5 099 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Byta ventiler+mätarkonsoll själv eller anlita?
Har samma erfarenhet, det är påtagligt dyrare på lokalmarknaden här. Men svart går det för dessa pengar.J JohanLun skrev:
Men hantverkarna här jobbar mot Stockholm, de kan ju bila in med lätthet.
I Stockholm får man räkna med närmare 10 000:- är tyvärr min erfarenhet. Tog in många offerter och billigaste låg på 8 000 efter rot (ett år sedan)
Hej igen
VVSaren verkar vara lite virrig, han fick kommunen att komma hit och testa avstängningen i gatan men sen dess har han varit svår att få tag i.
Alltså, om kommunen nu testat ventilen i gatan, då vet jag ju att den funkar. Kan jag inte bara gå ut och stänga av det själv nu då? Funderar på om det kanske ändå inte är så svårt att byta ut dom två ventilerna runt mätaren? Känns saftigt med 4500kr ifall det bara är att stänga av och sen skruva av och på.
Vad behöver jag för material isåfall? Kulventiler 35mm? Någon skrev att det kunde vara 36?
Vanlig gängtejp eller lin för gängorna?
VVSaren verkar vara lite virrig, han fick kommunen att komma hit och testa avstängningen i gatan men sen dess har han varit svår att få tag i.
Alltså, om kommunen nu testat ventilen i gatan, då vet jag ju att den funkar. Kan jag inte bara gå ut och stänga av det själv nu då? Funderar på om det kanske ändå inte är så svårt att byta ut dom två ventilerna runt mätaren? Känns saftigt med 4500kr ifall det bara är att stänga av och sen skruva av och på.
Vad behöver jag för material isåfall? Kulventiler 35mm? Någon skrev att det kunde vara 36?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag försökte få en röris att göra det åt mig i våras, men efter många försök utan att dom dök upp på utlovad tid gjorde jag det själv. Kommunen kom ut gratis (förutom skatten då) och stängde av medan jag gjorde det själv. Kommungubben som kom verkade inte överbelammrad med jobb direkt, men det kan ju skilja mellan kommuner så klart. Men här var det alltså inte särskilt mkt koordinering att tala om.
Edit: Råkade skicka före jag skrivit klart.
Edit: Råkade skicka före jag skrivit klart.
En grannes ventil gick sönder, de grävde halvvägs till kina (iallafall 2 meter djupt hål som man kunnat få plats med en mindre bil i) och höll på säkert 2 dagar för att byta. Jag skulle inte röra själv, även om risken är liten att det strular... I det fallet tror jag kommunen hade sönder kranen själva...J jonaserik skrev:
Min första täta nästan helt så jag lät den vara kvar och satte en ny konsol efter med 2 ventiler.N naikon skrev:Hej igen
Vem anlitade du till detta? Bor i nämligen i kimstad utanför norrköping. Är i behov av att byta ut mina skjutventiler. Räknade på matrial och kom fram till att de inte är värt att göra jobbet själv om de finns möjlighet att ta in en firma under 4000krM MrDizzy skrev:Jag lät VVS:are göra det för nån vecka sen då inkommande rör är av gammal 36mm motsvarande pemslang och ventilerna stängde inte ordentligt och därmed behövde bytas ut och en av de ventilhusen satt direkt på den slangen.
Det kostade 3300 där ca 1/2 var material.
Du ser däremot ut att ha riktiga rör som hyfsat enkelt kan gå att byta ventiler utan att bråka med anslutningen på inkommande rör.
Då frågan om du orkar bråka med det för ca 1500-2000 kr extra som VVSarn kostar (du får nog minst 1300 i material kostnad oavsett)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden