Hej,

jag funderar på att byta ut centralen på bilden mot en ny med dvärgbrytare.
Har en trea där kök och bad är på samma säkring så tvätt+diskmaskin går ej att köra samtidigt så de skulle jag vilja dela upp.
Jfb går till ett värmegolv och inget annat. Vill ha Jfb till badrum då jag framöver tänkt byta belysning där samt ordna uttag för hårtork och tandborstladdare.

Vad skulle ett sånt byte kunna gå loss på? Vill få ett hum innan jag kontaktar olika elfirmor.

P1020556.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Om man ej behöver byta någon tråd eller dyl och det BARA är ett centralbyte så skulle jag säga typ 5000 med material.

Centralbyten går oftast fort.

Det ser ut som om det sitter en 25A huvudsäkring nere till vänster. Det medför att det antagligen blir flera grannar berörda av ett spänningsavbrott under delar av utbytet. Om det först å främst är för att få dit JFB så går det ganska enkelt att koppla om så att den som redan sitter täcker hela centralen.

Tror nog att den där huvudsäkringen endast betjänar denna lägenhet.. Väldigt vanligt med 25 A huvudsäkring vid 1-fasabbonemang som detta förmodligen är. Och så ser jag att det sitter 20 A som förmodligen avsäkrar spisen..

Hågge skrev:
Tror nog att den där huvudsäkringen endast betjänar denna lägenhet.
Självklart betjänar den huvudsäkringen bara denna lägenhet, men inkommande fas är antagligen parallellkopplad till flera lägenheter. När elektrikern ska ta bort huvudsäkringen så måste inkommande fas brytas, då bryts spänningen till flera lägenheter, samma sak när elektrikern ska koppla in den nya huvudsäkringen.

Innanför den vänstra halvan av elcentralen sitter antagligen fyra skruvplintar med L1,L2,L3 & PEN-stammen som betjänar flera lägenheter, antagligen alla rakt under/över gällande lägenhet.

Redigerat:
Ja, självklart är det ju som Demmpa skriver. Tänkte mig inte riktigt för innan jag skrev och postade svaret..

Tack för era svar.
Jo det stämmer nog att fler lägenheter berörs för de bytte visst ut ännu ej inflyttade nya grannens central två trappor ner förra veckan och då bröts strömmen hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.