Hej

Kan man byta ut en vanlig strömbytare med vred mot en enklare termostat, t.ex. den här eller den här?

Bakgrunden är följande: I sommarstugan är slangen för inkommande vatten en s.k. polarslang, alltså en värmeslang som ser till att vattnet inte fryser. Denna slang slås av och på med ett enkelt vred. Nu är ju elen inte jättebillig ens i elområde två, och eftersom jag brukar kallställa huset i oktober och öppna upp igen framåt maj, så drar slangen en hel del el i onödan. Jag funderar nu på att helt enkelt byta ut strömbrytaren mot en termostat, så att slangen bara slår till när temperaturen går ned till 5 plusgrader och sedan slår av när det blir varmare.

Elektriskt är det inget konstigt. Men tänk på vad du väljer för termostat. Temperaturgivaren till termostaten måste vara utomhus De två du länkar till är mekaniska termostater med inbyggd känselkropp. Det skulle då fungera om du sätter termostaten utomhus. Men det är inte de modellerna godkända för.

Du är inne på helt rätt spår för övrigt. En värmekabel kan dra betydande mängder el om den är lång. En annan fråga är vad det är för slang. PEM-slangar är vanliga till vatten. Och de tål att det fryser. Frågan är om du behöver en värmekabel alls. Det går ju att stänga av vattnet och tömma systemet också.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Elektriskt är det inget konstigt. Men tänk på vad du väljer för termostat. Temperaturgivaren till termostaten måste vara utomhus De två du länkar till är mekaniska termostater med inbyggd känselkropp. Det skulle då fungera om du sätter termostaten utomhus. Men det är inte de modellerna godkända för.

Du är inne på helt rätt spår för övrigt. En värmekabel kan dra betydande mängder el om den är lång. En annan fråga är vad det är för slang. PEM-slangar är vanliga till vatten. Och de tål att det fryser. Frågan är om du behöver en värmekabel alls. Det går ju att stänga av vattnet och tömma systemet också.
Tack, jag inser att förutsättningarna inte riktigt framgår. Jag kallställer huset och tömmer hela vattensystemet på hösten, men inkommande vatten som går i en slang i krypgrunden går inte att tömma. Inkommande vatten kan jag stänga av på två ställen: i tomtgräns och där slangen kommer in i köket. Tyvärr är servisen i tomtgräns defekt och verkar läcka när den stängs, så om jag stänger den sjunker vattentrycket för grannen längre bort och eftersom han är permanentboende så är det ingen bra idé. Har jag den däremot öppen fungerar allt fint (och innan det kommer frågor om det: det är inte kommunalt vatten, så jag får öppna och stänga servisen hur mycket jag vill och på sikt ska den också grävas upp och bytas).

Min oro är nu om en koppling under huset eller ännu värre ventilen i köket skulle frysa sönder. Då är det fritt flöde. Alltså lämnar jag värmen på. Slangen heter som sagt "polarslangen" och är en tidig variant av värmeslang från mitten på 1990-talet. Den drar ungefär 90 Kwh i månaden.

Vredet till slangen sitter på väggen i köket. Min plan vore att ha termostaten på exakt samma ställe. Eftersom jag kallställer huset tänkte jag att det inte borde spela någon större roll om termostaten sitter inne eller ute. Men där tar jag gärna emot andra synpunkter. En annan variant är att skaffa en termostat med extern givare och dra ned den givaren i krypgrunden.

Undvik termostat med accelerationselement som Fricos. Bra pryl men accelerationselement kommer koppla i och ur varje minut då temperaturen är nära inställt värde.

Henningelvis Henningelvis skrev:
En annan variant är att skaffa en termostat med extern givare och dra ned den givaren i krypgrunden.
En sådan här använde jag.
Elektronisk allroundtermostat, Termonic 26090 (elbutik.se)
Det är inte alltid det är lika varmt inne som ute bara för att värmen är avstängd. Dessutom är det ju dumt om värmekabeln automatiskt stängs av ifall någon skulle komma dit och värma på vintern.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Toppen, nästan i överkant med valbar kopplingsdifferens.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En sådan här använde jag.
Elektronisk allroundtermostat, Termonic 26090 (elbutik.se)
Det är inte alltid det är lika varmt inne som ute bara för att värmen är avstängd. Dessutom är det ju dumt om värmekabeln automatiskt stängs av ifall någon skulle komma dit och värma på vintern.
Tack. Jag har faktiskt tittat på just den där modellen. Då sätter man dit en liten normkapsling istället för brytaren antar jag som man sedan monterar den där inuti. Får jag ens göra det själv, d.v.s. räknas det som att byta en strömbrytare? Den externa givare kan jag sedan dra rakt ned i krypgrunden genom köksgolvet bredvid slangen för inkommande vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.