Tja!
Ska byta varmvattenberedare för första gången i mitt liv då min gammla har börjat läcka på flera ställen..
Har dock inte en susning om hur jag ska gå till väga för att tömma den gammla vvb.
Har stängt inkommande vatten till huset och öppnat kranar men är osäker vad jag ska vrida på eller hur jag öppnar säkerhetsventilen!
Vattenberedarens kopplingar med säkerhetsventil och rör, möjlig läcka indikeras av korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal varmvattenberedare och röranslutningar som behöver bytas, synlig läckage och instruktionsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar! :D:crysmile:
 
Öppna bara alla kranar (utom den för inkommande vatten) så rinner det ut.
Ställ upp en varmvattenkran i ett handfat eller disklåda också, så luft kan komma in, annars rinner inget vatten ut.
Och glöm inte stänga av strömmen till beredaren först!

Har du redan köpt en ny beredare?
I din situation hade jag nog ringt på en rörmokare, så är det gjort på ett kick.

Och förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Brydda!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Öppna bara alla kranar (utom den för inkommande vatten) så rinner det ut.
Ställ upp en varmvattenkran i ett handfat eller disklåda också, så luft kan komma in, annars rinner inget vatten ut.
Och glöm inte stänga av strömmen till beredaren först!

Har du redan köpt en ny beredare?
I din situation hade jag nog ringt på en rörmokare, så är det gjort på ett kick.

Och förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Brydda!
Tack för svaret!
Så bara öppna upp kranarna så kommer allt vatten i vvb rinna ut genom dem?
Den nya kommer hem imorgon och jag får hjälp med installationen men tänkte att det hade varit smidigt om jag gör lite förarbete med att tömma vvb så att det går lite fortare med bytet! :D
 
B Brydda skrev:
Så bara öppna upp kranarna så kommer allt vatten i vvb rinna ut genom dem?
Ungefär så ja.
Bara det är stängt på till-sidan så.
Får man fråga vad du har köpt för ny beredare?
Jag har blandade erfarenheter, men Nibe och Thermia har alltid funkat klockrent och aldrig gått sönder.
 
B Brydda skrev:
Blev en Gorenje på 100L
Det borde räcka, ja! Under förutsättning att man inte har badkar kanske.
Vi hade en 100 liters under 24 år, när våra barn växte upp och började på gymnasiet.
Det finns ju inget mervärde i att stå i hetvattenregn när man väl är ren.
Då är det bättre att bygga en liten bastu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.