Hej,
1.
Har bytt vägguttag och strömbrytare förr, men nu i det här gamla huset är båda kablarna svarta.
I ena vägguttagen var kabeln med spänning satt i L, och en annan vägguttag var den satt i N, mätte med en spänningsprovare/testpenna.
Hur kommer det sig, borde inte den med spänning vara på L?

Nya vägguttagen visar L på vänster och N på höger sida.

2.
Ska byta enpolig strömbrytare och båda kablarna är svarta, ingen visar någon spänning med testpennaren.
Etiketten på strömbrytaren är övermålad :-(
Hur vet man då viken kabel är vad?


Tack på förhand
 
1. Det är växelström, alltså ändrar strömmen håll hela tiden och hur man kopplar i ett eluttag spelar ändå ingen roll. Tänk själv på när du sticker i kontakten, den kan du ju nämligen stoppa in på två olika håll eftersom man kan roterar den 180 grader.

2. Spelar heller ingen roll.
 
evoline skrev:
Hej,
1.
Har bytt vägguttag och strömbrytare förr, men nu i det här gamla huset är båda kablarna svarta.
I ena vägguttagen var kabeln med spänning satt i L, och en annan vägguttag var den satt i N, mätte med en spänningsprovare/testpenna.
Hur kommer det sig, borde inte den med spänning vara på L?

Nya vägguttagen visar L på vänster och N på höger sida.
Det brukar vara standard med nollan till höger. Men eftersom stickproppen är vändbar spelar det som sagt ingen roll. Problem kan det bli när du skall koppla på en ny belysningsarmatur till exempel. Detta eftersom man skall dra fasen genom strömbrytaren och inte nollan.

evoline skrev:
2.
Ska byta enpolig strömbrytare och båda kablarna är svarta, ingen visar någon spänning med testpennaren.
Etiketten på strömbrytaren är övermålad :-(
Hur vet man då viken kabel är vad?

Tack på förhand
Så länge det är en enpolig brytare och inte är trappkoppling eller en kronbrytare kan du vända den hur som helst även om det kanske är lite snyggare att ha fasen på L samt att ha olika färg på fas och tändtråd. Men om testpennan inte ger något utslag på någon av dem låter det som att något är fel. Fungerar lampan i nuläget?
 
Vet faktiskt inte om lamputtaget fungerar ens, har inga tak-lampor att testa just nu.
 
Att testpennan inte lyser behöver inte betyda ett dugg, dom är ytterst opålitliga och vill man vara säker ska man använda en riktig spänningsprovare.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.