I senaste "Vi i Villa" beskrivs hur man själv byter en vanlig strömbrytare till en dimmer. Har bestämt för mej att detta kräver behörighet eller har reglerna ändrats?

S
"Dimmer" framgår inte av reglerna så då är det nog inte tillåtet.

sawsaw skrev:
"Dimmer" framgår inte av reglerna så då är det nog inte tillåtet.
Du skämta med mig aprillo? Det är ju av exakt samma svårighetsgrad och utgör ingen utökning av systemet. En modern dimmer är ju också bara fas in och tändtråd ut. Är våra regler verkligen så stelbenta blir jag bedrövad!

Jag kan ju inte bestrida att det faktiskt står så. Visserligen är det under rubriken lågvåltsbelysning ?!?

Men handen på hjärtat är inte detta ytterligare ett exempel på svensk övernitisk reglering som för mig som obehörig verkar helt oresonlig. Kanske finns det något vettigt bakom, men jag upplever det inte så.

Och jag får erkänna, jag har bytt strömbytare till dimmer, vilket jag tror att de flesta hemmapulare som läser detta forum tror sig om att göra.

S
Ja, jag håller med dig och med dimmern ifråga i pocketen borde avses en för elektronisk trafo.

kanske är det som är skälet. En dimmer är svårare att få tag på rätt sort av. Till traf eller inte osv.

fast jag TROR att det värsta som kan hända om man väljer fel är att transformatorn och/eller dimmern blir förstörd.

Det finns ju dessutom dimmrar som kräver nolla, då är det inte bara att byta rakt av, måste först få dit en nolla.

Sen kan man ju stöta på en trapp-brytare, och då kan det ju bli konstigt med en dimmer om man inte vet hur det ska kopplas och vilken typ av dimmer man ska ha, men som sagt, det är ju bara spekulationer.
Lättast är att ringa till verket och fråga varför, lyfter ingen frågan lär dom tro att dom tror rätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.