Redigerat:
DE73 DE73 skrev:
Honeywell har du nu. Brukar alltid finnas MMA som passar, tror du ska ha Evosense. Ta bort termostaterna och känn så att piggen till ventilen rör sig lätt. Du måste nog köpa en adapter att ha mellan ventil och termostat.

Tror denna passar men är inte säker:
[länk]

Denna adapter borde fungera:
[länk]
Denna funkar inte eller?

https://www.vvsochbad.se/danfoss-av...wvRqu9ziOy1XyogcqhtCgFrxRuuZvI8MaApJQEALw_wcB

Davidbagare
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det går alldeles utmärkt att få olika temperatur i olika rum/radiatorer, detta oberoende av vilken typ av "panna" (BVP, LVVP, FLVP, fjärrvärme, vedpanna, elpanna, etc), allt hänger på hur man justerar in förinställningen (Kv-värdet) på radiatorventilerna. Givetvis så måste även centrala reglersystemet (tex inställningarna i bergvärmepumpen) justeras så att det blir "lagom" framledningstemperatur.

Edit:
Med rätt injusterat värmesystem och "panna" så behöver man "normalt" inte ha några termostater mer än på något/några radiatorer å då tex i kök, rum med fönster i söderläge, rum med eldstad, alltså rum som får värmetillförsel via annan värmekälla än radiatorerna.
Jag har läst och alltid trott att ventilerna i ett radiatorsystem som är vattenburet ska alltid ha alla ventiler fullt öppna för att fungera korrekt. Om jag stryper en ventil mitt i flödet/huset så fungerar det väl inte som det ska längre? Har jag missuppfattat allt? Eller vad missar jag?

Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har läst och alltid trott att ventilerna i ett radiatorsystem som är vattenburet ska alltid ha alla ventiler fullt öppna för att fungera korrekt. Om jag stryper en ventil mitt i flödet/huset så fungerar det väl inte som det ska längre? Har jag missuppfattat allt? Eller vad missar jag?
Det finns en del personer som anser att termostaterna ska stå fullt öppna (på högsta värdet), men det är inte samma sak som att ventilen är fullt öppen, när man har värmepump, detta för att en värmepump vill ha jämt flöde.

Ett vattenburet värmesystem måste/bör injusteras så att flöden/tryckfall/difftemperatur blir "rätt". Det måste injusteras för att olika storlekar på radiatorerna har olika avgivande värmeeffekt, ju längre rör ju högre tryckfall, ju smalare rör ju högre tryckfall. Varje specifikt rum har sitt värmebehov men det finns inte oändligt många storlekar på radiatorerna utan det är fasta intervall, så vissa radiatorer klarar att avge lite mer än värmebehovet medan vissa klarar att avge mycket mer än värmebehovet, därav måste flöderna injusteras.

Edit:
Injusteringen är statisk, är den rätt utförd så behöver den normalt inte göras förrän man gör någon ändring i systemet som tex byta radiator, bygga ut.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns en del personer som anser att termostaterna ska stå fullt öppna (på högsta värdet), men det är inte samma sak som att ventilen är fullt öppen, när man har värmepump, detta för att en värmepump vill ha jämt flöde.

Ett vattenburet värmesystem måste/bör injusteras så att flöden/tryckfall/difftemperatur blir "rätt". Det måste injusteras för att olika storlekar på radiatorerna har olika avgivande värmeeffekt, ju längre rör ju högre tryckfall, ju smalare rör ju högre tryckfall. Varje specifikt rum har sitt värmebehov men det finns inte oändligt många storlekar på radiatorerna utan det är fasta intervall, så vissa radiatorer klarar att avge lite mer än värmebehovet medan vissa klarar att avge mycket mer än värmebehovet, därav måste flöderna injusteras.

Edit:
Injusteringen är statisk, är den rätt utförd så behöver den normalt inte göras förrän man gör någon ändring i systemet som tex byta radiator, bygga ut.
Kan det vara så att det skiljer sig i ett vattenburet värmesystem från 60-talet kontra ett modernare?

Edit: Alltså det där med att pumpen vill jobba med fullt öppna radiatorventiler för att må bäst

Nej, injusteringen görs för att få jämn temperatur mellan rummen.

Vida grova penseldrag:
När man började bygga vattenburen värme så byggde man med självcirkulation, vedpanna, grova stammar, slottsventiler.
Lite senare byggde man med cirkulationspump men fortfarande skulle systemet klara självcirkulation vid strömavbrott.
När husen sen byggdes med olje-/elpanna gick man ifrån självcirkulation, då började man lite smått med förinställning.
När man började bygga med enrörssystem så var man tvungen att använda "förinställning", då oftast med fast strypning i bypassen.

På "senare tid" har "man" lärt sig att förinställning av värmesystemet är något som måste utföras, som första steg vid dimensionsberäkning av värmesystemet och fysiskt vid montering och driftsättning för att få bästa möjliga driftekonomi.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.