VI ska byta socklar under våra köksbänkar. Det är ett IKEA-kök, Faktum, Köket monterades 1998. Nu funderar vi på hur socklarna sitter fast. Står skåpet på "fötter" under bänken eller vilar köksbänkarna på socklarna?
Är det någon som vet? Har någon av er bytt socklar och kan berätta hur du gjorde.
Tacksam för alla tips.
Mvh
Jensy123

Hej,

Sockeln sitter fast med svart klämklipps som man trycker fast runt benen i framkant på underskåpen som jag har för mig att Ikea hade som standard fram tills ganska nyligen.

Problemet är att dessa inte finns att köpa längre så kan bli som så att ni får göra en specialare och köpa nya ben tillsammans med ny sockel.

Men rekommenderar att bara ta bort och kolla :)! Var försiktig dock då plasten blir spröd med åren.

//Anders

Tack för snabbt svar.
Jag ska kolla försiktigt!

J Jensy123 skrev:
VI ska byta socklar under våra köksbänkar. Det är ett IKEA-kök, Faktum, Köket monterades 1998. Nu funderar vi på hur socklarna sitter fast. Står skåpet på "fötter" under bänken eller vilar köksbänkarna på socklarna?
Är det någon som vet? Har någon av er bytt socklar och kan berätta hur du gjorde.
Tacksam för alla tips.
Mvh
Jensy123
Om socklarna sitter som dom ska så är det bara knäppa loss dom. Sen köper du nya sparksocklar någonstans. Det kan gå att flytta över klippsen om inte plasten åldrats för mycket. Du kommer se när du tar loss socklarna. Måste du köpa nya så säljs dom tillsammans med nya ben. Benen behöver nu inte byta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om socklarna sitter som dom ska så är det bara knäppa loss dom. Sen köper du nya sparksocklar någonstans. Det kan gå att flytta över klippsen om inte plasten åldrats för mycket. Du kommer se när du tar loss socklarna. Måste du köpa nya så säljs dom tillsammans med nya ben. Benen behöver nu inte byta.
Det låter enkelt. Men tydligen har snickarna spikat nere vid golvet. Så det kanske ligger en list nere på golvet också. Ska strax ta fram lämpliga verktyg och försiktigt lossa socklarna.
Tack för svar!

J Jensy123 skrev:
Det låter enkelt. Men tydligen har snickarna spikat nere vid golvet. Så det kanske ligger en list nere på golvet också. Ska strax ta fram lämpliga verktyg och försiktigt lossa socklarna.
Tack för svar!
Om det ligger en list vid golvet så misstänker jag att något bytt golv och gjort det enkelt för sig genom att inte dra in golvet under sparksockeln för att sedan kapa sparksockeln och montera tillbaks den. Istället har dom bara gått med golvet fram till sparksockeln och avslutat med en list.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.