Tänkte jag skulle byta vägguttagen här hemma mot nya med petskydd och som är lite djupare insticksbrunnar i. Då de gamla känns ganska farliga med en knatte som snart kommer krypa runt i huset. Har dock stött på ett mindre problem när jag kollade läget hur det såg ut med kablage. Är en vit och en svart kabel till de flesta uttag. Brukar ju vara blå och svart idag. Sen i en del uttag är det blå och gul kablar. Min fråga är vilken är Fas respektive nolla? Lägger upp ett par bilder hur det ser ut.
IMG_0956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0957.jpg
Skapa konto
IMG_0958.jpg
Skapa konto

Är det svart och vit kan du inte veta vilken som är fas och vilken som är nolla bara från färgerna. Men det spelar heller ingen roll eftersom stickproppen kan vändas. Du kan vända det hur som helst.

Vilket som är nolla eller fas är inget som du behöver fundera på i ett vanligt ojordat vägguttag trots märkningen på vägguttaget, det varierade kraftigt mellan olika elfirmor. Det var i början 1970 talet som det blev lite mer standardriserat. Då blev skyddsjord- gul/grön nolla-blå fas- svart. Idag är fasledaren brun vid nyinstallation

Redigerat:
Att du byter dom är bra av två skäl. Dom gamla saknar petskydd så att man kan stoppa in nålar eller spikar i dom. En annan minst lika viktig grej är möjligheten peta in ett barnfinger när kontakten är isatt halvvägs och fortfarande har ström detta eftersom som dom saknar uttagbrunnar

Redigerat:
Oj tack för de snabba svaren. Skulle kanske skrivit att huset är byggt 1970 och förmodligen är uttagen från dess också. Bara att köpa hem nya uttag och byta i helgen då. :)

Kom ihåg att du ska köpa ojordade uttag.

Och oroa dig inte för att det är ojordat, har du bara en jordfelsbrytare så ger det en god säkerhet ändå.

Sitter och kolla runt lite på olika. Hittar 10p ojordade uttag på k-rauta för 750:- känns ganska ok. Letar också om det finns infällda uttag för 4 stickkontakter. Tänkte sätta vid tv och datorn där det är mycket sladdar.
Jordfelsbrytare har jag redan installerat.

pelpet skrev:
Och oroa dig inte för att det är ojordat, har du bara en jordfelsbrytare så ger det en god säkerhet ändå.
Exakt vad menar du? En fast installerad jordfelsbrytare i/vid jordfelsbrytaren skyddar bara de uttag som är jordade, inte ojordade uttag. En bärbar jordfelsbrytare skyddar dock det som sitter efter den bärbara jordfelsbrytaren.

Vidare så vet jag att det var en skillnad i strålning från CRT-skärmar på den tiden om de vara jordade eller ej, så där finns det en poäng att ha jordade uttag. Vill man ha åskskydd t.ex. för datorer så fungerar de inte utan jordning. Så det finns skäl att jorda eluttagen.

Jag tänkte mest på elsäkerheten.

Om höljet på en jordad apparat blir inkopplad i ett jordat uttag blir strömförande, så leder skyddsjorden bort strömmen och du slipper få en stöt. Har man jordfelsbrytare i anläggningen så bryter den strömmen så fort felet uppstår.

Om höljet på en apparat inkopplat i ett ojordat uttag blir strömförande och du tar i höljet samtidigt som du är jordad (tar i ett element eller liknande) så blir du elchockad. Men har du jordfelsbrytare så bryter denna strömmen direkt och stöten du får blir nästan ofarlig.

Om man av någon anledning råkar placera sig själv mellan fas och nolla spelar det ingen roll om man har jordfelsbrytare, men blir elchockad ändå.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Dr Fozz skrev:
Exakt vad menar du? En fast installerad jordfelsbrytare i/vid jordfelsbrytaren skyddar bara de uttag som är jordade, inte ojordade uttag. En bärbar jordfelsbrytare skyddar dock det som sitter efter den bärbara jordfelsbrytaren.

Vidare så vet jag att det var en skillnad i strålning från CRT-skärmar på den tiden om de vara jordade eller ej, så där finns det en poäng att ha jordade uttag. Vill man ha åskskydd t.ex. för datorer så fungerar de inte utan jordning. Så det finns skäl att jorda eluttagen.
Jordfelsbrytaren höjer alltid elsäkerheten vid jordfel oavsett ojordade eller jordade uttag. jortdfelsbrytaren uppgift är att mäta att all ström som skickas ut i till förbrukarna också kommer tillbaka i nollan eller en annan fas. Finns det någon strömavledning större än 30 mA då skall den bryta strömmen. Det gör den oavsett den strömmen går via skyddshjordsledaren eller via ett vattenrör, järnstaket eller fuktigt gräs

Dr Fozz skrev:

Gällande JFB så funkar dom på alla typer av uttag mm, oberoende om jord är framdraget eller inte.

På vilket sätt är det skillnad (egenskapsmässigt) på en fast monterad JFB och en portabel JFB?

Gällande åskskydd så funkar dom flesta åskskydd utan utan anslutning till jord, MEN funktionen är nedsatt. Alla åskskydd jobbar både med att utjämna mellan paren (fas/nolla, a/b-part i teletråd mm) och utjämna/avleda mot jord.

Vanligt missförstånd att ordet "jord" i jordfelsbrytare har någonting med skyddsjord att göra... :)

VikHe skrev:
Vanligt missförstånd att ordet "jord" i jordfelsbrytare har någonting med skyddsjord att göra... :)
Ja, det engelska ordet " residual current device" (kvarvarande ström enhet) är ju bättre faktiskt eller tyskans "Fehlerstrom-Schutzeinrichtung" (Restströms skyddanordning).

Mikael_L
Skålman skrev:
Min fråga är vilken är Fas respektive nolla?
Ja det går ju inte att avgöra genom färgerna.
Men använder du en sån här:
uni-t-ut12a.jpg
Så kan det hitta vilken som är fasen.

Men lite klurigt kan det vara, den är rätt känslig (jag har en själv) så båda ledarna kan indikera fasspänning om man inte lyckas sära på dom tillräckligt.

Ett annat sätt är att kolla i centralen, vilken färg som är kopplad till säkringarna och vilken som går till nollskenan.

Sen har det, som det redan skrivits, ingen betydelse för själva funktionen egentligen.
Men många moderna vägguttag är ju märkta med en fas och noll-symbol, det kan ju vara trevligt att det stämmer, ifall nu någon är in och grejar där i framtiden.
Men jag vet inte om det är värt något större mängd besvär att fixa detta.
Själv skulle jag givetvis greppa min spänningsdetektor och kolla, men men ... ;)

Du har rät coola uttag, lite synd att ta bort dom. Men jag förstår dig, jag skulle inte själv velat haft uttag utan petskydd när de mina var små.

Och nej, det finns inga fyrvägsuttag för infällning.

Dessa finns dock:
För fyra euro-kontakter:
86556-9-1830881.jpg

Två euro och ett schuko
57882-9-1830871.jpg

Tre euro (kompletteras med en ram)
131598-9-1830277.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.