Byggahus.se

Byta utelampa

1. Y
    Medlem · 21 inlägg

YvveAmatör

Medlem
    Byte av en lampa som är installerad på husfasaden, ska som jag förstått det göras av en fackman, och är inte tillåtet att göra själv.

Varför? Och vad kan gå fel om jag gör det själv? Med risk för att framstå som en idiot:

jag tar ur proppen, monterar bort den gamla lampan, använder befintliga sladdar och kopplar in den nya, skruvar i proppen och voilà:
    Ny utelampa installerad.

Hur gör fackmannen?

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 608 inlägg
    Fackmannen gör vanligtvis som du skriver ;)
    Om det är gjort som det ska från början så är det inte så konstigt.
    Däremot brukar alla möjliga konstiga problem uppstå. För korta kablar, ny armatur som inte passar ihop med befintlig eldragning, avsaknad av skyddsjord. Men fota lite och lägg upp här så får du hjälp på vägen.

3. T
    Allvetare · 1 581 inlägg
    Problemet kan ju vara som Totte_S skrev att det saknas jordkabel men att nuvarande lampa är dubbelisolerad men den du nu vill montera är i metall och kräver jordning.

4. Y
    Medlem · 21 inlägg

YvveAmatör

Medlem
    Haha, EXAKT så blir det med alla mina projekt. Tack på förhand, jag visste väl att det skulle finnas hjälpsamma människor här :) Återkommer när projektet påbörjats!

5. Y
    Medlem · 21 inlägg

YvveAmatör

Medlem
    Sätta upp lampan gick helt problemfritt. Hade varit jättenöjd om den lyst upp trappen, som den sitter nu lyser den bara upp fasaden

Jag satte lampan där röret med trådar kommer ut. Trådarna var ganska långa, så jag skulle kunna flytta ner lampan en bit, men då blir sladden ”rörlös” och det är väl inte så bra. Kan jag lösa det på egen hand? Förlänga trådarna med tex en sockerbit är väl inte ens att tänka på så det är kanske 10 cm jag har till godo.

Nu hoppas jag ju att en starkare glödlampa (en 53 watts som motsvarar 75 watt är rekommenderad) gör susen, men om inte?

Och ja, jag vet att lampan sitter snett, jag kan leva med det.

6. E
    Medlem · Skåne · 11 952 inlägg
    En sådan armatur borde sitta betydligt längre ner och vid sida av dörren.
    Du borde haft någon armatur med en större reflektor på toppen som kunde rika ljuset neråt.
    Ett exempel:
    https://www.elon.se/vagglampa-vega-108147

Du ska inte frilägga ledarna så att de blir beröringsbara. Ev. kan en kopplingsdosa samt kabel lösa problemet.

7. Y
    Medlem · 21 inlägg

YvveAmatör

Medlem
    Jag chansade bara, det var halva reapriset så betalade 148,50:- Att jag valde just den var för att den var den enda som hade sensorer. Men att vara snål lönar ju sig sällan…

Ska jag köpa kopplingsdosa och kabel + jobbet + olagligt + fara för livet kanske = köpa ny armatur…

8. T
    Allvetare · 1 581 inlägg
    Det finns ju även lampor med inbyggd sensor så är det standard sockel så kan det ju gå med en sån lampa. Då får man ju lite fler armaturer att välja på =)

9. Y
    Medlem · 21 inlägg

YvveAmatör

Medlem
    Jag satte i en glödlampa som motsvara 75 watt och nu tycker jag det är okej. Hade blivit perfekt om den suttit precis ovanför dörren, men vet inte om det är värt besväret med att sätta en kopplingsdosa för att flytta den 10 cm…

Det är en sån här jag behöver i så fall? https://www.jula.se/catalog/el-och-...materiel/kopplingsdosor/kopplingsdosa-402105/

E
    ftersom det bara är en sladd, så behöver jag inte en dosa med kopplingsplint? Den monterar jag över hålet där trådarna kommer ut? Kabel kan jag ta vilken som helst så länge den har tre trådar varav en då är jord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.