Har en utelampa typ plafond som slutat fungera, och när jag plockar ner och mäter så verkar det först som en kabel som är trasig, men när jag ska byta kablar till den märker jag att ena strömskenan i hållaren är skadad. Går det att hitta en ny lampsockel någonstans tror ni?
Närbild på en gammal lampsockel i porslin med synliga elkablar och skadade strömskenor, monterad i en sliten utelampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad porslinssockel för utelampa med avslitna kablar och trasig strömskena, delvis synlig genom en öppning. 60-talsdesign.
Skapa konto

Porslinssockel från 60-talet med synlig skada på ena strömskenan.
Skapa konto

Eller lika bra att hitta en ny lampa?
Sockeln är i porslin och säkert från 60-talet.

MultiMan
Ta loss sockeln och lägg i vinäger eller liknande som löser upp oxiderna så tror jag den armaturen kan hålla lika länge till, iaf om du behandlar med lite smörjande elektronikspray som skyddar och smörjer gängorna.

MultiMan MultiMan skrev:
Ta loss sockeln och lägg i vinäger eller liknande som löser upp oxiderna så tror jag den armaturen kan hålla lika länge till, iaf om du behandlar med lite smörjande elektronikspray som skyddar och smörjer gängorna.
Jag undrar jag om det är så smart med något smörjande. Det har man väl på typ 12v dc?

ja, hade det inte varit för skadan på ena strömskenan så. Den är halvt av ska jag kanske tillägga. (syns lite dåligt på bilden hur skadad den är).

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
A Avarell_Dalton skrev:
Jag undrar jag om det är så smart med något smörjande. Det har man väl på typ 12v dc?
Använt godkänd elspray/elektronikspray i mer än 30 år utan problem även upp till 400V. Därför jag skriver elektronikspray och de jag använt, dels CRC och Teslanol (röd med smörjmedel) har fungerat perfekt.

M m4n63 skrev:
ja, hade det inte varit för skadan på ena strömskenan så. Den är halvt av ska jag kanske tillägga. (syns lite dåligt på bilden hur skadad den är).
Köp en ny avsedd för utomhusbruk

MultiMan MultiMan skrev:
Använt godkänd elspray/elektronikspray i mer än 30 år utan problem även upp till 400V. Därför jag skriver elektronikspray och de jag använt, dels CRC och Teslanol (röd med smörjmedel) har fungerat perfekt.
jag har under de senaste 30 åren inte använt elektronikspray och det har fungerat bra så då är det med din logik lika bra utan och elektronikspray är avsedd för elektronik, inte starkströmsinstallationer. Varför använder du det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.