10 129 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Byte av strömbrytare till dimmer OK?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det står iallafall i Elsäkerhetsverkets elsäkerhetspocket på sidan 38( http://www.elsak.se/download/18.70856b107fc4409ca80001477/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf )
att byte från strömställare till dimmer ska göras av fackman.
Sen, hur svårt kan det vara? Ja, det varierar väl från person till person.
att byte från strömställare till dimmer ska göras av fackman.
Sen, hur svårt kan det vara? Ja, det varierar väl från person till person.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag kan ju inte bestrida att det faktiskt står så. Visserligen är det under rubriken lågvåltsbelysning ?!?
Men handen på hjärtat är inte detta ytterligare ett exempel på svensk övernitisk reglering som för mig som obehörig verkar helt oresonlig. Kanske finns det något vettigt bakom, men jag upplever det inte så.
Och jag får erkänna, jag har bytt strömbytare till dimmer, vilket jag tror att de flesta hemmapulare som läser detta forum tror sig om att göra.
Men handen på hjärtat är inte detta ytterligare ett exempel på svensk övernitisk reglering som för mig som obehörig verkar helt oresonlig. Kanske finns det något vettigt bakom, men jag upplever det inte så.
Och jag får erkänna, jag har bytt strömbytare till dimmer, vilket jag tror att de flesta hemmapulare som läser detta forum tror sig om att göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
kanske är det som är skälet. En dimmer är svårare att få tag på rätt sort av. Till traf eller inte osv.
fast jag TROR att det värsta som kan hända om man väljer fel är att transformatorn och/eller dimmern blir förstörd.
fast jag TROR att det värsta som kan hända om man väljer fel är att transformatorn och/eller dimmern blir förstörd.
Sen kan man ju stöta på en trapp-brytare, och då kan det ju bli konstigt med en dimmer om man inte vet hur det ska kopplas och vilken typ av dimmer man ska ha, men som sagt, det är ju bara spekulationer.
Lättast är att ringa till verket och fråga varför, lyfter ingen frågan lär dom tro att dom tror rätt!
Lättast är att ringa till verket och fråga varför, lyfter ingen frågan lär dom tro att dom tror rätt!
Klicka här för att svara