Jag ska byta lite termostater hemma. Enligt VVS-firman jag pratade med kan nya termostater även reagera på ifall jag eldar i min kamin, och därmed sluta föra fram varmt vatten till dessa element. Vi har nu problem med att elementen fortsätter att ge värme även om vi eldar. Det blir helt enkelt för varmt i vissa rum (vi har bergvärme).

Jag har läst olika trådar där vissa hävdar att termostat funkar, och andra säger att innegivare är nödvändigt. Vi hade Ngenic till vår gamla bergvärmepump och jag tyckte generellt det funkade dåligt, då det blev väldigt kallt i källaren när man eldade.

Det är sex st termostater vi ska byta. Antingen skaffar vi vanliga, med vred, som någon behöver komma hit och installera. Annars köper jag Aqara Smart Radiator Thermostat E1, som jag själv kan installera.

Priset skiljer inte speciellt mycket, eftersom det tillkommer kostnad för installation med vanliga med vred. Min fråga är därför, om nu inte priset skiljer, vilka är bäst för mitt syfte? Jag vill som sagt att elementen reagerar på ifall jag eldar och därmed slutar att ge värme (i alla fall mindre värme). I de rummen kaminen inte kommer åt vill jag fortsatt ha värme. Det borde kunna ge någon besparing eftersom vi har egen skog. Även om det inte ger besparing vill jag ändå inte ha full värme i de rummen som redan blir varma av kaminen.

Alla termostater reagerar på övervärme, det är själva iden med termostatventiler på radiatorerna.

"Smarta" termostater är ett smart sätt att blåsa konsumenten.

Det som är viktigt är att göra en justering av både shunt automatik & radiatorventilerna (utan monterade termostater).

Termostatventiler skall dessutom bara monteras i rum där övervärme kan uppstå, typ kök, vardagsrum, rum i söderläge.

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju komplettera varje rum du tänkt sätta en Aqara Smart Radiator Thermostat med en Aqara Temprature and Humudity sensor och låta den sistnämnda fungera som termostat i rummet. Då får ju termostaten en mer trovärdig rumstemperatur om du placerar temp sensorerna på "rätt" ställe i rummen.

Jag förordar oftast automatisering, men när det gäller termostaterna på vattenburen värme så ser jag verkligen inte poängen. Termostatens inställning skall ju göras så att du får rätt värme i rummet. Är termostaten maximalt öppen, då kommer det naturligtvis att bli för varmt, men en termostat som fungerar gör ju just precis det.

Enda gången jag skulle förorda en smart termostat på ett vattenelement är om man vill kunna göra smart sänkning/höjning av temperaturen utifrån elpris mm, men knappt då faktiskt.

Däremot är det ju rätt smart att installera en termostat som är kalibrerad mot en temperaturskala istället för att bara ha en skala 1-7 som mina termostater har. Lättare att komma ihåg vad den skall stå på och lättare att korrigera temperaturen lagom mycket om man är missnöjd med tempen.

Har man någon typ av värmepump så är det extra viktigt att hela värmesystemet är rätt injusterat, helst även med innegivare kopplad till reglercentralen.

För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet samt "rätt" temperaturskillnad mellan rummen.

Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir så låg som möjligt oberoende utetemperaturen samt att rumstemperaturen hålls på den nivå man vill ha.

Steg3:
Eventuell montering samt injustering av termostaterna på radiatorer. Termostaterna ska nästan börja strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Termostaterna bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning, eldande i kamin.

En enkel termostat för typ 150kr räcker, tex en "MMA Evosense 0-28 grader M28". En av fördelarna med en "smart" termostat är att den kan ha "vädringsläge" så att den stryper/stänger av flödet när man öppnar fönstret och vädrar.
MEN en värmepump vill ha så konstant flöde som möjligt samt så jämn difftemperatur som möjligt.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Jag köper allt detta. Hade tänkt installera dumma termostater men då kostnaden blev ungefär samma började jag fundera.

Det enda jag vill ha är att elementen inte är varma när det är 25 grader i rummet pga kaminen. Sen får de gärna vara varma i andra rum där kaminen inte kommer åt och av den anledningen funkar inte innegivare i mitt hus.

Samtidigt tänkte jag att jag skulle kunna koppla Aqara mot en befintlig termostat på övervåning där våra sovrum är. Men som sagt, min enda önskan är att elementen inte är varma när jag eldar. Dels känns det för varmt och dels känns det som slöseri.

Vi har MMA's föregångare till Evosense, som är MTW.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...r-koppel/termostater-givare/mtw-28-4806351-89

Dessa håller den temperatur man ställt in, alltså den stryper vattenflödet när rumstemperaturen vid termostaten/mätbulben överstiger inställt värde. Edit: Vi har en kamin i gillestugan, när vi eldar så blir radiatorn i gillestugan kall efter ett tag.

En traditionell termostat har en livslängd på ca 15-25 år sen börjar de bli "sega"/slöa.

Davidbagare
Kan man ens med bergvärme få olika temperatur i olika rum/element? Jag förstår att man kan ha innegivare som känner av om man tex eldar, och därmed dra ner på värmen ut i elementen, men det går väl inte att strypa värmen i endast vissa element/rum i ett sådant system?

Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan man ens med bergvärme få olika temperatur i olika rum/element? Jag förstår att man kan ha innegivare som känner av om man tex eldar, och därmed dra ner på värmen ut i elementen, men det går väl inte att strypa värmen i endast vissa element/rum i ett sådant system?
Jo det ska väl funka så att termostaten känner av temperaturen i luften och därmed slutar pumpa ut varmt vatten till elementet om det överstiger den temp man ställt in på bergvärmepumpen?

Davidbagare Davidbagare skrev:
Jo, det går alldeles utmärkt att få olika temperatur i olika rum/radiatorer, detta oberoende av vilken typ av "panna" (BVP, LVVP, FLVP, fjärrvärme, vedpanna, elpanna, etc), allt hänger på hur man justerar in förinställningen (Kv-värdet) på radiatorventilerna. Givetvis så måste även centrala reglersystemet (tex inställningarna i bergvärmepumpen) justeras så att det blir "lagom" framledningstemperatur.

Edit:
Med rätt injusterat värmesystem och "panna" så behöver man "normalt" inte ha några termostater mer än på något/några radiatorer å då tex i kök, rum med fönster i söderläge, rum med eldstad, alltså rum som får värmetillförsel via annan värmekälla än radiatorerna.

Redigerat:
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Borken1 Borken1 skrev:
Det är sex st termostater vi ska byta. Antingen skaffar vi vanliga, med vred, som någon behöver komma hit och installera. Annars köper jag Aqara Smart Radiator Thermostat E1, som jag själv kan installera.

Priset skiljer inte speciellt mycket, eftersom det tillkommer kostnad för installation med vanliga med vred.
Varför behöver du hjälp med att installera vanliga termostater? Det brukar vara väldigt enkelt att byta termostater själv. Har du en bild hur det ser ut idag?

DE73 DE73 skrev:
Varför behöver du hjälp med att installera vanliga termostater? Det brukar vara väldigt enkelt att byta termostater själv. Har du en bild hur det ser ut idag?
Googlade och det verkar ändå vara något man klarar själv 😃 vet inte om man måste byta ventil också, men det kanske man bara gör om exempelvis elementet inte blir varmt alls?

Borken1 Borken1 skrev:
Googlade och det verkar ändå vara något man klarar själv 😃 vet inte om man måste byta ventil också, men det kanske man bara gör om exempelvis elementet inte blir varmt alls?
Ventilen kan kärva men det brukar gå att fixa. Ventilen är krångligare eftersom du måste tömma vattnet. Ta bort termostaterna och känn om piggen till ventilen fungerar. Termostat byter vem som helst på max 1 minut och inget kan gå fel. Det måste dock finnas termostater som passar befintligt element och ventil. Ta en bild!

DE73 DE73 skrev:
Ventilen kan kärva men det brukar gå att fixa. Ventilen är krångligare eftersom du måste tömma vattnet. Ta bort termostaterna och känn om piggen till ventilen fungerar. Termostat byter vem som helst på max 1 minut och inget kan gå fel. Det måste dock finnas termostater som passar befintligt element och ventil. Ta en bild!

• Termostatventil på ett element med inställningsmöjligheter numrerade 0-6, omgiven av en vit rörinstallation och brun vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.