Halloj! Vi ska ta över en gård i november, och där har de haft lite problem med vattnet. Enligt vattenanalys är det lite lågt pH-värde, lite mycket järn. Det stora problemet är färgen - synligt missfärgat. Det blir liksom brun/röda ränder på sånt i diskmaskinen plus på ljusa kläder.
Varit i kontakt med AquaGruppen som givetvis sa åt mig att skrota hela anläggningen och byta till deras system.
Systemet som sitter idag är från 2007, och kommer från Correct Vattenrening (som gick i konkurs 2021, så där kan man inte få någon hjälp). Idag fyller man på pH-höjande medel, samt kaliumpermanganat. Eftersom pH-värdet är lite lågt bör man väl öka den dosen lite?
Enligt uppgift har inte nuvarande ägare gjort någon service på 10 år, och vattnet har varit missfärgat så länge de har bott i fastigheten (10 år). Min tanke är väl att ett byte av filtermassa bör göras omgående, då den säkerligen inte gör mycket nytta längre.
Eller är det helt enkelt så att det är dags att byta system? Vill gärna höra lite mer från någon som inte är en försäljare 😅
Bifogar bild på vattenanalysen, samt anläggningen som sitter där idag.. Någon som känner igen systemet eller har liknande från Correct Vattenrening? Systemet benämns som Correct Bay. På filtret sitter en etikett som säger: "Erie Model 1035).
Varit i kontakt med AquaGruppen som givetvis sa åt mig att skrota hela anläggningen och byta till deras system.
Systemet som sitter idag är från 2007, och kommer från Correct Vattenrening (som gick i konkurs 2021, så där kan man inte få någon hjälp). Idag fyller man på pH-höjande medel, samt kaliumpermanganat. Eftersom pH-värdet är lite lågt bör man väl öka den dosen lite?
Enligt uppgift har inte nuvarande ägare gjort någon service på 10 år, och vattnet har varit missfärgat så länge de har bott i fastigheten (10 år). Min tanke är väl att ett byte av filtermassa bör göras omgående, då den säkerligen inte gör mycket nytta längre.
Eller är det helt enkelt så att det är dags att byta system? Vill gärna höra lite mer från någon som inte är en försäljare 😅
Bifogar bild på vattenanalysen, samt anläggningen som sitter där idag.. Någon som känner igen systemet eller har liknande från Correct Vattenrening? Systemet benämns som Correct Bay. På filtret sitter en etikett som säger: "Erie Model 1035).
Ja, precis. Den mindre blåa behållaren då. Ska åka dit i veckan, och kolla om man kan strypa flödet till just den, för att öppna och kolla vilket filter det är.H Håbbe01 skrev:
Tack för hjälpen så länge! Ett byte av filter där samt byte av filtermassa kanske löser problemet..H Håbbe01 skrev:
Ska också kolla vad en ny anläggning kostar, det bör ju finnas bra mycket bättre alternativ idag. Kanske är värt att investera i om man ändå ska bo där länge!
Börja med en ordentlig analys av råvattnet dvs ofiltrerat, Eurofins eller SGS som exempel.
Seriösa vattenreningsföretag har väldigt bra samarbeten med labben och erbjuder bra priser. Vissa står för analyskostnaden vid köp av rekommenderad lösning.
Den bifogade analysen är varken ackrediterad eller komplett, så den skulle jag inte använda som grund för åtgärd.
Lycka till.
Seriösa vattenreningsföretag har väldigt bra samarbeten med labben och erbjuder bra priser. Vissa står för analyskostnaden vid köp av rekommenderad lösning.
Den bifogade analysen är varken ackrediterad eller komplett, så den skulle jag inte använda som grund för åtgärd.
Lycka till.
Tack. Har haft kontakt med europe vattenrening och beställt hem en ny vattenanalys. De rekommenderade också ett ackrediterat labb!B bergback skrev:Börja med en ordentlig analys av råvattnet dvs ofiltrerat, Eurofins eller SGS som exempel.
Lycka till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte av termostater - smarta eller dumma
Värme allmänt -
Vid takbyte – byta alla plåtdetaljer eller endast vissa
Tak & Vind -
Byte ytterpanel, luftläkt eller ej?
Fasad -
Laga eller byte av infälld persienn?
Fönster & Dörrar -
Byte radiator vattenburen värme, utan bryta ström till elpanna eller tömma ut radiatorvatten?
Värme allmänt