b_hasse skrev:
Vill man bygga delar av detta själv finns löjligt billiga halvledarreläer hos t.ex Aliexpress. T.ex Fotek SSR-25 eller SSR-40. De har triac internt och sköter nollgenomgångsswitchningen automatiskt. Man kan välja modeller för styrning med 3-32 VDC (suffix DA) eller 80-250VAC (suffix AA).
Jag kom ihåg att jag hörde om dem här när jag just såg Big Clive ta isär ett "Fotek" SSR-25 från Ebay.

Det är inga katastrofala fel i det. Mindre isolationsavstånd än man skulle önska, och dessutom i "onödan". Inte tillräckligt med gunk för att vara ordentligt förseglat.

Men det största problemet är att det sitter en 12A triac i den, inte en som klarar 25A kontinuerlig belastning. Så så länge som man håller sig till (säg) 10A så är den antagligen OK. Men tro inte att den håller samma spec som originalet.

[video=youtube;DxEhxjvifyY]https://www.youtube.com/watch?v=DxEhxjvifyY[/video]

Så, tydligen så är det gott om fejkade Fotek-halvledarreläer i omlopp. De är som sagt inte livsfarligt skräp, som så mycket annat som piratkopieras i Kina, men de är inte OK heller. Caveat emptor som sagt.

(Jag har faktiskt ett exakt likadant SSR-25 liggande, men jag har aldrig switchat mer än några ampere med det, och det är inte inbyggt som del i någon apparat, så jag tror det får ligga kvar i experimentlådan).

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
ClasseClas
Trådlyft! Efter nästan 10 år så var det dags att industrialisera labbruskan. 😊

I bastuaggregatet finns det utrymme där programverk och bimetalltermostat sitter. Med lite "floor planning" så gick det bra att få plats med Arduinon, numera utrustad med skruvplintshield och enclosure, ett SSR på 3 x 40A och slutligen transformator för att driva Arduinon.

Inre delen av ett bastuaggregat med installerad Arduino, skruvplintshield, SSR-relä och transformator för precisionsstyrning av temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till SSR hör en rätt så kraftig kylfläns och med de strömmar på ca 11.5 A som de 3 separata 230 V elementen drar vardera så borde värmeutvecklingen bli hanterbar.

Svart kylfläns och elektroniska komponenter på metallplatta, del av bastuaggregatmodifikation med Arduino och SSR.
Skapa konto

Jag valde att behålla original bimetalltermostat som även innehåller ett värdefullt överhettningsskydd. Då går det också enkelt att återställa aggregatet till original vid behov. Bimetalltermostaten är alltså ställd till max och då får Arduinon med SSR styra aggregatet istället.

Jag installerade en separat potentiometer för temperaturinställning och en LED som indikerar när Arduinon ställer ut effekt via SSR. LEDen ger även felindikering om Arduinon tappar kontakt med temperatursensorn. Detta testas varje cykel. Utan temperaturinput tror Arduinon att det är -127 grader och ställer ut "ON" till SSR forever.

Metallpanel med justerbara vred och en röd LED-lampa. Reglering och tidsinställning för bastuaggregat visas.
Skapa konto

Nu är regleringen mycket exakt och tyst, precis som planerat. Bimetalltermostatens klonkande är borta och även dess inexakta reglering med en hysteres på sådär +/- 8 grader mot börvärdet är borta.

Leverantören av bastuaggregatet, Mondex i Finland, har sedermera tagit fram versioner av aggregat med elektronisk reglering istf för bimetalltermostat för att åstadkomma en betydligt exaktare reglering av temperaturen så problematiken tycks vara känd.

Bastuaggregat med stenar och kopplingar, del av ett moderniserat styrsystem med Arduino och SSR för exakt temperaturreglering.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.