Glufsglufs skrev:
Ja, det engelska ordet " residual current device" (kvarvarande ström enhet) är ju bättre faktiskt eller tyskans "Fehlerstrom-Schutzeinrichtung" (Restströms skyddanordning).
I de svenskspråkiga delarna av Finland har jag sett ordet "Felströmsbrytare" i centralförteckningar. Jag gillar själv det namnet bättre än jordfelsbrytare.

Jorfelsbrytare är ett bra namn det förklarar tydligt vad den skyddar för, dvs jordfel. För dom som inte vet är ett jordfel när det blir "kontakt" mellan fas och jord. Så dom som inte tycker att namnet beskriver "funktionen" gör det bara för att dom saknar lite kunskap. Så dom förslag som getts här är betydligt mer "missvisande".
En lösning skulle ju vara att utbilda alla som tycks kunna lite bättre ;)

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Då skulle inte en JFB "fungera" i ett skyddsseparerat system för dessa skyddsutjämningsledare får inte ha kontakt med jord ;).

Turligt nog förekommer inte sådana system (skyddsseparation vid matning av fler än en apparat) i vanliga hem.

Dr Fozz skrev:
Vidare så vet jag att det var en skillnad i strålning från CRT-skärmar på den tiden om de vara jordade eller ej, så där finns det en poäng att ha jordade uttag. Vill man ha åskskydd t.ex. för datorer så fungerar de inte utan jordning. Så det finns skäl att jorda eluttagen.
Det är korrekt, men frågeställaren vill bara byta uttagen - inte dra om trådarna. Då är hen hänvisad till att sätta ojordade uttag eftersom skyddsjord inte är framdraget i befintlig installation. Att montera jordade uttag utan att jordstiftet är anslutet är varken tillåtet eller smart. Det ger inget extra skydd.

Nu är alla uttagen byta. Gick snabbt och smidigt utan några konstigheter. Tack för hjälpen här.

Nån som samlar på eller vill ha lite gamla "retro" uttag så är det bara att hojtar till.

jag är intresserad av två "fina" exemplar, tror jag saknar dessa "ELO Duvnäs" i min samling.

du har mail...

elmont skrev:
Jorfelsbrytare är ett bra namn det förklarar tydligt vad den skyddar för, dvs jordfel. För dom som inte vet är ett jordfel när det blir "kontakt" mellan fas och jord. Så dom som inte tycker att namnet beskriver "funktionen" gör det bara för att dom saknar lite kunskap. Så dom förslag som getts här är betydligt mer "missvisande".
En lösning skulle ju vara att utbilda alla som tycks kunna lite bättre ;)
I elbranchen känner folk till vad en JFB gör men lekman tror fortfarande att jord måste vara inblandat för att den ska funka över huvud taget...så, jordfelsbrytare säger bara halva sanningen....typ...

Jo men jord måste vara inblandat på något sätt, genom en människa till elementet t.ex.
Då blir det ett fel till jord.

Protte

Inte nödvändigtvis om vi ska vara petiga. Det räcker om skyddsledaren är inblandad för att strömmen ska finna en väg förbi JFBn. Skyddsledaren behöver inte vara jordad, vilken den normalt heller inte är efter JFBn.

Men nu handlar tråden om ojordade uttag där det inte finns någon skyddsledare. Då behöver jord komma in i bilden, eller en skyddsledare någonstans ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.