Hej!

Kan någon hjälpa mig hur jag ska koppla in det här i en ny strömbrytare, Schneider Renova? Bilden visar de gamla uttaget. Gammalt eluttag med kablar synligt i väggen, förberett för koppling till en ny strömbrytare Schneider Renova.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gammalt vägguttag med synlig kabeldragning och anslutningar för installation i en strömbrytare, Schneider Renova.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A avh67f skrev:
Kanske detta kan hjälpa:

[länk]
Nej, inte direkt. Olika färger än ex.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J JohnnyEkan skrev:
Jag har inte en aning, tänkte att någon kunde vara behjälplig att guida. Elektrikern får ta det och är väl säkrast.

D
J JohnnyEkan skrev:
Hej!

Kan någon hjälpa mig hur jag ska koppla in det här i en ny strömbrytare, Schneider Renova? Bilden visar de gamla uttaget.[bild]
Du har laddat upp en suddig bild så det går inte att se vad det står på den och du har inte berättat om strömbrytaren är en kronkopplare eller om det är en trappbrytare, dvs vilka funktioner har den befintliga.

Tillägg: ser nu siffran 6, så det är en trappbrytare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohnnyEkan skrev:
Färgerna kan du troligen ändå inte lita på Det finns många egna lösningar där ute.

Men mitt råd, som oftast, är att om du vill göra det själv, lägg pengarna du sparar på elektrikern på att köpa ett mätinstrument så du kan mäta vad som finns i trådarna. Det är enda sättet faktiskt. Sen läs på hur elen fungerar här eller på kjell o co exempelvis och när du sen utför bytet så mäter du före så du ser att du har spänning, kolla hur den fungerar så att den funkar som du tror, bryt strömmen och mät igen att spänningen försvinner. Det är det viktigaste. Och se till att ingen kan släppa på spänningen medans du jobbar, lås eller tejpa över och sätt en lapp. Det är lätt hänt att det händer något så jobbet avbryts temporärt och när du sen fortsätter är det spänning.

Du har inte heller berättat vilken typ av brytare du köpt.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.