K Kullgren skrev:
Som sagts här ovanför, du behöver ett låshus med osymmetrisk stolpe och eftersom du har en oval cylinder med vred är 565 att föredra framför 8765 då det kan hända att vred och cylinder hamnar i osynk på 8765 och i sin tur går "i baklås".

565-50 Osym så ska det lira fint.
Ok, men jag har nu läst att 565 endast är för innerdörrar. Och vårt 8765 har ju funkat utan att gå i baklås. Kan man sätta en cylinder på insidan också istället? Jag förstår inte riktigt varför det kan hamna i osynk…
Eftersom vi har ett ”fönster” på dörren så har jag varit lite tveksam till vred på insidan.

J Joelfr skrev:
Ok, men jag har nu läst att 565 endast är för innerdörrar. Och vårt 8765 har ju funkat utan att gå i baklås. Kan man sätta en cylinder på insidan också istället? Jag förstår inte riktigt varför det kan hamna i osynk…
Eftersom vi har ett ”fönster” på dörren så har jag varit lite tveksam till vred på insidan.
Låshus 8765 är konstruerat för dubbelcylindrar (runda för kl3) och om man vill ha vred så finns det vredcylinder 13 eller 03 som fungerar till 8765.
Låshus 565 är avsett för ytterdörrar men kan även användas inomhus vilket det ofta gör i skolor, sjukhus, äldreboenden osv.

Det kan fungera med 8765 och ett vanligt vred men det kan även bli problem så lite av en chansning.

• Gilla
Kullgren
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Låshus 8765 är konstruerat för dubbelcylindrar (runda för kl3) och om man vill ha vred så finns det vredcylinder 13 eller 03 som fungerar till 8765.
Låshus 565 är avsett för ytterdörrar men kan även användas inomhus vilket det ofta gör i skolor, sjukhus, äldreboenden osv.

Det kan fungera med 8765 och ett vanligt vred men det kan även bli problem så lite av en chansning.
Vet du om 565 kan förses med dubbla ovala cylindrar?

J Joelfr skrev:
Vet du om 565 kan förses med dubbla ovala cylindrar?
Det är möjligt men det finns ingen orsak att ha dubbelcylindrar till det låshuset.

1 123abc skrev:
Det är möjligt men det finns ingen orsak att ha dubbelcylindrar till det låshuset.
Orsaken skulle vara att vi har ett fönster i dörren så med ett kraschat sådant och ett vred får man upp dörren utan att bryta upp låshus. Å andra sidan har huset fönster runtom…

Du kanske skulle investera i en komplett låssats istället t.ex ASSA entré K1
Då får du både dubbelcylinder samt vred som kan kopplas bort när du inte är hemma.

1 123abc skrev:
Du kanske skulle investera i en komplett låssats istället t.ex ASSA entré K1
Då får du både dubbelcylinder samt vred som kan kopplas bort när du inte är hemma.
Det hade kanske varit en bra idé, såg också att Habo har ett prisvärt (?) paket hos Clas Ohlson för 2999kr.
Vi har hamnat på ca 3400 för Assa oval cyl D12 5st nycklar, Cylinderring, vredsats , låshus Assa 565, och nytt trycke epok pol mässing.
Men som sagt, huset har andra svaga punkter.

J Joelfr skrev:
Det hade kanske varit en bra idé, såg också att Habo har ett prisvärt (?) paket hos Clas Ohlson för 2999kr.
Vi har hamnat på ca 3400 för Assa oval cyl D12 5st nycklar, Cylinderring, vredsats , låshus Assa 565, och nytt trycke epok pol mässing.
Men som sagt, huset har andra svaga punkter.
Den låssatsen jag hittade till det priset hos Clas Ohlson saknar låshus.
Sökte fram några exempel med låshus.
https://www.hornbach.se/p/komplett-lassats-assa-abloy-entre-k1-nickel/8390196/
https://www.bauhaus.se/lassats-assa-abloy-entre-d12-k1-nickel
Om du önska ytbehandling mässing.
https://www.bauhaus.se/lassats-entre-assa-abloy-d12-k1-massing
Slutblecket måste bytas då connect låshus har en annan kolvplasering ofta passar det medföljande slutblecket, till ett 8765 bör du ha ett säkerhetslutbleck så det borde bara vara att byta men plösmåttet kan skilja.

Förhoppningsvis kan du returnera tillbaka det du köpt så blir det ingen större investering men olika inköpsställen hanterar brutna förpackningar olika vid retur, ofta går det bra ändå om du köpt av en låssmed.

1 123abc skrev:
Den låssatsen jag hittade till det priset hos Clas Ohlson saknar låshus.
Sökte fram några exempel med låshus.
[länk]
[länk]
Om du önska ytbehandling mässing.
[länk]
Slutblecket måste bytas då connect låshus har en annan kolvplasering ofta passar det medföljande slutblecket, till ett 8765 bör du ha ett säkerhetslutbleck så det borde bara vara att byta men plösmåttet kan skilja.

Förhoppningsvis kan du returnera tillbaka det du köpt så blir det ingen större investering men olika inköpsställen hanterar brutna förpackningar olika vid retur, ofta går det bra ändå om du köpt av en låssmed.
Tack för all hjälp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.