Med dessa uttag är det dessutom IP20 även när locket är borttaget...
http://www.installationsprodukter.se/catalog/18802/product/24094/302UC.C_SWE1.html
http://www.installationsprodukter.se/catalog/18802/product/24094/302UC.C_SWE1.html
I de svenskspråkiga delarna av Finland har jag sett ordet "Felströmsbrytare" i centralförteckningar. Jag gillar själv det namnet bättre än jordfelsbrytare.Glufsglufs skrev:
Jorfelsbrytare är ett bra namn det förklarar tydligt vad den skyddar för, dvs jordfel. För dom som inte vet är ett jordfel när det blir "kontakt" mellan fas och jord. Så dom som inte tycker att namnet beskriver "funktionen" gör det bara för att dom saknar lite kunskap. Så dom förslag som getts här är betydligt mer "missvisande".
En lösning skulle ju vara att utbilda alla som tycks kunna lite bättre
En lösning skulle ju vara att utbilda alla som tycks kunna lite bättre
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Då skulle inte en JFB "fungera" i ett skyddsseparerat system för dessa skyddsutjämningsledare får inte ha kontakt med jord
.
Turligt nog förekommer inte sådana system (skyddsseparation vid matning av fler än en apparat) i vanliga hem.
Turligt nog förekommer inte sådana system (skyddsseparation vid matning av fler än en apparat) i vanliga hem.
Det är korrekt, men frågeställaren vill bara byta uttagen - inte dra om trådarna. Då är hen hänvisad till att sätta ojordade uttag eftersom skyddsjord inte är framdraget i befintlig installation. Att montera jordade uttag utan att jordstiftet är anslutet är varken tillåtet eller smart. Det ger inget extra skydd.Dr Fozz skrev:
jag är intresserad av två "fina" exemplar, tror jag saknar dessa "ELO Duvnäs" i min samling.
du har mail...
du har mail...
I elbranchen känner folk till vad en JFB gör men lekman tror fortfarande att jord måste vara inblandat för att den ska funka över huvud taget...så, jordfelsbrytare säger bara halva sanningen....typ...elmont skrev:Jorfelsbrytare är ett bra namn det förklarar tydligt vad den skyddar för, dvs jordfel. För dom som inte vet är ett jordfel när det blir "kontakt" mellan fas och jord. Så dom som inte tycker att namnet beskriver "funktionen" gör det bara för att dom saknar lite kunskap. Så dom förslag som getts här är betydligt mer "missvisande".
En lösning skulle ju vara att utbilda alla som tycks kunna lite bättre![]()
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jo men jord måste vara inblandat på något sätt, genom en människa till elementet t.ex.
Då blir det ett fel till jord.
Protte
Då blir det ett fel till jord.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Inte nödvändigtvis om vi ska vara petiga. Det räcker om skyddsledaren är inblandad för att strömmen ska finna en väg förbi JFBn. Skyddsledaren behöver inte vara jordad, vilken den normalt heller inte är efter JFBn.
Men nu handlar tråden om ojordade uttag där det inte finns någon skyddsledare. Då behöver jord komma in i bilden, eller en skyddsledare någonstans ifrån.
Men nu handlar tråden om ojordade uttag där det inte finns någon skyddsledare. Då behöver jord komma in i bilden, eller en skyddsledare någonstans ifrån.
Klicka här för att svara