Hej.
Har för tillfället en keramikhäll i min lägenhet men blev erbjuden av min bror att köpa hans induktionshäll som är ca 6 mån gammal bara för ett bra pris men är lite tveksam att den går att koppla i mitt kök.
Jag kollade vad jag hade för ström dragen till den nuvarande hällen och såg att den var direktinkopplad med kablar från uttaget. Det går 5 kablar från uttaget och trodde att jag hade 3 fas men efter mätning visade det sig att två av dem inte hade någon ström i sig vilket gör att jag enbart har 220V, (en fas, en nolla och en jord) dragen.
Detta är den tänka ugnen isåfall.
https://www.bosch-home.se/produktli...760/Togglebox=1753823069/Togglebox=962388517/
Bifogade bilder på kopplingsschema på baskida/manual.
Min egentliga fråga är om jag ens kan koppla denna till enfas som är det jag har draget och isåfall hur bra jag kommer kunna använda den eller om det bara är att behålla nuvarande och vara glad.
Mvh
Har för tillfället en keramikhäll i min lägenhet men blev erbjuden av min bror att köpa hans induktionshäll som är ca 6 mån gammal bara för ett bra pris men är lite tveksam att den går att koppla i mitt kök.
Jag kollade vad jag hade för ström dragen till den nuvarande hällen och såg att den var direktinkopplad med kablar från uttaget. Det går 5 kablar från uttaget och trodde att jag hade 3 fas men efter mätning visade det sig att två av dem inte hade någon ström i sig vilket gör att jag enbart har 220V, (en fas, en nolla och en jord) dragen.
Detta är den tänka ugnen isåfall.
https://www.bosch-home.se/produktli...760/Togglebox=1753823069/Togglebox=962388517/
Bifogade bilder på kopplingsschema på baskida/manual.
Min egentliga fråga är om jag ens kan koppla denna till enfas som är det jag har draget och isåfall hur bra jag kommer kunna använda den eller om det bara är att behålla nuvarande och vara glad.
Mvh
Hej,E El-Löken66 skrev:
Ja det är en fas i skåpet som går till spisen tyvärr.
Kan leverera bild imorgon kväll då jag inte är hemma.
Men den stora frågan jag egentligen ställer mig är om man kan avläsa genom bilderna om den ugnen jag skickade kan kopplas med en fas, annars gör jag ingen större gjej av det och behåller den jag har. Har svårt att avläsa elementarspänningen även om märkspänningen är 230 V.
Mvh
Hej, det kan du. Du kan testa med en magnet vilka kastruller som funkar.Mechstudent skrev:
Hej,
Ja det är en fas i skåpet som går till spisen tyvärr.
Kan leverera bild imorgon kväll då jag inte är hemma.
Men den stora frågan jag egentligen ställer mig är om man kan avläsa genom bilderna om den ugnen jag skickade kan kopplas med en fas, annars gör jag ingen större gjej av det och behåller den jag har. Har svårt att avläsa elementarspänningen även om märkspänningen är 230 V.
Mvh
Glöm inte att läsa Bo. Siltvergs stora spisbibel.
Klicka här för att svara

