Vi har en isolerad fritidsstuga på 75 kvm byggd runt 1910. Kallvind som vi funderar på att renovera upp i framtiden och få två små rum och en hall. Nu behöver vi byta värmesystem, främst för att olja är både dyrt och sämre ur miljösynpunkt... men varmt och skönt på vintern vi har även el som nu används för uppvärmning då sista oljan tog slut. Vi funderar både på luft/vatten-värmepump och bergvärme. Vi har påbörjat en installation av kassett i öppna spisen och tänker använda den för del av uppvärmning. Vilket värmesystem rekommenderar ni och varför? Främst har vi använt stugan på semestern och vissa helger men finns tankar på ett permanent boende längre fram. Tack på förhand.

P
Jag hade valt luft-vattenvärmepump, jag tycker inte att visten med bergvärme väger upp kostnaden. Fast jag talar ur ett Skåneperspektiv, håller du till i övre halvan av landet, så är kanske ekvationen annorlunda.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag hade valt luft-vattenvärmepump, jag tycker inte att visten med bergvärme väger upp kostnaden. Fast jag talar ur ett Skåneperspektiv, håller du till i övre halvan av landet, så är kanske ekvationen annorlunda.
Helt riktigt! I Skåne är det luft/vatten som gäller. Vi har hög medeltemperatur över året och hög fuktighet, så luften innehåller mycket energi. Lätt att koppla på befintliga system. Jag byggde ett -92 och kunde använda elpannans reglering osv. Bytte bara några radiatorer så jag kunde köra lågtemperatur för bättre COP. Jag låg på ca 40 grader i framleding.

P
Precis och antalet dagar med elspets är ett minimum, om det behövs alls. Vi bytte från gas till luft-vatten och gjorde en fantastisk besparing, men längre upp i landet är det annorlunda. Fast iom att det är sommarstuga och stödeldning, så skjuts ju gränsen för luft-vatten norrut, enligt mig.

Har man en installatör man litar på, så kan man prata med dem, annars finns säkert svaret här på forumet.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Helt riktigt! I Skåne är det luft/vatten som gäller.
Är det?
Här i Halland funkar det utmärkt med en luft/luft-värmepump + ett litet FTX-aggregat för vntilation och värmedistribution.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det?
Här i Halland funkar det utmärkt med en luft/luft-värmepump + ett litet FTX-aggregat för vntilation och värmedistribution.
Hur värmer man vattenburna radiatorer med en luft/luft ?

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
P
Om jag hade vattenburet, så hade jag aldrig bytt bort det mot luft-luft, i vår stuga som har direktverkande el däremot, kör vi luft-luft.

Med luft-vatten får du ljudlös värme i varje rum, plus varmvatten, oslagbart.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Hur värmer man vattenburna radiatorer med en luft/luft ?
Det behövs inga radiatorer.
Montera bort dem bara. Det är inget man kommer att sakna, jag lovar!

P
KoW, det tycker jag är ett verkligt dåligt råd, snudd på kapitalförstöring dessutom.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om det är en stuga, varför inte fylla tanken och elda? Tanka den HVO100, om det är miljön du vill rädda, mycket effekt i olja, och om pannan funkar bra behåll den ett tag till, och enklast/billigast

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.