27 782 läst ·
64 svar
28k läst
64 svar
Byte av el i hus, kostnad överdriven? Paniik
Jag kan tycka att uttag och brytare i olika serier är overkill att ha med sig i bilen. Det borde kunden kunna redogöra för innan. Dock bör man kanske ha något i de fall det inte spelar något roll. Framför allt när det gäller utanpåliggande. Några uttag och någon brytare i vitt känns rimligt. Samt utanpåliggande kopplingsdosor, kanske främst för inomhusbruk, men även någon för ute.
Några apparatdosor, kopplingsdosor och takdosor av det fabrikat och typ man föredrar själv. Ej 1,5 moduls eller big box eller liknande om man nu inte kör det väldigt mycket.
Jag förväntar mig att en elektriker har lite olika typer av kabel för de vanligaste applikationerna i en villa med sig om dennes kunder är sådana. Både 3 & 5-ledare. Jag förväntar mig även att denne har slang i lite olika dimension. Kanske framför allt 16 och 20, men någon stump 25 är kanske rimligt också. Skarvar till dessa om det behövs. Även kopplingsledning upp till typ 6mm2, men såklart inga mängder.
Sen kopplingdetaljer, wago eller vad man nu gillar för märken i diverse konfigurationer. Skruv och plugg för infästning av mindre armaturer samt kabelclips för de vanligaste applikationerna.
Allting utöver detta anser jag inte behöva finnas i bilen om man jobbar främst mot villakunder.
Några apparatdosor, kopplingsdosor och takdosor av det fabrikat och typ man föredrar själv. Ej 1,5 moduls eller big box eller liknande om man nu inte kör det väldigt mycket.
Jag förväntar mig att en elektriker har lite olika typer av kabel för de vanligaste applikationerna i en villa med sig om dennes kunder är sådana. Både 3 & 5-ledare. Jag förväntar mig även att denne har slang i lite olika dimension. Kanske framför allt 16 och 20, men någon stump 25 är kanske rimligt också. Skarvar till dessa om det behövs. Även kopplingsledning upp till typ 6mm2, men såklart inga mängder.
Sen kopplingdetaljer, wago eller vad man nu gillar för märken i diverse konfigurationer. Skruv och plugg för infästning av mindre armaturer samt kabelclips för de vanligaste applikationerna.
Allting utöver detta anser jag inte behöva finnas i bilen om man jobbar främst mot villakunder.
Produkter som diskuteras: "Skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Dvs det som den genomsnittliga byggahusaren har hemma "ifall att"?F falkn skrev:Jag kan tycka att uttag och brytare i olika serier är overkill att ha med sig i bilen. Det borde kunden kunna redogöra för innan. Dock bör man kanske ha något i de fall det inte spelar något roll. Framför allt när det gäller utanpåliggande. Några uttag och någon brytare i vitt känns rimligt. Samt utanpåliggande kopplingsdosor, kanske främst för inomhusbruk, men även någon för ute.
Några apparatdosor, kopplingsdosor och takdosor av det fabrikat och typ man föredrar själv. Ej 1,5 moduls eller big box eller liknande om man nu inte kör det väldigt mycket.
Jag förväntar mig att en elektriker har lite olika typer av kabel för de vanligaste applikationerna i en villa med sig om dennes kunder är sådana. Både 3 & 5-ledare. Jag förväntar mig även att denne har slang i lite olika dimension. Kanske framför allt 16 och 20, men någon stump 25 är kanske rimligt också. Skarvar till dessa om det behövs. Även kopplingsledning upp till typ 6mm2, men såklart inga mängder.
Sen kopplingdetaljer, wago eller vad man nu gillar för märken i diverse konfigurationer. Skruv och plugg för infästning av mindre armaturer samt kabelclips för de vanligaste applikationerna.
Allting utöver detta anser jag inte behöva finnas i bilen om man jobbar främst mot villakunder.
Om jag skulle lägga till något skulle det eventuellt vara en extra JFB, en C10 och en C16 automatsäkring från lämpligt fabrikat. Men där har forumets elektriker mer koll än mig på hur ofta dessa faktiskt behöver bytas.
Att sedan kunden blir förbannad över att man inte har med sig extra tapetskydd för Renova varje dag, det får man nog bara släppa. Alla brancher stöter på någon form av idioter, hantverkare sitter tyvärr i en sits att man träffar väldigt mycket folk.
Ja, det är nog ungefär det jag har hemma, fast jag kör renova så där har jag lite av den serien, så jag har renova, plus några generiska brytare och uttag, både beg som jag tagit bort för att sätta renova och några jag köpt för bra att ha.P PatrikJo skrev:
Men jag förstår problematiken, det ska fyllas på i bilen hela tiden också, så det är säkert inte helt lätt.
Men åter, jag tror inte att det främst är detta som irriterar utan när en dag i slutändan består av 3h arbete och resten fläng till lunch, gross och avbrott för andra kunder...
Dessutom, de få el och vvs killar jag har haft hemma har varit grymt snabba på att handla så ni som jobbar med detta vet väl vad ni ska ha och var det ligger, mot mig som står och velar i butiken (och dessutom inte får handla på grossen utan måste gå på byggvaruhus eller nätet).
Så, har man bara en hantverkare som verkligen gör en heldag hos en och inte hattefnattar hit och dit med annat - och resultatet blir bra. Så tycker inte jag man ska klaga över bilkostnader och tid att handla. Men om det är en handlingstur och en bilavgift per 2-3h riktigt arbete och 2 dagars arbete tar en vecka... Då tycker jag planeringen kunde varit bättre. Även om faktiskt mina dagar på kontor ofta är ett hattifnattande hit och dit, men då ofta pga att jag är beroende av andra som inte är tillgängliga.
Uppdatering av tråden från skaparen:
Jag pratade med elektrikern (Inte chefen) bara för att se över information och kostnad från hans håll.
Som jag visste så ser ju inte han kostnader när han tar ut saker och vad vi är uppe i osv men han tyckte att det var underligt att chefen inte hade kontaktat mig då vi har gått över priset som dom trodde, 60-70 tusen, max 100 efter rot med material. speciellt eftersom vi är uppe i 150 nu och förväntas bli 175.
Det han också sa är att det han har tagit ut och de timmarna som är fakturerade stämmer, så det är inga material som ligger dubbelt eller liknande.
Han inflikar också att det tillkom lite arbete vilket det gjorde, han skulle uppskatta detta till 15 tusen till, men det är då fortfarande 60 tusen över i såna fall.
jag kommer kontakta chefen nästa vecka för en uppdatering från hans sida, och väntar med att betala den senaste fakturan tills vi fått lite mer klarhet i ärendet.
Det ska tilläggas att firman gör jobb med kvalité, bra produkter och bra elektriker men det som varit dåligt är ju informationen om hur vi ligger till vilket är av en stor problematik, det kanske är värt 175 men jag har inte 50-75 tusen till för denna renovering då vi renoverat allt i huset, då sticker det lätt iväg samt att jag tycker att detta är vilseledande info/prissättning speciellt när man inte får någon uppdate muntligt eller skriftligt under vägen.
Jag pratade med elektrikern (Inte chefen) bara för att se över information och kostnad från hans håll.
Som jag visste så ser ju inte han kostnader när han tar ut saker och vad vi är uppe i osv men han tyckte att det var underligt att chefen inte hade kontaktat mig då vi har gått över priset som dom trodde, 60-70 tusen, max 100 efter rot med material. speciellt eftersom vi är uppe i 150 nu och förväntas bli 175.
Det han också sa är att det han har tagit ut och de timmarna som är fakturerade stämmer, så det är inga material som ligger dubbelt eller liknande.
Han inflikar också att det tillkom lite arbete vilket det gjorde, han skulle uppskatta detta till 15 tusen till, men det är då fortfarande 60 tusen över i såna fall.
jag kommer kontakta chefen nästa vecka för en uppdatering från hans sida, och väntar med att betala den senaste fakturan tills vi fått lite mer klarhet i ärendet.
Det ska tilläggas att firman gör jobb med kvalité, bra produkter och bra elektriker men det som varit dåligt är ju informationen om hur vi ligger till vilket är av en stor problematik, det kanske är värt 175 men jag har inte 50-75 tusen till för denna renovering då vi renoverat allt i huset, då sticker det lätt iväg samt att jag tycker att detta är vilseledande info/prissättning speciellt när man inte får någon uppdate muntligt eller skriftligt under vägen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden