Hej!
jag har en automower 305 årsmodell 14 som har problem med laddning. Vi har bytt batteri men när maskinen dockar så laddar den ej, efter undersökning så kom vi fram till att laddbleck på både gräsklipparen och stationen borde bytas ut, slipat blecken i några år.
Har beställt hem nya bleck men hittar inget på nätet om att skruva med laddblecken.
Så nu till min fråga, man kommer ganska lätt till sladdarna som är kopplade till blecken. Är det någon här som bytt ut laddbleck på sin gräsklippare?
Är det bara att köra på och byta eller är det något särskilt man bör tänka på? sjävklart stänger jag av maskinen och stationen innan jag meckar.
Bild på klipparen och blecken jag beställt.
jag har en automower 305 årsmodell 14 som har problem med laddning. Vi har bytt batteri men när maskinen dockar så laddar den ej, efter undersökning så kom vi fram till att laddbleck på både gräsklipparen och stationen borde bytas ut, slipat blecken i några år.
Har beställt hem nya bleck men hittar inget på nätet om att skruva med laddblecken.
Så nu till min fråga, man kommer ganska lätt till sladdarna som är kopplade till blecken. Är det någon här som bytt ut laddbleck på sin gräsklippare?
Är det bara att köra på och byta eller är det något särskilt man bör tänka på? sjävklart stänger jag av maskinen och stationen innan jag meckar.
Bild på klipparen och blecken jag beställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Byggnovis
· Stockholm
· 67 inlägg
Hej!M Martin040 skrev:Hej!
Bild på klipparen och blecken jag beställt. [bild][bild]
Jag har varit där och meckat på min och det som kan vara bra att tänka på, utöver det uppenbara att man sätter dit de nya där de gamla satt, är att ha på polfett/vaselin som skyddar mot ärg på stället där kablarna är fästa vid laddblecken så att strömöverföringen från blecket till kabeln inte går sönder. Fettet sätter du på efter att du skruvat på kablarna. Tänk också på att verkligen få skruvarna rätt i gängorna när du skruvar in dem igen, annars kan du sabba gängorna i den rätt mjuka plasten varpå skruvarna inte sitter särskilt bra längre - trist kvalitet på det sättet. Se till att koppla rätt vad gäller pluspol och minuspol när du sätter fast kablarna igen också.
Bifogar en bild från en tysk manual för montering av vridbart bakhjul jag köpte till min klippare.
Logga in
Skapa konto
Tack för bra svar, jag har monterat på de nya blecken nu funkar klipparen som den ska!
Det var lite fett kvar men tror det skulle behövas strykas på med mer. Då jag inte visste om detta,
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/batteripolfett-2000017183
funkar detta fettet tror du?
Det var lite fett kvar men tror det skulle behövas strykas på med mer. Då jag inte visste om detta,
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/batteripolfett-2000017183
funkar detta fettet tror du?
Byggnovis
· Stockholm
· 67 inlägg
Snyggt jobbat! Jag återanvände det gamla fettet när jag körde och det har gått bra än så länge, det du länkar till är säkert kanon! Brasklapp för att jag inte har någon erfarenhet av polfett.
Liknande trådar
-
Batteribyte Automower AC 220
Robotgräsklippare -
Automower 330x, problem med slingsignal efter styrkortsbyte.
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower 315 beter sig märkligt efter batteribyte
Robotgräsklippare -
Byte/uppgradering av Automower 220ac - 2011
Robotgräsklippare -
Batteribyte Automower 330x 2015.
Robotgräsklippare