Hej!

Jag bor i ett 1 1/2-hus från -69 med fina teakfönster, både nedanvåning och övervåning. Jag köpte huset från första ägaren för ca 8 år sedan. Redan då var de två fönstren på andra våningen riktigt risiga, det blåser rakt igenom så de måste bytas.

Jag har fått offert på teakfönster på ca 75 000 för två fönster inkl. arbete. Rejält saftigt alltså om jag räknar med ca 25 000 för att byta mot fina fönster i trä/metall (också offert). Kruxet blir ju då att det inte blir så snyggt utvändigt med metall i svart vilket är det minst illa valet.

Finns det trä/metallfönster där metallen är i någon form av träimitation? Eftersom det är på andra våningen så syns det knappt från marken så det hade nog blivit ok.

Definiera risiga? Är de ruttna så de är bortom räddning? Symptomet du beskriver verkar bara vara otäta

S Stuff skrev:
Definiera risiga? Är de ruttna så de är bortom räddning? Symptomet du beskriver verkar bara vara otäta
De är inte ruttna någonstans (möjligen en del i karmen på södersidan) men det blåser runt om dem så de är helt otäta, de är svåra att stänga (behöver lyftas och vredet kärvar). Det går inte att fästa dem i öppet läge längre utan när det kommer en vindpust blåser de igen. Karmen har ett fem mm stort hål i sig så man kan se rakt ut. De är gängliga när de hänger på gångjärnen.

Jag har försökt täta med fönsterlist men det hjälper inte ens med den fetaste listen.

C Cpunk skrev:
De är inte ruttna någonstans (möjligen en del i karmen på södersidan) men det blåser runt om dem så de är helt otäta, de är svåra att stänga (behöver lyftas och vredet kärvar). Det går inte att fästa dem i öppet läge längre utan när det kommer en vindpust blåser de igen. Karmen har ett fem mm stort hål i sig så man kan se rakt ut. De är gängliga när de hänger på gångjärnen.

Jag har försökt täta med fönsterlist men det hjälper inte ens med den fetaste listen.
Men då låter det ändå som de inte är bortom räddning. Om det är frisk teak så kan de ändå vara värt att ta offert på renovering (om du inte har tid eller kunskap själv).
Blåser det bara mellan båge och karm? Eller blåser det utanför karmen med?
Låter som att det ändå är möjligt att rädda genom att justera eller byta vissa beslag, byta tätningslister och eventuellt riva foder för att dreva om.
Ta gärna fler offerter.
Känns rätt onödigt att skicka frisk teak på soptippen för att sedan sätta in nytt för dyra pengar

Bilder hjälper. För 75 papp tror jag en fönsterrenoverare kan gör mycket. Kanske räcker med isärtagning och uppriktning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.