Börjar planera inför projekt till våren där jag tänkte byta ut gammal rötskadad fasadpanel på stallet till liggande panel (typ fjällpanel eller liknande). Några tips och idéer? Stallet är byggt 1985 och har ursprunglig panel, låga breda fönster runtom (3 på varje långsida, 2 på varje kortsida), en dubbeldörr på framsidan och en enkeldörr nära ena gaveln.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hurdana tips menar du?
1.
Varför är den gamla panelen rötskadad? Dålig tak-avvattning kanske.
Fixa det då med hängrännor och stuprör och avledning av dagvattnet till stenkistor.
2.
Byter du från stående till liggande panel så behövs ett nytt lager reglar eller spikreglar.
Sedan är det väl bara att köra på.
Jag har själv ett (nybyggt) litet stall med liggande panel, och det ser mycket trevligt ut.
Skjutdörr 1,5 meter bred på baksidan och vanlig enmetersdörr på framsidan.
två 6x12 fönster på varje sida och gavel = 8 fönster.
Ovanligt än så länge här med liggande panel, men snyggt är det
Jag har använt vanlig "baspanel" eller Z-panel
inköpt grundmålad, så det var bara att spika upp.
Hur stort är ditt stall?
1.
Varför är den gamla panelen rötskadad? Dålig tak-avvattning kanske.
Fixa det då med hängrännor och stuprör och avledning av dagvattnet till stenkistor.
2.
Byter du från stående till liggande panel så behövs ett nytt lager reglar eller spikreglar.
Sedan är det väl bara att köra på.
Jag har själv ett (nybyggt) litet stall med liggande panel, och det ser mycket trevligt ut.
Skjutdörr 1,5 meter bred på baksidan och vanlig enmetersdörr på framsidan.
två 6x12 fönster på varje sida och gavel = 8 fönster.
Ovanligt än så länge här med liggande panel, men snyggt är det
Jag har använt vanlig "baspanel" eller Z-panel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inköpt grundmålad, så det var bara att spika upp.
Hur stort är ditt stall?
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ja, avvattning och dränering skulle också behöva ses över... Har fixat mycket på boningshuset senaste åren, så stallet har fått komma i andra hand. Själva byggnaden är ca 12x5 meter, av det är ca 2,5x5 meter förråd och resten stall. Insidan av stallet är renoverat till ca 80%, jag har bl.a. rivit ut innertak och gammal vindsisolering och gjort det till ett välventilerat kallstall med öppet upp till taknock.
Ja, vad gäller typ av panel känns ju vitgrundat som ett smart alternativ i långa loppet. Köpte färdiggrundade vindskivor till huset, det var väldigt smidigt!
Ja, vad gäller typ av panel känns ju vitgrundat som ett smart alternativ i långa loppet. Köpte färdiggrundade vindskivor till huset, det var väldigt smidigt!
Klicka här för att svara