15 089 läst ·
57 svar
15k läst
57 svar
Byte av vedpanna.
Tackar. Det var ett bra arkiv, dock verkar även den älsta manualen vara nyare än min panna.
Det var en udda anslutning för lambda, men det kanske finns fördelar med den. Sonden sitter ju mer skyddad en bit upp i ett rör.
Det var en udda anslutning för lambda, men det kanske finns fördelar med den. Sonden sitter ju mer skyddad en bit upp i ett rör.
Redigerat:
Nu har jag fått på sidoplåter och kopplat färdigt nödkylningen. Och även eldat ett tag.
En brist som jag upptäckt är att om man eldar flr mycket (handhavandefel) så att fläkten stannar på grund av övertemperatur, så skjunker rökgastemperaturen så att även laddpumpen stannar. Då blir det definitivt överhettning. Det kan vara så att jag inte fått till lutningen på hetvattenröret riktigt som förstör självcirkulationen lite. Men någon typ av omkoppling blir det. Man kan ju konstatera att nödkylningen inte direkt är en fördeldrifts mässigt. Utan den kan man ladda på ytterligare10grader eller så i tankarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brist som jag upptäckt är att om man eldar flr mycket (handhavandefel) så att fläkten stannar på grund av övertemperatur, så skjunker rökgastemperaturen så att även laddpumpen stannar. Då blir det definitivt överhettning. Det kan vara så att jag inte fått till lutningen på hetvattenröret riktigt som förstör självcirkulationen lite. Men någon typ av omkoppling blir det. Man kan ju konstatera att nödkylningen inte direkt är en fördeldrifts mässigt. Utan den kan man ladda på ytterligare10grader eller så i tankarna.
Pannan stannar ju när det brunnit ut, vilket detekteras av låg rökgastemperatur. Det är nog inte helt ovanligt.
Men eftersom sensorn sitter efter fläkten i en låda på baksidan av pannan kyls den av när flödet går ner kraftigt.
Men eftersom sensorn sitter efter fläkten i en låda på baksidan av pannan kyls den av när flödet går ner kraftigt.
Jo den är ställbar. Men samtidigt vill man att den stoppar när det brunnit ut.
Jo, den styrs av laddomaten. Så var det även på min gamlakokspanna. Man vill inte köra pumpen om det inte tillförs någon värme.
Ja temperaturen stiger. Pumpen fortsätter att hå när fläkten stannar för övertemperatur i pannan. Men då går rökgastemperaturen ner, vilket leder till att pannan stänger av helt. Då stannar även pumpen. Annars skulle nog effekten vara så låg i pannan att radiatorslingan kyler tankarna tillräckligt fort för att undvika överhettning.
Jag får koppla om på något vis. Ev tvinga igång pumpen vid övertemperatur.
Jag får koppla om på något vis. Ev tvinga igång pumpen vid övertemperatur.
Letade reda på den här tråden och insåg att jag inte skrev slutet på historien. Schemorna som jag hittade stämmde inte med hur min panna var kopplad. Så jag frågade Baxi om de hadde schema på pannan. Då fick jag en servicebulletin för att modda pannan för att komma runt felet. Visserligen stod det fel i beskrivningen, men med hjälp an schemat för en något nyare panna och beskrivningen gick det att tyda hur det skulle vara. Pannan stoppar fortfarande på låg rökgastemperatur, men så länge det är övertemperatur ipannan så går laddpumpen. Det känns som något av en nödlösning, men det funkar.
Jag lyckades sälja iväg min gamla gjutjärns panna här om veckan också.
Expansionskärlet ska jag förse med vacuumventil i stället för blåsrör i helgen.
Jag lyckades sälja iväg min gamla gjutjärns panna här om veckan också.
Expansionskärlet ska jag förse med vacuumventil i stället för blåsrör i helgen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden