Hej alla!

Efter att suttit och smygläst här det senaste året så var det väl dags att registrera sig och ställa sin första fråga. ;)

Har en sjöbod jag håller på renovera då underhållet från tidigare generationer inte direkt varit prio.

Då byggnaden hade sjunkit ner och allt stod så gott som direkt på marken så har jag spenderat sommaren med att höjt upp den samt bytt ut de understa stockarna(syllen). Även golvet fick bli nytt.

Grund och botten så är den uppförd med liggande timmer,men utbyggd med ca 4m på längden på "modern" vis med reglar och stående panel för gissningsvis 30år sedan.
Nu har man en sjöbod som är ca 12m lång och där fasaden är av varierande former och färger, dvs omålat timmer blandat med falurödfärgat stående panel.

Då stor del av de timmrade väggarna är i så dåligt skick så tänkte jag att man skulle riva vägg för vägg för att sedan sätta upp liggande timmerpanel och sedan måla dessa faluröd.

Vart mycket text men nu vet ni bakgrunden till min fråga som nu kommer, behövs det bygglov för detta? :)

Behövs kanske bygglov om den ligger i ett område med detaljplan, annars inte. (Pbl 9 kap. 2§)

Det här kan eventuellt vara bra att känna till:
Pbl 8 kap.14 § Ett byggnadsverk ska hållas i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och de tekniska egenskaper som avses i 4 § i huvudsak bevaras. Underhållet ska anpassas till omgivningens karaktär och byggnadsverkets värde från historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt.
Om byggnadsverket är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, ska det underhållas så att de särskilda värdena bevaras.

Okej, kollade upp det och det är inte detaljplanerat område.

Omgivningens karaktär består av sjöbodar med timmer/timmerpanel samt stående panel, fördelat på 50-50 ungefär.

Men då ser jag inga hinder för att fortsätta som planerat om jag förstått detta rätt. :)

Nej, det där kräver inget bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.