Hur skulle ni byta en rutten nockås i ett gammalt timrat uthus?
Jag håller på att renovera ett gammalt timrat trädgårdshus (ca 8 m långt) där nockåsen visat sig vara kraftigt rötskadad efter ett gammalt takläckage.
Taket är ett traditionellt åstak med:
Planen är att lägga ny råspont, papp, läkt och återanvända det enkupiga lerteglet.
Jag funderar på:
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Jag håller på att renovera ett gammalt timrat trädgårdshus (ca 8 m långt) där nockåsen visat sig vara kraftigt rötskadad efter ett gammalt takläckage.
Taket är ett traditionellt åstak med:
- en nockås
- en mellanås på vardera takfallet
- sparrar mellan åsarna
Planen är att lägga ny råspont, papp, läkt och återanvända det enkupiga lerteglet.
Jag funderar på:
- Hur hade ni ersatt nockåsen? Limträ eller grov sågad bjälke/timmer?
- Hur dimensionerar man en nockås med ca 8 m upplagsavstånd när det även finns två mellanås som bär taket?
- Hur hade ni rent praktiskt bytt den? Stämpa upp sparrarna och lyfta ur den gamla, eller finns det någon smartare metod?
Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade sågat till en liknande stock av lämpligt träd och ersatt den dåliga.
Du kan ha den gamla som mall.
Hade även dragit ut den lite längre på gavlarna.
Har gjort detta på ett timmerhus för tjugo år sedan. Den var 11meter dock med en mellanvägg.
Lyfte upp den med lastmaskin nådde precis ovanför vägg så var vi tre man som rullade upp den på gavlarna
Du kan ha den gamla som mall.
Hade även dragit ut den lite längre på gavlarna.
Har gjort detta på ett timmerhus för tjugo år sedan. Den var 11meter dock med en mellanvägg.
Lyfte upp den med lastmaskin nådde precis ovanför vägg så var vi tre man som rullade upp den på gavlarna
Klicka här för att svara