Hej!
Jag har en lampa som endast går att släcka och tända genom att koppla in den i vägguttaget. Jag har också en strömbrytare som inte används för tillfället. Är det möjligt att skala upp sladden jag sätter i vägguttaget och sedan koppla in den i strömbrytaren?
Mvh Calle
Jag har en lampa som endast går att släcka och tända genom att koppla in den i vägguttaget. Jag har också en strömbrytare som inte används för tillfället. Är det möjligt att skala upp sladden jag sätter i vägguttaget och sedan koppla in den i strömbrytaren?
Mvh Calle
Klipp den 20 - 30 cm från lampan låt annat vara kvar
Om du tror du klarar det , det brukar vara lite snålt men plats i sladdströmbrytare , se till att det inte spretar
några små trådar bara och det är bara två trådar där om det inte är en jordad stickpropp
har ingen betydelse hur dom kopplas i strömbrytaren
Om du tror du klarar det , det brukar vara lite snålt men plats i sladdströmbrytare , se till att det inte spretar
några små trådar bara och det är bara två trådar där om det inte är en jordad stickpropp
har ingen betydelse hur dom kopplas i strömbrytaren
En sådan ungefär, enda sättet att tända och släcka är genom att sätta i stickkontakten och dra ut den.P PatrikJo skrev:
Pratar vi om en sladdmonterad strömbrytare som du sätter på lampans anslutningssladd (som sedan sätts i ett vägguttag) så är det ok. Om vi pratar direktanslutning av anslutningssladden till en fast strömbrytare så är det inte ok.
Varför är inte det okej? Skulle jag inte kunna gå med lampans fas till strömbrytarens tändtråd? Inne i dosan alltså.tommib skrev:
Nej. Du får inte fast ansluta en sådan anslutningskabel på det sättet. Du skulle kunna ansluta via en anslutningsdosa med dragavlastning (modell tvättmaskin/spis) men inte bara in i strömbrytaren (eller kopplingsdosa).
Fast ansutning är dessutom behörighetskrävande.
Det korrekta sättet att lösa detta är att se till att du får ett styrt uttag där lampan ansluts. Styrningen kan vara antingen via befintlig strömbrytare eller t.ex. Nexa/Z-wave.
Hur ser hela arrangemanget ut? Jag gissar att det finns en trafo med stickproppsanslutning.
Fast ansutning är dessutom behörighetskrävande.
Det korrekta sättet att lösa detta är att se till att du får ett styrt uttag där lampan ansluts. Styrningen kan vara antingen via befintlig strömbrytare eller t.ex. Nexa/Z-wave.
Hur ser hela arrangemanget ut? Jag gissar att det finns en trafo med stickproppsanslutning.
P PatrikJo skrev:





