D Daniel 109 skrev:
Jo mer tankvolym är ju inte fel. Huset är 270kvadrat enligt taxeringen. Det finns funderingar på att isolera det, då lär förbrukningen gå ner en del. Även om det säkerligen skulle gå att bygga ännu bättre så är jag säker på att det här är en stor förbättring.

Jag har snyggar till hörnet där pannan ska stå med vit färg på väggarna. Pipan låg ganska långt in i skorstenen och rlkröret är på en rimmlig höjd, så jag återanvänder det som sitter. Det gamla röretnerifrån är kapat och hålet igensvetsat. Öppningen där det satt en sotlucka har fått en fläns för att ansluta pannan.
[bild]

Så nu ska pannan ställas dit och rören anslutas. Som vanligt tar allt längre tid än man räknar med. Det skulle helt klart varit smidigare med löd eller presskopplingar, men av någon anledning har jag valt gängade rör 1 1/4". Det finns nog en anledning till att ingen använder dem längre. Får se om jag får ihop det.
Den annlendning du söker när det gäller installation 1 1/4 rör. . svarta rördelar. Är att press koppel går fruktansvärt mycket snabbare. Har provat det , Men efter jag gjort det så bytte jag till svarta rör delar, Och det är för att Dom är sjukt mycket billigare att använda till värmesystem installtioner,(och mycket starkt tål att stå på och hänga i och även om något skulle falla på rören så händer inget. ) jag har en egen gängbänk med dom vanligaste snitten, samt att om man märker att istallationen inte fungerat som man tänkt så är det bara skruva isär igen och göra rätt. kostar inget. bara lite extra tid.

Presskopplingar har en tendens att börja läcka om dom
är placerade mellan panna och Ladomat.
Här kan tempen uppgå till 110°C under långa stunder om systemet är trycksak till 1-2 bar.
Förmodligen åldras gummipackningen snabbare vid dessa temperaturer, att pannan är helt kall sommartid mellan varje eldning är också försvårande.
Svarta järnrör är helt klart bäst under dessa driftsförhållande.

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Presskopplingar har en tendens att börja läcka om dom
är placerade mellan panna och Ladomat.
Här kan tempen uppgå till 110°C under långa stunder om systemet är trycksak till 1-2 bar.
Förmodligen åldras gummipackningen snabbare vid dessa temperaturer, att pannan är helt kall sommartid mellan varje eldning är också försvårande.
Svarta järnrör är helt klart bäst under dessa driftsförhållande.

Ja i det fallet skulle jag nog ha svarta rör delar eller hård löda kopparrör.

tog in en rörmokkare en gång när jag inte hade tid att göra det själv...... och det kommer jag nog aldrig mer göra. Han satte in presskopplingar på mitt värmesystem i badrummet och under golvet där det byggs igen. Hade det varit öppet där man ser kopplingarna hade jag nog inte brytt mig. svaret jag fick var att det är godkänt att göra så. Och visst jo det är godkänt, men hur länge håller det??? Den frågan kunde han inte svara på. Kommer mest troligt att ta bort det när jag lägger igen golvet och sätta hårdlödda rör med skruvkopplingar

Kapade härom veckan svartrörs dragning till mitt expansionskärlet på vinden, 1 tums rör . moterades in i mitt hus 1940. Fanns inte en tillstymmelse till rost angrep, mätade röret och det var samma tjocklek som ett nytt. Kvalitet, och ett gott tecken på att folket som bott i huset har skött systemet.

Nu har jag fått pannan på plats och det första röret anslutet. Så nu står den där den ska stå. En vedpanna med anslutet rör i ett källarrum med verktyg och rördelar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg blir att fixa till rökröret, och skicka efter en kompletteringsbeställning på lite rördelar.

Jag har gängat rören med en rörgängningssats från Jula. Jag hittar den inte nu så den kan ha utgått. Den har en lite tveksam kvalité. Nu gängar jag visserligen en ganska grov dimention. Den funkar nog bättre på klenare rör. Men om det handlar om fler grova rör än jag har så rekommenderar jag bättre verktyg.

• Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Passar inte gängsnitten från något bättre märke då.? Vet att jag hade ett stort rigid-skaft då jag installerade min panna och inte ens då gick det särskilt lätt. Har nu köpt en sats Rothenberger av Conrad som jag ska testa. Blir bara lite klenare dimensioner denna gången dock.

Ingen aning. Men då kostar ett snitt 1000kr. Det kanske är värt att kolla upp om jag ger upp med mitt.

Nu ser jag att den bilden inte alls var när pannan stod på plats. Den saknar fortfarande röret och står på borr på den bilden.

Majgårdarna
Kom ihåg att om du murar in rökstosen i skorstenen så kommer du kanske få fläktljud i hela huset. Säkrast är att ha en skarv mellan panna och skorsten.
Den kan man täta med lite mineralull.

• Gilla
BGA och 1 till
  • Laddar…
Jag anpassar mig efter den befintliga stosen, som är inmurad. Men jag kommer att ha två skarvar med packningar. Det kanske dämpar lite.

Nu var det länge sedan jag uppdaterade. Jsg ska försöka poste lite mer bilder. Men snabb fråga. Jag har insett att det har ändrats en del på konstruktionen av Innovan sedan min tillverkades. Bland annat stämmer inte elschemat riktigt i den manual som finns att ladda ner nu. Är det någon som har ett äldre elschema?

Det är någon revision innan 2010 jag är ute efter.

Rökröret har jag anslutit med en mellandel byggd i 3mm plåt. Lite överdrivet, men det var det jag hade.

Fläns och bottendel i plåt provmonterade på rökrör med synliga skarvar tätade med vävt glasfiberrep.
Skapa konto

Pannans rökrör kapades något under nivån gör den inmurade stosen. På bilden ovan är flänsen mot stosen och bottendelen provmonterade. Sedan byggdes det på med sidor.

Provmonterad mellandel för rökrör av 3mm plåt vid inmurad stos, med oidentifierat lock i hörnet.
Skapa konto

Är det någon som vet vad locket som skymtar nere till höger är tänkt för? Det tycks vara något tillval enligt reservdelslistan.

Sotluckan monterades sedan på fronten.

Provmonterad rökrörsfläns i 3mm plåt ansluten till panna, med tätade skarvar och sotlucka.
Skapa konto

Alla skarvar är tätade med vävt glasfiberrep. Samma typ som används till kaminluckor.
Jag måste ge Andreas rätt, det blir en del stomljud i murstocken. En drevad stos är bättre än en inmurad.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
När jag ändå svetsade en del i pannan passade jag på att görs lite andra "förbättringar". Lite nya hål.
Svetsade förstärkningar och nya hål i metallpannan, vissa pluggade, med verktyg synliga.
Skapa konto

Det högra av dem visade sig krocka med en klack som användes vid tillverkningen. Det svetsades igen. Hålen borrade jag med ett billigt stegborr.
Reparerat stegborr med synligt svetsat och brutet fäste mot en smutsig bakgrund.
Skapa konto

Tyvärr var fästet brutet. Det här var min tredje lagning av borret. Den höll till slut.

Det här prylar som ska monteras i nya hål.
Galvat vattenrör och anslutningsring vid en linjal på rostig yta, komponenter för kylsystem i pannprojekt.
Skapa konto

Det övre är ett rör som ska monteras i hålet på bilden åvan. Tanken är att kylvatten ska skickas ner en bit i pannan för att inre riskera att ta snabbaste vägen ut. Det lär fortsätta ner så länge det är kallare än pannvattet. Röret är ett galvat vattenrör som fans i skrotsamlingen.

Ringen till vänster är en anslutning för lambdasond. Sannolikt ett projekt som jag inte kommer att genomföra, men nu är det ialla fall förberett för det.

Så här ser nörkylningsventilen ut. .

VVS-installation med kopparledningar och ventiler på en svart panna, nylagade hål synliga.
Skapa konto

Hetvatten släpps ut i mitten om temperaturen går över 97grader. Vattnet leds ut i röret till höger. Det är draget bakom isoleringen och mynnar på vänster framkant nära golvbrunnen.

Kallvatten släpps samtidigt in i röret till vänster. Matningen är ännu inte ansluten. När locket kommer på pannan är det bara vredet på timmen som sticket ut. Enligt mig en klart snyggare och billigare lösning än motsvarande lösning från SYR.

Placeringen av min blev dock lite för långt bak. Det är verkligen på håret att dräneringsledningen gick att montera.

I bakgrunden syns hetvattenledningen till tankarna. Eftersom jag förde in en ventil för att kunna isolera pannan från resten av systemet fins det en extra övertrycksventil där.

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
Dragbegränsare kanske du ska fundera på att sätta på vertikala frontplåten på ditt fina rökrör. Jag satte en Tigex 50 på rökröret till min Solo Innova 30. Den brinner jämnt och fint, men avgjort mindre jämnt när jag glömt lossa spärren på dragluckan, så luckan gör nytta. Skorstenen är omkring 6 meter och 180 mm cirkulär kanal, draget blir för starkt ibland.

Då skulle den nog komma i vägen gör sotluckan på pannan. Så om jag ska ha en sådan är nog sidan bättre.

D Daniel 109 skrev:
Är det någon som har ett äldre elschema?
http://old.baxi.se/visa_manualer.html

D Daniel 109 skrev:
Är det någon som vet vad locket som skymtar nere till höger är tänkt för? Det tycks vara något tillval enligt reservdelslistan.
Lambdasond.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.