Hej!
Vi planerar att byta fasadbrädor på vårt hus. Huset är byggt -75. Vi har bytt fönster och renoverat insidan. Bakom nuvarande fasadbrädor är det isolering med fastklistrad papp på. Bakom det en asfaltsboard.
När vi nu tänker byta ut brädorna mot nya undrar jag om vi behöver göra något mer än just bara byta ut. Gör man bäst i att byta isolering och sätta typ vindskyddsfolie utanför? Eller gör man bäst i att inte ändra något mer än fadadbrädorna så länge isoleringen ser OK ut?
Vad är bra att tänka på?
Vi har tilläggsisolerat 50mm på insidan, om det gör någon skillnad.
Tacksam för alla råd och tips
Vi planerar att byta fasadbrädor på vårt hus. Huset är byggt -75. Vi har bytt fönster och renoverat insidan. Bakom nuvarande fasadbrädor är det isolering med fastklistrad papp på. Bakom det en asfaltsboard.
När vi nu tänker byta ut brädorna mot nya undrar jag om vi behöver göra något mer än just bara byta ut. Gör man bäst i att byta isolering och sätta typ vindskyddsfolie utanför? Eller gör man bäst i att inte ändra något mer än fadadbrädorna så länge isoleringen ser OK ut?
Vad är bra att tänka på?
Vi har tilläggsisolerat 50mm på insidan, om det gör någon skillnad.
Tacksam för alla råd och tips
Vi bytte träpanel på vår vind över mexitegelfasad då panel på två sidor var ruttet/sprucket igenom.
Övriga delar bytte vi ut också för att få samma panelbredd osv.
MEN det var ett jävla jobb.
Med det sagt,, byt inte panel bara för det är gammalt om virket är i bra skick. Bättre att bara måla om det till en ny färg så ser det nytt och fräscht ut.
Övriga delar bytte vi ut också för att få samma panelbredd osv.
MEN det var ett jävla jobb.
Med det sagt,, byt inte panel bara för det är gammalt om virket är i bra skick. Bättre att bara måla om det till en ny färg så ser det nytt och fräscht ut.
Det är en färg som färgar av sig (slamfärg?) och om jag förstått rätt kan man inte måla med vad som helst över det om man skulle måla om? Vi är ute efter lite annan profil och bredd än befintlig (samt annan färg) men det värdet får ju ställas mot kostnaden av totalt utbyte förstås
Att byta en 50 år gammal fasad som kanske är i bra skick verkar vara en onödigt kostnad och arbetsinsats.
Svarta prickar, det finns säga mögel, kommer det bli även på en ny fasad efter något år.
Är brädorna hårda och ingen röta finns så räcker det gott att skrapa bort lös färg och måla om.
Svarta prickar, det finns säga mögel, kommer det bli även på en ny fasad efter något år.
Är brädorna hårda och ingen röta finns så räcker det gott att skrapa bort lös färg och måla om.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Byter man fönster och fasaden på ett permanent uppvärmt hus anser jag att man borde eftersträva att uppnå dagens krav på värmeisolering och vindskydd om det ska vara värt jobbet och kostnaden.N Nivdev skrev:
Jag kan vara lite Tjalle Tvärvigg och känna att om huset har en lagom uppvärmningskostnad med de nya fönstren kan man bara skjuta dit ny fasad på befintligt. Den här typen av jobb har en tendens att bli väldigt omfattande samtidigt som själva fasadbytet i sig är rätt enkelt. Det beror på syftet. Hur man bestämmer skicket på befintlig papp hoppas jag någon annan kan svara på.
Ja, det är lite det jag undrar över, dvs vad innebär det i praktiken i mitt fall? Om det påverkar något har vi bytt från direktverkande el till vattenburen samt installerat en frånluftsvärmepump. Tilläggsisolerade som sagt 50mm på innervägg. Grundväggen 120 mm.F fribygg skrev:
Någon med erfarenhet av detta? Gissar man skulle behöva sätta någon spikläkt för att fästa ny fasad?M MickeMörkö skrev:Jag kan vara lite Tjalle Tvärvigg och känna att om huset har en lagom uppvärmningskostnad med de nya fönstren kan man bara skjuta dit ny fasad på befintligt. Den här typen av jobb har en tendens att bli väldigt omfattande samtidigt som själva fasadbytet i sig är rätt enkelt. Det beror på syftet. Hur man bestämmer skicket på befintlig papp hoppas jag någon annan kan svara på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden