Jag har idag ett nätverksuttag som sticker ut ca 15mm från väggen och sen tillkommer dessutom kontakten på kabeln. Jag behöver få till det så att nätverksuttag inklusive kabel sticker ut max 13mm då det ska placeras en möbel där uttaget är idag och som ska stå kloss mot listen/väggen.

Så här ser det ut idag:
Ett nätverksuttag som sticker ut från väggen med en ansluten gul nätverkskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksuttag som sticker ut från väggen med ansluten gul nätverkskabel.
Skapa konto

Jag har hittat att det finns infällda nätverksuttag där kontakterna är vinklade och kanske gör att det sticker ut tillräckligt lite. Går det alls och i så fall hur enkelt är det att byta ut till någon av uttagen nedan? Går det att byta uttagen utan att jag behöver lossa nätverkskabelns ledare som sitter fast i den befintliga kontakten?

https://www.kjell.com/se/produkter/...nfallt-ftp-natverksuttag-cat.-6-2-port-p78176
https://www.kjell.com/se/produkter/...infallt-utp-natverksuttag-cat.6-2-port-p67776

Som en fullösning, går det att ha nätverksuttaget anslutet men löst och intryckt i dosan så att uttag och kabelkontakter inte sticker ut? Utseende mässigt skulle det inte spela någon roll då möbeln skulle täcka hela nätverksuttag, men det kanske finns andra problem?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Att få totalt byggmått på 13mm är nog tufft.
Men som sagt klicka loss kontaktdonen och lägg dem lösa, spara ramarna i fall de behövs i framtiden :D

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Och när du ändå är på Kjell så kan du köpa den här platta cat6-kabeln också, den har betydligt smidigare "huvud" än traditionella kablar. Se till att kolla när du köper den bara, för ibland får de in batchar av platta kablar med traditionella kontakter och det är ju värdelöst i det här fallet. De säger inte till om det heller då de alltid räknar med att det är själva den platta kabeln som är finessen man är ute efter.

Jag har flera sådana i uttag bakom bokhyllor mm. (och mina uttag sticker själva ut minst lika mycket som ditt) och allt står numera dikt intill golvlisten! Tvivlade lite på plattkablarnas funktion till en början, men har nu kört både 1GB och PoE på dem i snart två år utan att notera några problem eller störningar på trafiken.

Webhallen har också platta kablar med små huvuden, i många glada färger dessutom, men de har jag inte provat själv.

Det finns vinklade RJ45 kontakter, tex Kjell eller om man vill ha längre och billigare länk.
Vit Cat5e UTP-nätverkskabel med vinkelkat RJ45-kontakter.
Skapa konto

Visserligen bara Cat5e, men det skulle inte vara något problem för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.