2 948 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Byta vägguttag och strömbrytare
Hej,
1.
Har bytt vägguttag och strömbrytare förr, men nu i det här gamla huset är båda kablarna svarta.
I ena vägguttagen var kabeln med spänning satt i L, och en annan vägguttag var den satt i N, mätte med en spänningsprovare/testpenna.
Hur kommer det sig, borde inte den med spänning vara på L?
Nya vägguttagen visar L på vänster och N på höger sida.
2.
Ska byta enpolig strömbrytare och båda kablarna är svarta, ingen visar någon spänning med testpennaren.
Etiketten på strömbrytaren är övermålad
Hur vet man då viken kabel är vad?
Tack på förhand
1.
Har bytt vägguttag och strömbrytare förr, men nu i det här gamla huset är båda kablarna svarta.
I ena vägguttagen var kabeln med spänning satt i L, och en annan vägguttag var den satt i N, mätte med en spänningsprovare/testpenna.
Hur kommer det sig, borde inte den med spänning vara på L?
Nya vägguttagen visar L på vänster och N på höger sida.
2.
Ska byta enpolig strömbrytare och båda kablarna är svarta, ingen visar någon spänning med testpennaren.
Etiketten på strömbrytaren är övermålad
Hur vet man då viken kabel är vad?
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
1. Det är växelström, alltså ändrar strömmen håll hela tiden och hur man kopplar i ett eluttag spelar ändå ingen roll. Tänk själv på när du sticker i kontakten, den kan du ju nämligen stoppa in på två olika håll eftersom man kan roterar den 180 grader.
2. Spelar heller ingen roll.
2. Spelar heller ingen roll.
Det brukar vara standard med nollan till höger. Men eftersom stickproppen är vändbar spelar det som sagt ingen roll. Problem kan det bli när du skall koppla på en ny belysningsarmatur till exempel. Detta eftersom man skall dra fasen genom strömbrytaren och inte nollan.evoline skrev:Hej,
1.
Har bytt vägguttag och strömbrytare förr, men nu i det här gamla huset är båda kablarna svarta.
I ena vägguttagen var kabeln med spänning satt i L, och en annan vägguttag var den satt i N, mätte med en spänningsprovare/testpenna.
Hur kommer det sig, borde inte den med spänning vara på L?
Nya vägguttagen visar L på vänster och N på höger sida.
Så länge det är en enpolig brytare och inte är trappkoppling eller en kronbrytare kan du vända den hur som helst även om det kanske är lite snyggare att ha fasen på L samt att ha olika färg på fas och tändtråd. Men om testpennan inte ger något utslag på någon av dem låter det som att något är fel. Fungerar lampan i nuläget?evoline skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
