Hej! Har tänkt byta ut den gamla spisen i fritidshuset, en 70- eller 80-talsspis. Hittade en ny spis med plattor, som jag ännu inte köpt.

Den gamla spisen är 380 v och 3×16 Ampere, den nya 400 och 3x16 ampere.

Den nya spisen ska ha ett perilexuttag står det i informationen.

Den gamla spisen ser faktiskt ut att ha perilex också.

Min fråga är då om man kan anta att dessa är kompatibla med varandra, och att det bara är att plugga in den nya spisen i det nuvarande uttaget? Eller behöver jag kolla och mäta något innan jag gör detta?

Bifogar bilder på gamla spisen och eluttag.

Tacksam för kloka råd, är ingen el-stjärna, så gärna inte alltför tekniskt svar:-).

• Ett perilexuttag på en kaklad vägg, avsett för att ansluta en spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spis med fyra kokplattor och perilexkontakt ovanpå, tecken på användning och ålder syns.
Det skulle ju vara bra om du kunde visa lite tydligare vad den nya har för spec.

OM det verkligen är en ren 400V spis, så blir det inget problem. Men det finns lite förrädiska sätt att ange det.

Om du har möjlighet att kontrollmäta i uttaget så är det allra bäst.

I Perilexuttaget har du de fyra hylsorna med runda hål. Där kopplas de tre faserna och neutralledaren ("nollan"). En ren 400V spis (det var 380V tidigare), kopplar in sina element mellan de tre fasledarna, det är 400V mellan två fasledare, vilka som helst. Men en 230V spis kopplar in sig mellan fasledarna och neutralen. Det är 230V mellan en fasledare och neutralen, oavsett vilken av fasledarna.

Problemet ligger i att förr var alla spisar avsedda att drivas med 380 eller 400V. Därför fuskade man ofta och drog inte fram någon tråd till neutral-anslutningen, den var ju onödig.

Idag är de flesta spisar/hällar tillverkade för att köras på 230V, fast de drar alltså ström från flera av faserna, mot neutralen. Om där då inte finns någon neutralledare kopplad, så kan spisen förstöras (vi går inte in på varför här och nu, det är onödigt komplicerat).

Så antingen kan det vara så att din nya spis faktiskt också bara använder de tre faserna, inte neutralledaren, eller så vore det bra att verifiera att neutralen finns inkopplad i ditt perilexuttag.

Problemet med fuskinkopplade perilexuttag är vanligare på lite äldre hus där det från början var en fast inkopplad spis, uttaget har monterats senare. Om huset är byggt med perilexuttag från början, så har man nästan alltid dragit fram neutralledaren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.