Hej!
Jag har precis köpt mitt första hus som är ett fritidshus. Just nu är det bara 220 i takhöjd invändigt och jag skulle vilja få det högre.

Jag ska även byta ut det gamla plåttaket.
Jag har lite funderingar:
Borde jag bygga helt nya takstolar? Dom ser ganska klena ut?

Går det att bygga om befintliga med hanbjälke högre upp? För att öka invändig takhöjd.

Ryggåstak bästa lösningen?
Jag ska även byta panel och tilläggsisolera så jag kan stötta upp med balk i gavlarna.

Ge mig gärna tips!

Huset är ca 5,5m brett och 9m långt.

• Fritidshus med svart träpanel, stor altan med trädgårdsmöbler, beläget nära skogsområde under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett loftutrymme med lågt tak och synliga träbalkar samt liggande brädor staplade på varandra, som en del av ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Loftutrymme med synliga takstolar och träpanel, där takhöjden är låg och byggmaterial ligger på golvet.
    Skapa konto
Takstolarna fungerar ju uppenbatligen och har förhoppningsvis dimensionerats korrekt en gång i tiden.

Vårt fritidshus är en västkuststuga byggd 1974, där har de verkligen optimerat takstolarna. De är gjorda av 28mm x 95, eller möjligen120, dock på cc 60. Känns som att fasadplankorma är grövre. Men det fungerar. Men det är sådant man kan göra i fabriksproduktion av hus. Annars har hustypen likheter med den bild. Dock normal takhöjd.

• Gilla
Silverberget
  • Laddar…
Ja, exakt. Dom har ju gjort sitt jobb sedan 1965. Så dom borde ju hålla om jag behåller dom och bara byter yttertak. Men frågar är hur jag på bästa sätt kan höja innertaket lite.

Om du strävar efter högre takhöjd är nog byte till A-takstol det smidigaste

Ja, det är också ett alternativ. Frågan är då om jag behöver grövre virke än vad det är idag?
Idag ser det ut som 2 tum 4
Borde då behövas 2 tum 6?

Hur högt upp kan jag lägga hanbjälken?

S David Salmberg skrev:
Ja, det är också ett alternativ. Frågan är då om jag behöver grövre virke än vad det är idag?
Idag ser det ut som 2 tum 4
Borde då behövas 2 tum 6?
Beställ färdiga takstolar från takstolsfabrik

Ja, det kanske är en bra idé.

Du har bättre möjlighet att få bygglov om du väljer fabrikstillverkade takstolar

• Gilla
Silverberget
  • Laddar…
Frågan är hur svårt/mycket jobb det är att byta till ryggåstak i en del av huset. Det är ca 9 meter långt men i ena delen av huset ca 3 meter är sovrum.
Jag skulle kanske kunna ha en limträbalk på 6 meter som i resten av huset? En stöttande regel i innerväggen och en i gaveln som håller limträbalken?
Så behåller jag dom gamla takstolarna i den delen av huset som är sovrum.

Hej! Har liknande tak/tankar - hur gick det här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.