Y
Jag har så himla tråkigt nu i väntans stunder så tänkte forska lite om hur man ska gå till väga med detta problem som såg uppe på kallvinden;

insida-taket864.jpg

Är det bara att försöka peta upp skivan eller är det kanske läge att sen till sommaren, plocka bort pannorna och byta de skivorna helt mot modernare lösningar och vad vore isf det?

Man kan skymta lite utav isoleringen vid golvet/taket (hur man nu resonerar), en isolering från typ 1980, är detta något man kanske bör ersätta mot något bättre eller är det bra nog att bara lägga fler skivor över för få ett heltäckande golv?
-Vilket isoleringsmaterial är bäst för både isolering och ljuddämpning i samband med denna liggande yta? Stenull har jag uppfattat för väggar...

(oroa inte, jag ska allt ta hjälp av snickare :) fast är nyfiken och vill läsa på lite själv också)

Det räcker nog att du klättrar upp och skjuter undan betongpannorna och en annan person skjuter in skivan inifrån under bärläkten samtidigt som du spikar fast den från utsidan.

Varför ska du isolera mer? Det ser ju bra ut.

Y
Näe jag bara tänkte att mycket har säkert hänt under dessa snart 30åren och ska man nu isolera hela detta planet så det blir bo-yta så kanske man bör vara seriös nog att ersätta gammal isolering mot något annat.

---

På vilket sätt syns det när det är dags att byta ut tegelpannor?

Det är ju högst rörigt för tillfället vad som är det rätta angående kallvindar. Tills detta är utrett skulle jag inte göra ett skvatt med isoleringen. Ska man isolera mer så skulle jag lägga det på utsidan av undertaket så att daggpunkten försvinner ut från vinden, tex a la Thermisol.

Har du tegel eller betongpannor? Jag antar att de spricker så småningom. Vad gäller betong så släpper ju ytskiktet en del år för år. Misstänker att de till slut fryser sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.