Fairlane
Hej,

Jag försöker hjälpa en bekant som har fått problem med låset till förrådet.
Låset är ett ASSA lås, stämplat med SCD.
Problemet beskrivs av personer som att det verkar som att något lossnat inne i låset och "ramlat ner" så det går inte att få in nyckeln. Någon som har en aning om vad det kan vara och hur man kan lösa det?
Som det är nu så går det inte att komma in i förrådet, så låset måste bort och ett nytt av lämplig sort monteras. Det senare momentet borde jag kunna hantera, det har jag gjort förr, men det här vet jag inte ens var jag ska börja. De två förslag jag har hittills känns inte så enkla.
Det första är att låna ett dyrkkit från en kollega som roar sig med att försöka få upp olika lås av slag (helt lagligt). Det känns svårt och jag har ingen erfarenhet. Det känns lite lurigare med ett sådant lås än ett hänglås man köpt för en hundralapp på Jula.
Alternativ två är att försöka borra sönder låset, men det känna inte heller trivialt (vilket man väl ska vara glad för normalt).

Så är det bara låssmed som gäller eller kan man försöka något själv först?

ASSA lås med SCD-stämpel som är monterat på dörr, med problem att nyckeln inte kan sättas in på grund av ett internt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prova att spruta in ASSA låsspray, och försök för in & ut nyckeln (lite åt gången), eventuellt spruta in mer låsspray.

Det är troligen stiften som kärvar, alltså att nyckeln inte orkar att trycka upp stiften.

Det kan även vara att ett stift är nött så det fastnat.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Gör som @Demmpa skriver köp ASSA låsspray och ge låscylindern en "behandling" så börjar det förhoppningsvis fungera.
Det är inte mycket slitage i den låscylindern då den inte är mycket använd.

Angående dina funderingar:
Att dyrka är svårt men man kan få rörelse i stiften efter smörjning med en lämplig dyrk om det inte går direkt med nyckeln.
Det är möjligt att borra och om låscylindern inte fungerar så är redan skrot så du behöver inte vara orolig för den men undvik att borra så djupt att du borrar in i låshuset.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Gör som @Demmpa skriver köp ASSA låsspray och ge låscylindern en "behandling" så börjar det förhoppningsvis fungera.
Det är inte mycket slitage i den låscylindern då den inte är mycket använd.

Angående dina funderingar:
Att dyrka är svårt men man kan få rörelse i stiften efter smörjning med en lämplig dyrk om det inte går direkt med nyckeln.
Det är möjligt att borra och om låscylindern inte fungerar så är redan skrot så du behöver inte vara orolig för den men undvik att borra så djupt att du borrar in i låshuset.
Det finns inget fönster som man kan bända upp då kan man ju komma åt från insidan ?

Fairlane
SWEBMA SWEBMA skrev:
Det finns inget fönster som man kan bända upp då kan man ju komma åt från insidan ?
Inget fönster tyvärr, men det är en stor öppning mellan dörr och karm så kanske får det att vända där, men vill verkligen inte skada förrådet eller dörren så det tillhör en samfällighet.

• Närbild på ett lås och dörrhandtag på en mörk dörr med synlig glipa mellan dörr och karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att försiktigt knacka in nyckeln i låset med en hammare, om det går sönder så är det ju inte sämre än nu...
Det går åxå att borra bort ringen runt låset och vrida bort låskolven med en rejäl skift nyckel, det finns förmodligen en beskrivning hur man gör på you tube där finns massor av olika filmer och diverse beskrivningar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.