Tja!
Ska byta varmvattenberedare för första gången i mitt liv då min gammla har börjat läcka på flera ställen..
Har dock inte en susning om hur jag ska gå till väga för att tömma den gammla vvb.
Har stängt inkommande vatten till huset och öppnat kranar men är osäker vad jag ska vrida på eller hur jag öppnar säkerhetsventilen!
Tacksam för svar!

Ska byta varmvattenberedare för första gången i mitt liv då min gammla har börjat läcka på flera ställen..
Har dock inte en susning om hur jag ska gå till väga för att tömma den gammla vvb.
Har stängt inkommande vatten till huset och öppnat kranar men är osäker vad jag ska vrida på eller hur jag öppnar säkerhetsventilen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Öppna bara alla kranar (utom den för inkommande vatten) så rinner det ut.
Ställ upp en varmvattenkran i ett handfat eller disklåda också, så luft kan komma in, annars rinner inget vatten ut.
Och glöm inte stänga av strömmen till beredaren först!
Har du redan köpt en ny beredare?
I din situation hade jag nog ringt på en rörmokare, så är det gjort på ett kick.
Och förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Brydda!
Ställ upp en varmvattenkran i ett handfat eller disklåda också, så luft kan komma in, annars rinner inget vatten ut.
Och glöm inte stänga av strömmen till beredaren först!
Har du redan köpt en ny beredare?
I din situation hade jag nog ringt på en rörmokare, så är det gjort på ett kick.
Och förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Brydda!
Tack för svaret!KnockOnWood skrev:
Öppna bara alla kranar (utom den för inkommande vatten) så rinner det ut.
Ställ upp en varmvattenkran i ett handfat eller disklåda också, så luft kan komma in, annars rinner inget vatten ut.
Och glöm inte stänga av strömmen till beredaren först!
Har du redan köpt en ny beredare?
I din situation hade jag nog ringt på en rörmokare, så är det gjort på ett kick.
Och förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Brydda!
Så bara öppna upp kranarna så kommer allt vatten i vvb rinna ut genom dem?
Den nya kommer hem imorgon och jag får hjälp med installationen men tänkte att det hade varit smidigt om jag gör lite förarbete med att tömma vvb så att det går lite fortare med bytet!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Blev en Gorenje på 100L:KnockOnWood skrev:
https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-gorenje-tgr100-100l.html
Den som sitter just nu är på 300L men jag känner att jag absolut inte behöver så mycket!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det borde räcka, ja! Under förutsättning att man inte har badkar kanske.B Brydda skrev:
Vi hade en 100 liters under 24 år, när våra barn växte upp och började på gymnasiet.
Det finns ju inget mervärde i att stå i hetvattenregn när man väl är ren.
Då är det bättre att bygga en liten bastu.
Klicka här för att svara
