Hej,
Har en Mitsubishi SKR/SRC35 från 2017 som vi haft problem med varje sommar sedan 7 år tillbaka. Under vissa omständigheter (temperaturer och väder) så luktar den riktigt surt. Det innebär att den kan lukta riktigt surt under 1 timmes tid för att nästa timme inte lukta något alls trots att den skickar ut kyla. Vi har genomfört omfattande rengöringsarbete (som tydligen kräver total demontering) men efter par dagar stinker den igen. Har varit i kontakt med flera kylföretag och de erbjuder grundlig tvätt för 5000–6000 kr men i övrigt kan de inte se vad som är problemet, det är enligt dem ett mycket sällsynt fenomen.
Innerdelen sitter ovanför ytterdörren och det enda man möjligen kan klaga på här är att den hamnade relativt nära (7 cm) från taket (monterad och godkänd av firma).
Grejerna fungerar bra förutom då att den stinker tidvis.
Så frågan är, kan man byta bara innerdel? Då mot något som är rejält mycket enklare att hålla rent? Eller måste man byta allt? Och i så fall till vad? Kravet är att den ska vara busenkel att hålla rent och såklart kyla bra på sommaren.
Huset är 115 kvm med ganska sluten planlösning + inredd källare (115 kvm) med öppen trappa.
Har en Mitsubishi SKR/SRC35 från 2017 som vi haft problem med varje sommar sedan 7 år tillbaka. Under vissa omständigheter (temperaturer och väder) så luktar den riktigt surt. Det innebär att den kan lukta riktigt surt under 1 timmes tid för att nästa timme inte lukta något alls trots att den skickar ut kyla. Vi har genomfört omfattande rengöringsarbete (som tydligen kräver total demontering) men efter par dagar stinker den igen. Har varit i kontakt med flera kylföretag och de erbjuder grundlig tvätt för 5000–6000 kr men i övrigt kan de inte se vad som är problemet, det är enligt dem ett mycket sällsynt fenomen.
Innerdelen sitter ovanför ytterdörren och det enda man möjligen kan klaga på här är att den hamnade relativt nära (7 cm) från taket (monterad och godkänd av firma).
Grejerna fungerar bra förutom då att den stinker tidvis.
Så frågan är, kan man byta bara innerdel? Då mot något som är rejält mycket enklare att hålla rent? Eller måste man byta allt? Och i så fall till vad? Kravet är att den ska vara busenkel att hålla rent och såklart kyla bra på sommaren.
Huset är 115 kvm med ganska sluten planlösning + inredd källare (115 kvm) med öppen trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Gissar på att ni bara använder kylfunktionen några timmar då och då och sen stänger av den.
Det kan då stå kvar lite vatten i tråget på innerdelen med lite ”skräp” som då bildar tex mögel eller annat äckel som då luktar speciellt när ni drar igång den igen nästa gång.
Låt den gå i rent fläktläge någon timme innan ni stänger av den eller i värmedrift för att torka ut fukten som bildats i innerdelen.
Eventuellt lutar innerdelen lite åt fel håll så kondensvattnet får svårt att rinna ut.
Ingen modell som är direkt enkel att göra rent själva baljan/tråget på.
Det kan då stå kvar lite vatten i tråget på innerdelen med lite ”skräp” som då bildar tex mögel eller annat äckel som då luktar speciellt när ni drar igång den igen nästa gång.
Låt den gå i rent fläktläge någon timme innan ni stänger av den eller i värmedrift för att torka ut fukten som bildats i innerdelen.
Eventuellt lutar innerdelen lite åt fel håll så kondensvattnet får svårt att rinna ut.
Ingen modell som är direkt enkel att göra rent själva baljan/tråget på.
Fundering, har du stoppat upp näsan under taket över maskinen när den inte är på när det luktat illa? Vår luktade bränt som en askkopp man fyllt med vatten helt plötsligt precis efter vi flyttade in i huset. Men det visade sig vara en elkoppling som låg och pyrde i taket och LLVPn sög bara in doften och blåste ut den för den sitter precis som er nära taket. Tänker om det kunde vara så att ni fått någon mus som pissar i innertaket och det är det ni känner, men det luktar mer urin än bara surt.
Tidigare användes AC:n bara på sommaren och då främst när den verkligen behövdes för att kyla. Vissa menar dock att det kan vara ett problem eftersom den aldrig riktigt går torr. Sedan förra sommaren har vi låtit den gå konstant, men det är först nu när den börjat kyla som den tidvis börjat stinka, så pass mycket att lukten känns flera rum bort.C Comfort Thomas skrev:Gissar på att ni bara använder kylfunktionen några timmar då och då och sen stänger av den.
Det kan då stå kvar lite vatten i tråget på innerdelen med lite ”skräp” som då bildar tex mögel eller annat äckel som då luktar speciellt när ni drar igång den igen nästa gång.
Låt den gå i rent fläktläge någon timme innan ni stänger av den eller i värmedrift för att torka ut fukten som bildats i innerdelen.
Eventuellt lutar innerdelen lite åt fel håll så kondensvattnet får svårt att rinna ut.
Ingen modell som är direkt enkel att göra rent själva baljan/tråget på.
När jag har rengjort den har jag spolat flera liter vatten genom både tråg och lameller. Jag har även använt en grovdammsugare för att suga ur avloppsröret som leder ut. Vid två tillfällen har jag dessutom demonterat hela vägen in till fläkthjulet, vilket var förvånansvärt krångligt. Trots detta tar det bara några dagar innan den börjar lukta igen under sommarperioden. Det är uppenbart att maskinen inte är konstruerad för att behöva rengöras på det här sättet, ens på sikt.
Luftfiltret på den här modellen är mycket undermåligt, det är svårt att se att det gör någon som helst skillnad.
Jag har främst spolat igenom maskinen med YES och vatten, men även testat dyr AC-rengöring.
Det står ofta vatten i tråget när den kyler, och i början hände det att det droppade ner på golvet eftersom avloppet var igensatt. Det problemet har vi dock inte haft de senaste åren eftersom vi rengör den mer frekvent nu. Jag ska kontrollera lutningen på inne modulen.
Värt att notera är att vi inte hade några problem med dålig lukt under de första åren.
Men på dig låter det som att det egentligen inte finns någon modell som är nämnvärt bättre? Jag vet ju att de takmonterade versionerna har ett stort filter för hela innblåset och där bra mycket enklare att rengöra. Men samtidigt är jag inte så intresserad av att såga upp ett stort hål i taket för en AC-installation.
Jag har ju varit uppe och meckat en hel del med maskinen utan att märka någon lukt runt den när den inte är igång. Dessutom uppstår doften bara när den kyler, särskilt när luften är lite fuktig.T TypRätt skrev:Fundering, har du stoppat upp näsan under taket över maskinen när den inte är på när det luktat illa? Vår luktade bränt som en askkopp man fyllt med vatten helt plötsligt precis efter vi flyttade in i huset. Men det visade sig vara en elkoppling som låg och pyrde i taket och LLVPn sög bara in doften och blåste ut den för den sitter precis som er nära taket. Tänker om det kunde vara så att ni fått någon mus som pissar i innertaket och det är det ni känner, men det luktar mer urin än bara surt.
Här upplevs doften som väldigt sur. Det som är extra märkligt är att 1 timme senare kan den fortfarande kyla men då luktar det inget alls från den. De e precis som att det krävs en viss kombination av luftfuktighet och temperaturen på luften den kyler.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kruxet är nog att ni har mögel/påväxt i själva tråget/baljan där kondensvattnet hamnar innan det rinner ut via kondensslangen.
Om innerdelen lutar lite åt fel håll blir det mer vatten ståendes i tråget som då kan börja avge lukt från tex påväxt och yes eller liknande tar inte bort detta.
Ni behöver nog ta en koll i tråget och tyvär inte enkelt på någon modell tror jag.
Olika märken och modeller har olika typer av dammfilter och brukar fungera bra på åtmindstånde dom japanska märkena.
Om innerdelen lutar lite åt fel håll blir det mer vatten ståendes i tråget som då kan börja avge lukt från tex påväxt och yes eller liknande tar inte bort detta.
Ni behöver nog ta en koll i tråget och tyvär inte enkelt på någon modell tror jag.
Olika märken och modeller har olika typer av dammfilter och brukar fungera bra på åtmindstånde dom japanska märkena.
Hittade detta på nätet som verkar stämma mot din beskrivning:
"
Why does my indoor air conditioning unit smells bad when set on "Dry" around 30 degrees celsius?
You are supposed to let the AC dehumidify internally after using Dry mode (or any other mode without allowing the AC to reach full operating temperature), otherwise moisture gets trapped on the coil and will stink like a school locker room the next time you use the AC.
A simple solution would be to run the AC in fan/heat mode on the highest fan setting as you air the room out for ~5 minutes. This seems to only be a problem for the new Inverter type ACs. Kind of stupid that this is not common knowledge and isn’t mentioned anywhere."
"
Why does my indoor air conditioning unit smells bad when set on "Dry" around 30 degrees celsius?
You are supposed to let the AC dehumidify internally after using Dry mode (or any other mode without allowing the AC to reach full operating temperature), otherwise moisture gets trapped on the coil and will stink like a school locker room the next time you use the AC.
A simple solution would be to run the AC in fan/heat mode on the highest fan setting as you air the room out for ~5 minutes. This seems to only be a problem for the new Inverter type ACs. Kind of stupid that this is not common knowledge and isn’t mentioned anywhere."
Klicka här för att svara