25 A huvudsäkring är det i enfas abbonemang i gamla lägenheter.

Det är inte alltid man använder spisen med max effekt på allt. men det beror nog på matlagnings intresset:)

Jag vet att 3-fas spisar här i det kommunala bostadsbolaget är ofta säkrade 10A i lägenheter, kabelarean är dock 2,5mm2. detta är troligen så lågt säkrade för att det är bättre att säkringen går vid lägenhetens central. i stället för mätarsäkringarna nere i källaren dit lägenhetsinnehavaren inte har nyckel eller något att göra.

jag har inte hört att det är något problem,
Har själv bott i en sådan lägenhet utan att någon säkring gått, Jag är iof. ingen kock. Men lagar normal husmanskost.
Det är inte länge man kör på max effekt iaf. då blir det bränd mat.....

Japp, jag hade tänkt sätta ugnen på 10A säkringen, ugnen som jag har beställt.
Minsta säkring: 13A.
Spänning: 230V.
1x40W halogenlampa.
Kan man säkra upp mina 10A till 13A ?

Redigerat:
Så hur skall jag göra ? jag har 3 kablar (lite tjockare) från den gamla ska jag bara använda dessa till den nya eller behöver jag mer kablar ?

Jag testade att köra den gamla spisen på alla plattor på högsta och körde även grillen i ugnen, ingen säkring gick :-)

Om man inte får/kan använda perilex,vad skall jag använda då ?

Redigerat:
16 Amp / 20 Amp eller 25 Amp's huvudsäkring. kan du plåta/skriva vilken huvudsäkrings storlek du har.

Nyfiken?

Det sitter en elcentral i trapphuset med en elmätare och ett litet proppskåp för varje lägenhet, på den står det max A25, V 500,
Max Area 16 (svårt att se om det står 16 eller 18)

Sara_sve skrev:
Det sitter en elcentral i trapphuset med en elmätare och ett litet proppskåp för varje lägenhet, på den står det max A25, V 500,
Max Area 16 (svårt att se om det står 16 eller 18)
Kan du fixa en bild på nämnda el-central.

Det som står för Max Area 16mm² är troligen huvudkabeln TILL fördelningen du har i trapphuset, kolla på märkskylten inne på din central där står typ A1 eller liknande sen letar du reda på motsvarande skylt i centralen i trapphuset.

LGG-01 skrev:
Kan du fixa en bild på nämnda el-central.

Det som står för Max Area 16mm² är troligen huvudkabeln TILL fördelningen du har i trapphuset, kolla på märkskylten inne på din central där står typ A1 eller liknande sen letar du reda på motsvarande skylt i centralen i trapphuset.
På kåpan som sitter över mitt proppskåp i lägenheten står det. 25A SEF 500V N0 B 2103 TYPWU
El centralen i trappen är för närvarande låst, men jag kan se om jag kan ta en foto i trappen jämter,för det borde väl vara samma.

Det räcker inte du måste in till mätartavlan bakom den låsta dörren.

De siffror du redovisar är vilken centraltyp som du har säger inget om vilken huvudsäkring/mätarsäkring du har i ditt abonnemang.

Det går ju även att titta på elräkningen där står det vilket abonnemang man har.

HSP skrev:
Skrev svaren i texten ovanför med rött och grönt
Varför kan jag inte köra ugnen på kabeln som tidigare gick till lampan ?

elmont skrev:
Det går ju även att titta på elräkningen där står det vilket abonnemang man har.
Konstigt nog står det inget på elräkningen, jag har för mig att det sitter en grå propp vid elmätaren i trappen. En propp är utskruvad på samtliga elmätare i trappen (undrar vad det beror på ?)

Lyckades hitta ett skåp som var öppet i en annan trappa, ser ut som det sitter en gul propp i = 25A ?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enfasmatning med 25 A huvudsäkring. Jag skulle dra fram en ny matning till endera häll eller ugn samt byta central till en större. Jag tycker även att du ska ta dit en elektriker som hjälper dig, så att allt blir rätt och ofarligt.

elmont skrev:
Det är enfasmatning med 25 A huvudsäkring. Jag skulle dra fram en ny matning till endera häll eller ugn samt byta central till en större. Jag tycker även att du ska ta dit en elektriker som hjälper dig, så att allt blir rätt och ofarligt.
Menar du att jag ska dra ny matning från proppskåpet i trappen eller menar du från proppskåpet i min lägenhet ? Någon annan skrev här att "Det är en fördel att behålla din "gamla" central med proppar, moderna automatsäkringar är "bättre" på att detektera överlast, dvs. mindre förlåtande."

Från lägenhetens central, att dra från elmätaren skulle innebära en större ombyggnad och då innefatta hela husets "matningssystem". Jag skulle byta till en modern central med flera säkringar och jordfelsbrytare och dra fram någon fler grupp till köket (via dom befintliga rören) samt en ny matning till ugn eller häll. Om det är en fördel att man kan "överbelasta" ledningar vet jag inte, vilket man i viss mån kan med den g:a typen av säkringar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.