Hej.

Har för tillfället en keramikhäll i min lägenhet men blev erbjuden av min bror att köpa hans induktionshäll som är ca 6 mån gammal bara för ett bra pris men är lite tveksam att den går att koppla i mitt kök.

Jag kollade vad jag hade för ström dragen till den nuvarande hällen och såg att den var direktinkopplad med kablar från uttaget. Det går 5 kablar från uttaget och trodde att jag hade 3 fas men efter mätning visade det sig att två av dem inte hade någon ström i sig vilket gör att jag enbart har 220V, (en fas, en nolla och en jord) dragen.

Detta är den tänka ugnen isåfall.
https://www.bosch-home.se/produktli...760/Togglebox=1753823069/Togglebox=962388517/

Bifogade bilder på kopplingsschema på baskida/manual.
Min egentliga fråga är om jag ens kan koppla denna till enfas som är det jag har draget och isåfall hur bra jag kommer kunna använda den eller om det bara är att behålla nuvarande och vara glad.

Mvh
 
  • Kopplingsschema för induktionshäll visar anslutningar för enfas och trefasström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för induktionshäll som visar olika strömanslutningar, inklusive enfas och trefas alternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Låter som du kan ha 1~.
Bot du i lägenheten?
Kan du lägga upp gruppförteckning eller foto får din central.
 
E El-Löken66 skrev:
Låter som du kan ha 1~.
Bot du i lägenheten?
Kan du lägga upp gruppförteckning eller foto får din central.
Hej,
Ja det är en fas i skåpet som går till spisen tyvärr.
Kan leverera bild imorgon kväll då jag inte är hemma.

Men den stora frågan jag egentligen ställer mig är om man kan avläsa genom bilderna om den ugnen jag skickade kan kopplas med en fas, annars gör jag ingen större gjej av det och behåller den jag har. Har svårt att avläsa elementarspänningen även om märkspänningen är 230 V.

Mvh
 
E
Mechstudent Mechstudent skrev:
Hej,
Ja det är en fas i skåpet som går till spisen tyvärr.
Kan leverera bild imorgon kväll då jag inte är hemma.

Men den stora frågan jag egentligen ställer mig är om man kan avläsa genom bilderna om den ugnen jag skickade kan kopplas med en fas, annars gör jag ingen större gjej av det och behåller den jag har. Har svårt att avläsa elementarspänningen även om märkspänningen är 230 V.

Mvh
Hej, det kan du. Du kan testa med en magnet vilka kastruller som funkar.

Glöm inte att läsa Bo. Siltvergs stora spisbibel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.