tycke, lovar att du får andra svar;-)

Sent from my LT15i using Byggahus
Infälld? I detta fall ligger ju allt utanpå.

yxis skrev:
Som gjort för att stjäla ström... de säkringarna är kopplade före mätaren.
Om något till och med skåpet med mätaren ska bytas så behöver elleverantören (nätägaren) bli inblandade. Jag är inte helt säker men tror att de äger allt det gulmålade på bilden.
Jovisst skulle man kunna snorta lite :)
Men det var det jag var rädd för, att göteborg energi äger dessa delar.

Betyder detta att det inte sitter några huvudsäkringar ute vid gatan? Och om kabeln skulle ge sig är det deras ansvar att byta den?

Fotografen skrev:
Yes, det har jag fått förklarat för mej i en tidigare tråd här. :) Därför lät jag den ligga kvar i sitt cementrör under golvet trots att jag bilat upp och frilagt allt.

Men då låter det ju helt klart som att även elektrikern kommer rekommendera att låta detta vara.

Den gula dosan med huvudsäkringar har jag öppnat och den ser mycket fräch ut invändigt.

GK100 skrev:
Dessutom ser det ut som att hela uppställningen håller i evighet, verkar vara gott om grupper för att vara så gammal. Dit med JFB så skulle jag vara nöjd, säkert inget fel på FK'n heller men kan ju behöva kompletteras med jord och det blir ofta enklare med en del omdragning då.
Jo, av 27 säkringsplatser är idag 12 tomma och ytterligar ~6 används inte alls. Problemet är ju istället att endast 3st 10A säkringar matar hela huset, vitvaror (utom spis och ugn som har 3 egna) och uttag.

Så egentligen är det mest för det estetiska vi vill byta. Det skall kännas frächt i vår nyrenoverade tvättstuga helt enkelt. Dessutom hänger det en lös plastdosa under skåpet och det går ut några tvivelaktiga sladdar på ovansidan.

Ett alternativ är att flytta ut mätaren och huvudsäkringarna till ett fasadskåp, men det kräver ju lite större ingrepp. Skrivs lite då och då här på forumet att elbolagen inte tar betalt för mätarflytt om det är från inne till ute.

Dsl skrev:
Först av allt, tack för alla svar, det uppskattas!

Infälld? I detta fall ligger ju allt utanpå.
Sorry, trodde du menade byta all kabel i huset samtidigt som centralen....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.