Vår låscylinder i entrédörren har krånglat så vi köpte en ny cylinder Assa D12 med 5 nycklar.
Efter demontering så visade det sig inte passa ihop med låshus och vred, så detta beställdes från samma firma , Assa sym 565 rekommenderades.
Senare upptäcktes det att det nya låshuset inte heller passade, och firman skrev att jag måste borra nya hål och ta ut för blecket..
Stolpen är 30mm lång uppe o nere på gamla, 38mm uppe o nere på nya, men hål för trycke o låsvred förskjuts.
Det gamla låshuset är ett Assa 8765, huset byggt 1958, dörr vet ej.
Finns det något som passar direkt? Assa 2002?
Jag tänker inte ge mig på att borra hål för vred och trycke utan kommer isf tvingas ringa låssmed.
Efter demontering så visade det sig inte passa ihop med låshus och vred, så detta beställdes från samma firma , Assa sym 565 rekommenderades.
Senare upptäcktes det att det nya låshuset inte heller passade, och firman skrev att jag måste borra nya hål och ta ut för blecket..
Stolpen är 30mm lång uppe o nere på gamla, 38mm uppe o nere på nya, men hål för trycke o låsvred förskjuts.
Det gamla låshuset är ett Assa 8765, huset byggt 1958, dörr vet ej.
Finns det något som passar direkt? Assa 2002?
Jag tänker inte ge mig på att borra hål för vred och trycke utan kommer isf tvingas ringa låssmed.
Produkter som diskuteras: "Assa 8765"
Låshus 8765 universal Assa
Justerbar sym/osym, höger/vänster
1 439 kr inkl moms
Läs mer
Med risk för att jag totalt missuppfattat problemet, varför byter du inte bara ut ditt gamla ASSA låshus 8765 till ett nytt 8765 lika ditt; typ
https://www.nyckelbutiken.se/las/ytterdorr/assa-lashus-8765.html
Du har måtten på den sidan så du kan mäta och kolla att det passar. Eftersom det har samma namn som ditt äldre så ska väl måtten vara desamma(?)
Helt säker på att du kan hitta cylinder som passar till det låshuset.
https://www.nyckelbutiken.se/las/ytterdorr/assa-lashus-8765.html
Du har måtten på den sidan så du kan mäta och kolla att det passar. Eftersom det har samma namn som ditt äldre så ska väl måtten vara desamma(?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar. Jag vet inte varför de rekommenderade 565 istället för 8765. Men jag såg på någon annan sida också att det rek att man gjorde det bytet. Jag trodde då att de hade samma mått.Mats-S skrev:
Med risk för att jag totalt missuppfattat problemet, varför byter du inte bara ut ditt gamla ASSA låshus 8765 till ett nytt 8765 lika ditt; typ
[länk]
[bild]
Jag får plocka isär igen och mäta.
Jag har beställt från Låskompaniet, och jämför jag deras ritningar så får jag samma mått på 565 och 8765 och även din ritning. Kan ju vara så att de lagt upp fel på någon av dem. Jag får försöka hitta andra på nätet.
Redigerat:
Jag har för mig jag försökte dra ut den med polygrip men satt fast, får försöka igen. Men passar nya vredet sen? Verkar vara två olika konstruktioner. Äldre med fyrkantsstål (alu) och nya plattjärn med kors? Kan minnas fel då jag inte är hemma nu.C cpalm skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Assa vredsats 560 EpokC cpalm skrev:
https://www.laskompaniet.se/product/assa-vredsats-560-epok
Jag vill helst inte använda det gamla då det är i en annan finish, jämfört med pol mässing på inköpt vred, cylinder ring, cylinder och trycke (Assa Classic 696)
Det jag önskar är att hitta ett låshus som passar utan borrning och behov av täckplåt.
Jag kan tycka att ritningarna är bristfälliga då de inte visar mått från stolpes överkant ned till centrum av vred eller från stolpes underkant till centrum av trycke, och framifrån så skulle jag gärna se mått upp till kolvarna inte bara bredd och längd på stolpe. När jag mätte min stolpe då låshus satt i dörr fick jag:Mats-S skrev:
[länk]
[bild]
från nederkant av låsstolpe till underkant av tryckesfall 85mm
Från överkant av låsstolpe till överkant av låsregel 80mm
Här är en bättre ritning:
https://www.if-sakerhet.se/media/mf...0105/a/s/assa_8765_symmetrisk_la_sstolpe.webp
https://www.if-sakerhet.se/media/mf...0105/a/s/assa_8765_symmetrisk_la_sstolpe.webp
Tack den var bättre!C cpalm skrev:
Det konstiga är att min stolpe är också 85 upp till tryckesfall men bara 80 ist för 84 från ovandel ner till låsregel. Efter dessa mått blev jag rek sym 565 som inte passar, dorn djup är dock 50.
Jag får ta ut låshuset igen och mäta om osym passar bättre, det ska tydligen gå att vända på stolpen också på dem.
Tack det var nästan det jag misstänkte. Jag ska kolla först om det går att dra ut blecket mellan cyl och vred som några här tror, annars kommer jag byta till osym 8765 då 565 kändes billigt jämfört med mitt gamla 8765. Hur ett nytt 8765 känns återstår att se.1 123abc skrev:
Om du ska ha vred på insidan så är 565 lämpligare än 8765.J Joelfr skrev:
Som sagts här ovanför, du behöver ett låshus med osymmetrisk stolpe och eftersom du har en oval cylinder med vred är 565 att föredra framför 8765 då det kan hända att vred och cylinder hamnar i osynk på 8765 och i sin tur går "i baklås".
565-50 Osym så ska det lira fint.
565-50 Osym så ska det lira fint.