27 782 läst ·
64 svar
28k läst
64 svar
Byte av el i hus, kostnad överdriven? Paniik
Elektriker har feta löner, inga kids vill bli elektriker utan YoutubersT TobiasHermansson skrev:Hej
Började i början av året att byta el i ett hus vi köpt som vi ska flytta in i nu i slutet av december.
Vi hade diskuterat med en elektriker firma som gjort jobb åt mig tidigare som varit seriösa och bra, han ville dock inte lämna en fast kostnad denna gång då vi byter all el i huset förutom i ena badrummet men skrev till mig att han förväntar sig landa på 80 tusen kr men räkna med 100 t kr.
Huset är väldigt öppet, 1 plan, och inte så många rum, ca 124 kvm.
Det förekom dock lite extra som jag ville ha och räknade självklart på att få lite mer i fakturan.
Nu är vi uppe i 150 tkr och det är ca 25 tkr kvar att färdigställa så vi kommer landa på ca 175 tkr, vi ha inte jätte mycket spottar och speciallösningar.
Min fråga, är inte detta lite överdrivet? Nu får ni inte en jätte specifik lista men vad ska det kosta att byta el i ett hus, lösningarna är ganska standard, vi flyttar inte några uttag osv utan vi använder de gamla ''gångarna'' dock är allt nytt förutom i badrummet så jag vet ju att det kostar men att de säger 100 000 kr och vi kommer landa på 175 000 kr?
Kan jag kräva minskad kostnad på något sätt eller hur skulle ni ställa er till detta? vet inte riktigt vad jag förväntar mig, det är bara paniken i mig som skriker över hur plånboken ser ut nu.
Mvh
Tyvärr är det så att skatteverket kräver att kostnaden finns med som en egen post i fakturan när man ska söka ROT.Snigla skrev:
Själv skulle jag inte ta betalt (synligt) för en servicebil, tycker inte det ser bra ut (bara en personlig åsikt).. det är en kostnad kunden eg inte behöver se.. när de anlitar en så vill de bara ha jobbet gjort och bryr sig sällan om vad man har/eller ej i bilen.
De förutsätter bara att man gör sitt jobb (de har ju accepterat en fast kostnad el presenterad timdeb).. och i många fall kommer en sep kostnad för bilen upp såhär i efterhand.. i diskussion på forum el/och med företaget ifråga ..och blir då till något som är tidsödande för alla inblandade.
Skulle satt mitt timpris (milersättning) osv så att det jag behövde ha.. täcktes. Det är mycket som döljs i en timdebitering.. och mycket som ska tänkas på när den sätts!
Har bara stött på två företag som tagit ut en sådan serviceavgift ”synligt” för bilar.. tack o lov.. (tror det är snäppet vanligare för företag i storstäder)
Har dock förståelse att avgiften kan finnas (oavsett om jag tycker den är onödig).
Jäkligt svårt det där, har också servicebil och den är så proppad med grejer att jag fasiken får leka tetris för att få in nå mer.E elmont skrev:Och det där om vad som bör finnas med i bilen skulle jag gärna vilja veta. Jag har i många år haft en servicebil och i alla år kämpat för att hitta ett sätt att fylla bilen med just det som behövs för det första och andra och tredje jobbet den dagen. Ofta så har jag haft ca 95% av det jag behöver men det hjälper ju inte då man måste ha 100% av grejerna. Dessutom har ju många väldigt svårt med att man först åker och tittar på ett jobb innan man fyller bilen med grejer. Till det kommer att det sällan är exakt samma saker som man behöver hos dom olika kunderna.
Så snälla ni som vet, kan ni inte lära oss som kämpar.
Men tada likförbaskat har man inte den där stumpen 8a ledare eller en kontaktor eller kanske en knapp till en telemanique manöver.
Så att hantverkare eller servicetekniker eller liknande åker för att titta och sen dra iväg till grossisten kommer man aldrig komma ifrån.
Men sen finns det alltid dom där rötäggen som vet exakt vad som skall göras me likväl sköter att börja dagen med ett besök hos grossisten eller kastar in grejerna på firman.
Men åter till ämnet
Hur ser det ut hos dig, är det draget på vinden eller går det rör från centralen till alla ställen?
Kan vara så att han fått söka efter kopplingsdosor som är igenbyggda och liknande
Skulle börja med att prata med elektrikern och höra varför kostnaden har skenat iväg, har han inga rimliga argument är en annan typ av diskussion aktuell.
Fakturan är det underlag som används för att söka rot. Antingen att man ansöker manuellt, eller att faktureringsprogramet man jobbar i skapar upp en fil man skickar in med all info. Skatteverket gör stickkontroller med jämna mellanrum då de vill ha in ytterligare information, däribland fakturan i sin helhet.Snigla skrev:
Det är upp till företaget om man vill ta betalt för servicebil eller milersättning, eller båda, och hur mycket. Men det ska vara rimlig kostnad och den måste finnas med, annars tar skatteverket förgivet att kostnaden ligger inbakad i timdebiteringen, vilket den absolut inte får göra.
Milersättning/resersättning har jag inga problem med, det tar alla ut istället .. och det ger sig naturligt då man måste ju ta sig från punkt à till punkt b. Det vet och förstår alla, inkl Skatteverket..M MPinje skrev:Fakturan är det underlag som används för att söka rot. Antingen att man ansöker manuellt, eller att faktureringsprogramet man jobbar i skapar upp en fil man skickar in med all info. Skatteverket gör stickkontroller med jämna mellanrum då de vill ha in ytterligare information, däribland fakturan i sin helhet.
Det är upp till företaget om man vill ta betalt för servicebil eller milersättning, eller båda, och hur mycket. Men det ska vara rimlig kostnad och den måste finnas med, annars tar skatteverket förgivet att kostnaden ligger inbakad i timdebiteringen, vilket den absolut inte får göra.
Men som sagt.. servicebil har jag bara stött på två ggr (när vi hyrt in företag för nått projekt).. och deras bilar var inte ett skvatt bättre utrustade än de som inte tog betalt (”synligt”) för just servicebil.
Samma åsikt här. Ta milkostnad och transporttid, men inte ”framkörningsavgift” - det är ett jäkla aber. Tvärtom är det orättvist att en kund som har ett entimmarsjobb skall betala samma dagspenning för bilen som vid åttatimmars. En dold mygelavgift liksom löjliga oskäliga påslag.
Är det en vanlig villa med en redan infälld installation så kanske det är lite i överkant.
175 000 kr är väl vad du får betala för en nybyggd villa med några spottar och i övrigt standard installation.
Då ingår också rördragning, något du redan har på plats.
Är det utanpåliggande installation så är det mycket billigt.
175 000 kr är väl vad du får betala för en nybyggd villa med några spottar och i övrigt standard installation.
Då ingår också rördragning, något du redan har på plats.
Är det utanpåliggande installation så är det mycket billigt.
Firman jag använder har löst det på ett intelligent sätt. Har hänt att jag har fått fakturan, och sedan skickat tillbaka att jag vill ha ROT avdraget från fakturan. Då har jag fått ny faktura, med en rad 1st servicebil 250kr, och en rad -1st servicebil -250kr. Summa kardemumma noll. Men rotavdrag medges då iaf av SkatteverketU Uffe A skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
den andra firman man frågar, du tror du kommer få ett rättvisande svar där?E EdvardA skrev:Be dem speca utförligt och granska vad dem gjort så ser du om tidsåtgången är rimlig.
Ett tips kan vara att låta en till firma se på det och uppskatta tidsåtgång om det känns som ocker.
Är det inklusive centralbyte?
Bytte el i 2 plan i gamla kanlerna, gick på 150 000 med ny central efter rot. Då med tilläg för div nytt i samband med nytt kök o badrum
Räkna på vad du kommer att betala efter Rotavdrag!(för det tänker du väl nyttja),T TobiasHermansson skrev:Hej
Började i början av året att byta el i ett hus vi köpt som vi ska flytta in i nu i slutet av december.
Vi hade diskuterat med en elektriker firma som gjort jobb åt mig tidigare som varit seriösa och bra, han ville dock inte lämna en fast kostnad denna gång då vi byter all el i huset förutom i ena badrummet men skrev till mig att han förväntar sig landa på 80 tusen kr men räkna med 100 t kr.
Huset är väldigt öppet, 1 plan, och inte så många rum, ca 124 kvm.
Det förekom dock lite extra som jag ville ha och räknade självklart på att få lite mer i fakturan.
Nu är vi uppe i 150 tkr och det är ca 25 tkr kvar att färdigställa så vi kommer landa på ca 175 tkr, vi ha inte jätte mycket spottar och speciallösningar.
Min fråga, är inte detta lite överdrivet? Nu får ni inte en jätte specifik lista men vad ska det kosta att byta el i ett hus, lösningarna är ganska standard, vi flyttar inte några uttag osv utan vi använder de gamla ''gångarna'' dock är allt nytt förutom i badrummet så jag vet ju att det kostar men att de säger 100 000 kr och vi kommer landa på 175 000 kr?
Kan jag kräva minskad kostnad på något sätt eller hur skulle ni ställa er till detta? vet inte riktigt vad jag förväntar mig, det är bara paniken i mig som skriker över hur plånboken ser ut nu.
Mvh
då kanske du kommer närmare den summa ni från början pratade om.
Ev kanske Elfirman gav dig ca pris efter rot när ni först pratade?
så det kanske inte är så fel?.
T TobiasHermansson skrev:Hej
Började i början av året att byta el i ett hus vi köpt som vi ska flytta in i nu i slutet av december.
Vi hade diskuterat med en elektriker firma som gjort jobb åt mig tidigare som varit seriösa och bra, han ville dock inte lämna en fast kostnad denna gång då vi byter all el i huset förutom i ena badrummet men skrev till mig att han förväntar sig landa på 80 tusen kr men räkna med 100 t kr.
Huset är väldigt öppet, 1 plan, och inte så många rum, ca 124 kvm.
Det förekom dock lite extra som jag ville ha och räknade självklart på att få lite mer i fakturan.
Nu är vi uppe i 150 tkr och det är ca 25 tkr kvar att färdigställa så vi kommer landa på ca 175 tkr, vi ha inte jätte mycket spottar och speciallösningar.
Min fråga, är inte detta lite överdrivet? Nu får ni inte en jätte specifik lista men vad ska det kosta att byta el i ett hus, lösningarna är ganska standard, vi flyttar inte några uttag osv utan vi använder de gamla ''gångarna'' dock är allt nytt förutom i badrummet så jag vet ju att det kostar men att de säger 100 000 kr och vi kommer landa på 175 000 kr?
Kan jag kräva minskad kostnad på något sätt eller hur skulle ni ställa er till detta? vet inte riktigt vad jag förväntar mig, det är bara paniken i mig som skriker över hur plånboken ser ut nu.
Mvh
Hej.
Jag tycker det låter helt sanslöst dyrt.
Jag har ett hus i 2 plan, ca 100 kvm, som jag bytt el på sista månaderna. All el är bytt. De gamla kanalerna har använts i vissa fall, på andra ställen har el dragits utanpå väggen (kulokabel, för att jag ville ha det på det ”gamla” sättet i mitt gamla hus). Det är bytt elcentral och jag har nu en på varje våning. Det är draget utebelysning till bron, uttag på två ställen för tex motorvärmare. Golvvärme är gjort av snickare men själva elen är påkopplade av elektrikern liksom paxfläkten.
Det är inte helt färdigt. Övervåningen saknar eldragning i sovrum och lite till men jag har hittills betalat ca 43000 och gissar att det tillkommer MAX 17000 kr när allt är klart och då har allt kostat 60000 kr.
Mitt hus ligger i Norrbotten. Elektrikern är en mindre firma. Jobbet är bra gjort. Det har varit ett utspritt jobb dock iom att jag totalrustat ett fd kommunens hus i risigt skick så jag har levt ganska enkelt under många veckor med begränsad belysning eftersom han jobbat lite då och då men det borde inte ha påverkat priset nämnvärt i slutänden. Nu vet jag ju inte vilka extra saker du fått gjort, om det är stora saker? Jag drog själv in golvvärme i badrum samt paxfläkt vilket gjordes av snickarna. Räkningen där landade på ca 10000 med material, inspackling och jobb så eg kanske det kan ses som tillägg på min faktiska räkning för ny el men tycker ändå ditt låter väldigt högt?
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker alla jämförelser kring folk som gjort "liknande" är helt meningslösa. Alla hus är olika och har olika förutsättningar. Vissa anser att de bytt all el, men när man sedan frågar kryper det fram att "ja, 3 av 4 rum på plan 2 är i och för sig inte gjorda".
Har samma eluttag återanvänts eller har alla bytts? Vissa var kanske redan bytta sedan tidigare. Vad är det för uttag? Vanliga standard 2-vägs uttag för 89 kr, svarta exxact i ram för 249 eller något ännu dyrare? Ev. Plejd eller annan styrning av belysning, dosdimmers eller bara vanliga strömställare? Finns det inbyggda armaturer, har dessa bytts ut? Är all tråd bytt eller är det bara kompletterat med jord och nollor för ev. dimmers? Är centralen utbytt och i så fall till vaddå? Hur är det avsäkrat? Likadant som 1963 eller mer modernt? Hur många JFB, andra enheter? Astrour eller liknande till utebelysning?
Det enda vi egentligen kan säga med den info TS gett är huruvida det är OK att priset ökat i förhållande till det pris elektrikern har uppskattat. Även där behövs mer info om vad som var avtalat från början och vad som ev. har tillkommit.
Har samma eluttag återanvänts eller har alla bytts? Vissa var kanske redan bytta sedan tidigare. Vad är det för uttag? Vanliga standard 2-vägs uttag för 89 kr, svarta exxact i ram för 249 eller något ännu dyrare? Ev. Plejd eller annan styrning av belysning, dosdimmers eller bara vanliga strömställare? Finns det inbyggda armaturer, har dessa bytts ut? Är all tråd bytt eller är det bara kompletterat med jord och nollor för ev. dimmers? Är centralen utbytt och i så fall till vaddå? Hur är det avsäkrat? Likadant som 1963 eller mer modernt? Hur många JFB, andra enheter? Astrour eller liknande till utebelysning?
Det enda vi egentligen kan säga med den info TS gett är huruvida det är OK att priset ökat i förhållande till det pris elektrikern har uppskattat. Även där behövs mer info om vad som var avtalat från början och vad som ev. har tillkommit.
Jag måste påpeka att 150 tkr som vi är uppe i nu och 25 som väntas komma alltså totalt 175 tkr, är EFTER ROT avdrag med material.
Jag ska prata med elektrikern idag så får vi se hur det går.