mexitegel mexitegel skrev:
Uppdatera? 🤔😂
Skärpning!

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Jag fastnade i BAhnhofs Mac-filter men om en stund borde huset vara online igen….

Hej! Jag har kört OpenWRT som router (och accesspunkter) i snart 12 år. Jag låter routern (fläktlös x86 mini-PC från AliExpress) sköta routing och har tre bättre begagnade Xiaomi routers (självklart också med OpenWRT) som WiFi-accesspunkter.

Jag behöver inga separata "controllers" som ska installeras (OpenWRT har egen webinterface), Wireguard och (tidigare OpenVPN) är busenkla att installera och systemet är dunderstabilt. Naturligtvis finns Adblock, traffic-shaping, statistik och t.o.m. Docker och mailserver om man behöver det. Nya uppdateringar kommer ofta (om man orkar installera) och allt är open-source. WiFi prestandan är kanon, och jag kan t.o.m. tagga ut specifika portar på accesspunkter som egna VLAN (för IoT grejer som bara ska komma åt Internet och inget annat).

Bäst av allt, man stödjer inte ett företag (Ubiquity) som säljer nätverksutrustning till Rysslands arme. https://theins.press/en/news/289602

Kostnaden för all hårdvara (en mini-PC och tre 802.11ax routers) är under 4000:-. Flexibiliteten och funktionsutbudet är enormt. Prestandan är kanon... x86 pallar den mest avancerade traffic-shaping i 1Gbit (vad fiberuppkopplingen är på) utan att bottna CPU.

Redigerat:
Efter lite stök är ERen nu förpassad till lådan med museiföremål. Ipplanen är en katastrof men allt är uppkopplat. Det har tyvärr blivit krångligare att göra en statisk mappning av dhcp-adresser, men det går iaf att göra. VPN hoppade igång direkt med enkel konfiguration. Det som möjligen stökade lite var att jag lyckades köra två instanser av Unifi Network app samtidigt (en jag hade lokalt som en VM i proxmox, en som sitter i UCGn). Det blev förstås lite konstigt när enheter hoppade mellan dessa två ”siter”…..

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.