Hejsan,

Har en urgammal kontaktor som jag misstänker inte mår så bra längre.
Vad finns det för lättillgängliga/prisvärda alternativ att byta till? Förslag?

Mvh
Mikael

• Gammal kontaktor från Benedikt & Jäger med skruvterminaler och märkningar för spänning och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mk123 skrev:
Hejsan,

Har en urgammal kontaktor som jag misstänker inte mår så bra längre.
Vad finns det för lättillgängliga/prisvärda alternativ att byta till? Förslag?

Mvh
Mikael
Vad har den styrt?
Hur var den inkopplad?
Har du någon bild på den inkopplad.
Hur har du löst styrningen på det som den var inkopplad på?

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Tack för snabba svar.
Den är till en bänkhyvel.
Laddar upp bild på motorplåten.

• Motorplåt på en bänkhyvel med specifikationer som visar märke, effekt och andra tekniska detaljer. Märke: Leroy-Somer.
    Skapa konto
Asynkronmotorer tillhör driftkategori AC3 och den är stämplad 5A. Så en kontaktor som tål minst 5A AC3 skall du titta efter.

Vet du om den är utbytt tidigare? Är den till en nollspänningsutlösare eller är det den som faktiskt startar motorn? Jag har dålig koll på driftkategori AC11. Din motor är driftkategori AC3 som jag tror är elakare mot kontaktorn än AC11. Ditt hjälprelä är godkänt för 4 A vid AC11. Det känns lite klent om det verkligen startar och stoppar motorn. Är det å andra sidan bara till en nollspänningsutlösare borde det inte vara några problem.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
A
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ta reda på om det är kontaktorn som startar/stoppar motorn, för som Avemo redan skrivit så verkar den där lite väl klen för motorstart.

Men annars kan jag ju tipsa om att kolla hur stor motor som en kontaktor är angiven att klara av. Alla kontaktorer har inte denna uppgift, men rätt vanligt är det.
Den anges i hästkrafter dock (ofta) så man måste ju räkna om lite ifall inte motorn är angiven i hp också.

Två exempel på märkskyltar med hp angivet

Närbild av en kontaktor från Schneider Electric med specifikationer för spänning, ström och effekt i hästkrafter (hp) angivna på märkskylten.
Skapa konto

Kontaktor från Allen-Bradley med specifikationer i kW och hp på märkskylt.
Skapa konto

Här är ytterligare en bild på hur den satt inkopplad.
Inte helt säker på att det verkligen är kontaktorn som är trasig, men den luktar verkligen bränt.

• Närbild av en elektrisk kontaktor med synliga ledningar och anslutningar, monterad i en grön metallhölje, med bakgrund av en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.