Hej
Om jag har ett skriftligt godkännande av grannen att placera mitt Attefallshus 2 meter från tomtgräns i stället för standard 4.5 meter, och sen den ägaren som godkänt detta flyttar och det blir en ny ägare som inte godkänner detta. Vad händer då ?

• Wow
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Finns huset när grannen byts?
Är det en uppförd byggnad så kan ingen kräva att den ska bort om den uppförts med godkännande. Även om du saknat skriftligt godkännande har jag svårt att se att en ny granne skulle kunna kräva något.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det finns ngn annan tråd här om en granne som ångrade sig. Där tror jag att problemet var att grannen hade bara fått se en enkel skiss, och muntligt angiven placering. När då kommunen skulle ge starttillstånd på de slutliga mer proffsiga ritningarna så kunde grannen ångra sig. Medgivandet var inte giltigt.
Det räcker inte att få ett medgivande i allmänna ordalag. Det bör finnas skriftligt på exakt de ritningar man sedan bygger efter.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis det är inte attefallsbyggnaden som grannemedgivandet gäller utan själva åtgärden att uppföra (eller bygga till) byggnaden närmare än 4,5 m från gränsen. Lagtexten ( 9 kap. 4 a § PBL):

"En åtgärd som avses i första eller andra stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det."

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Nämnde inte tidigare att Attefallshuset INTE är byggt än. Och vad jag kan se av era svar är då att avtalet med ursprungs ägaren inte gäller längre.

• Gilla
Alve Nilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Micke5811 skrev:
Tack för svaren. Nämnde inte tidigare att Attefallshuset INTE är byggt än. Och vad jag kan se av era svar är då att avtalet med ursprungs ägaren inte gäller längre.
Jag skulle inte vara så säker på det. Om grannen innan denne sålde skrev på ett medgivande på ritningarna när du gjorde bygganmälan till kommunen och du nu sitter med en beviljat startbesked så lär det vara giltigt. Även om fastigheten har bytt ägare.

Om det var mer i allmänna termer ett medgivande till en oklart attefallsbyggnad av valfri utformning så lär det pappret aldrig ha haft något värde. Ett medgivande måste vara mer specifikt än så.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
harry73
Ja efter startbesked borde det inte finnas hinder att börja bygga

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Som sagt ett medgivande gäller oavsett ägarbyte. De fall där det blivit problem är när medgivandet inte tydligt gällt just en sådan byggnad som faktiskt byggs. Så om du har ett tydligt giltigt grannemedigande så gäller det. Det man iofs. kan fundera över är ju hur länge det gäller om du inte faktiskt bygger. Det vore kanske lite orimligt om grannen plötsligt gör bygganmälan och får bygga på ett 9 år gammalt grannemedgivande, 2 ägare senare.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Förresten, ang giltighetstid. Jag tror men kan ha fel, att medgivandet behöver vara giltigt den dag du gör bygganmälan. Har du ett medgivande, men skickar in bygganmälan ex. 3 månader senare, och det då är en annan lagfaren ägare, så är det nog tveksamt om det gäller.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Claes Sörmland
Boverket skriver att senare ägare av en fastighet är bundna av grannemedgivande som tidigare ägare av fastigheten har gett. De hänvisar till en dom från MÖD:

"Boverkets uppfattning är att ett grannemedgivande bör vara en typ av avtal och det kan därmed inte brytas ensidigt av den ena parten. MÖD har i ett avgörande konstaterat att nuvarande fastighetsägare är bunden av ett medgivande som tidigare fastighetsägare har lämnat. (MÖD 2018-06-04 mål nr P 8142-17)"

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vad är den här figuren "Veronica" som hela tiden "argmärker" det mesta som rör sig?

• Gilla
Lilak och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är den här figuren "Veronica" som hela tiden "argmärker" det mesta som rör sig?
Jag har också funderat på detta. Måste vara jobbigt att så lätt bli arg hela tiden.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Lilak och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket skriver att senare ägare av en fastighet är bundna av grannemedgivande som tidigare ägare av fastigheten har gett. De hänvisar till en dom från MÖD:

"Boverkets uppfattning är att ett grannemedgivande bör vara en typ av avtal och det kan därmed inte brytas ensidigt av den ena parten. MÖD har i ett avgörande konstaterat att nuvarande fastighetsägare är bunden av ett medgivande som tidigare fastighetsägare har lämnat. (MÖD 2018-06-04 mål nr P 8142-17)"

[länk]
Men då kommer den intressanta frågan. Hur länge gäller ett medgivande? Alltså antag att jag fick ett medgivande för 5 år sedan, men gör bygganmälan först idag. Och att grannfastigheten har bytt ägare under tiden.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men då kommer den intressanta frågan. Hur länge gäller ett medgivande? Alltså antag att jag fick ett medgivande för 5 år sedan, men gör bygganmälan först idag. Och att grannfastigheten har bytt ägare under tiden.
Ska man gå på Boverkets linje (eller snarare MÖDs) så är det ett avtal som gäller för all tid från det att det ingås. Eller så skriver man en tidsbegränsning i grannemedgivandet: "Att under till utgången av 2025 genomföra åtgärden att uppföra byggnaden enligt ritning."

MÖD (min markering):

Svensk text om bygglov, avstånd till gräns och skriftligt medgivande för komplementbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2018/p-8142-17.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.