Hej, jag har precis flyttat in in en lägenhet och håller på att byta ut den gamla spisen mot en Ikea Spishäll. Den nya spishällen kommer jag att installera ca 1,5 meter från den gamla så kablarna räcker inte.
Den gamla spisen har bara 3 kablar , svart,blå och gul/grön och den är monterad infäld i typ någon plint som också bara har 3 kablar. Jag hade tänkt koppla in den nya i en utanpåliggande perilex, men så läste jag här på forumet att så kan/får man inte göra.

Det är ett gammalt hus, jag har bara 3 proppar i proppskåpet. Hur löser man detta ?

Jag har fått hjälp att hugga in 2 st flexslangar i väggen som går till den plats som spisen skall vara,
den ena slangen är till ugnen (användes tidigare till vägg belysning) och den andra kommer från den gamla spiskontakten.
Jag kan inget om el, så jag kommer nog behöva ta hem en elektriker, men vill gärna veta vad det finns för möjligheter.
Om det nu går att dra 5 nya kablar FK 2,5 i befintligt rör kan man göra det utan att behöva byta ut elcentralen ?
Om det nu inte går att dra nya sladdar från centralen kan man på något sätt använda kablar från den andra kontakten som skall gå till ugnen ?
Hoppas ni fattar vad jag menar :-)

Sara

Lägg upp en bild på elcentralen. Men spontant låter det som att du enbart har enfas indraget i lägenheten, vilket innebär att du får nöja dig med enfas om inte föreningen/hyresvärden kan dra in trefas till lägenheten.

Lästips: Spisbibeln.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tror du har ett problem, för har du bara tre säkringar till hela lgh, så har du troligtvis endast enfas. Din spishäll behöver kunna kopplas på 1 fas. Alltså med tre trådar ( fas, nolla, jord) . Sen blir det troligen omöjligt att köra ugnen samtidigt som hällen pga högt effektuttag.

Hej, Tack för svaren.
Här kommer bild på centralen.

Info om spishällen
Häll med induktionszoner: 2x180 mm, 1x145 mm och 1x210 mm.
2 värmezoner med boosterfunktion (P).
1x2200W induktionszon med booster; 3000W.
1x1800W induktionszon med booster; 2200W.
1x1800W induktionszon.
1x1200W induktionszon.
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 6000W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
S
snygg lösning på gulgröna kabeln på nedersta bilden

Här kommer lite kompletterande information.
I elcentralen sitter det idag 1 st 20A och 2 st 10 A.
Info om den gamla spisen ser du på bilden.
Snälla någon säg att det går :-)

• image.jpg
    Skapa konto
Sara_sve skrev:
Hej, jag har precis flyttat in in en lägenhet och håller på att byta ut den gamla spisen mot en Ikea Spishäll. Den nya spishällen kommer jag att installera ca 1,5 meter från den gamla så kablarna räcker inte.
Den gamla spisen har bara 3 kablar , svart,blå och gul/grön och den är monterad infäld i typ någon plint som också bara har 3 kablar. Jag hade tänkt koppla in den nya i en utanpåliggande perilex, men så läste jag här på forumet att så kan/får man inte göra.

Det är ett gammalt hus, jag har bara 3 proppar i proppskåpet. Hur löser man detta ?

Jag har fått hjälp att hugga in 2 st flexslangar i väggen som går till den plats som spisen skall vara,
den ena slangen är till ugnen (användes tidigare till vägg belysning) GÅR INTE och den andra kommer från den gamla spiskontakten. Går inte med 16mm flexslang, Du måste gå från denna dosa till både ugn och häll med lika grova kablar som tidigare.
Jag kan inget om el, så jag kommer nog behöva ta hem en elektriker, men vill gärna veta vad det finns för möjligheter.
Om det nu går att dra 5 nya kablar FK 2,5 i befintligt rör kan man göra det utan att behöva byta ut elcentralen efas? NEJ! Du har inte trefas fram till din central så det räcker inte med centralbyte. Inkommande matning (stigare) måste också bytas.
Innan du har ny stigare och ny central så är det ingen ide att dra 5x2,5 Fk.

Om det nu inte går att dra nya sladdar från centralen kan man på något sätt använda kablar från den andra kontakten som skall gå till ugnen ? Ja Du kan utgå frånden gamla spisdosan till både hällen och ugnen, men du kommer inte att kunna köra allt på hällen och ugnen samtidigt!
Hoppas ni fattar vad jag menar :-)

Sara
Skrev svaren i texten ovanför med rött och grönt

Det här är ju en väldigt vanlig typ av problem. Bäst är ju givetvis om det går att ordna 3 fas till lägenheten. I många fall är det omöjligt, utan väldigt omfattande ingrepp både i fastigheten och i grannlägenheter. Men det är inte helt ovanligt att det går ganska enkelt (typ 10 - 15 000 i enklare fall).

Men din häll vill ha enfas 32A. Vilket är omöjligt i din lägenhet. Du har med stor sannolikhet en huvudsäkring på 25A (sitter vid elmätaren).

I praktiken fungerar det för väldigt många att köra liknande hällar på 20A. De högsta effektuttagen sker under så korta stunder att säkringen klarar överbelastningen. Även din nuvarande spis vill troligen egentligen ha mer än 20A.

Det finns hällar avsedda för enfasdrift med inbyggda effektbegränsare så att varje enkild "platta" kan gå på sin maxeffekt, men spisen reglerar ned om det totala effektuttaget blir för stort. För att kunna vara säkrare borde du kanske välja en sådan häll.

Det är en fördel att behålla din "gamla" central med proppar, moderna automatsäkringar är "bättre" på att detektera överlast, dvs. mindre förlåtande.

Vad gäller kablar. Din nuvarande bör vara på 4 kvmm, för 20A.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som sagt det borde gå! Eftersom den gamla spisen är på högre effekt än din nya häll så borde det funka. Jag utgår från att ugnen sitter på en av de andra 10A säkringarna (du skrev att det var ett gammalt lamputtag). Ugna brukar kräva 16A så det kan bli lite problem där, nu vet jag inte hur ofta en ugn verkligen drar så mycket effekt men jag gissar att det är då man köra max på grill samt även kanske under (snabb)uppvärmning?

Ska man maxa ut effekten på den gamla spisen så behöver man en 40A säkring. Så ja - det här kommer att gå lika bra eller dåligt som tidigare. Men kör man spisen på fullt och ugnen så kan man få byta säkringar.

Frågan om säkringsstorlek är ofta uppe för diskution här. Finns det någon här som kan vittna om problem med att säkringen går med enfas 20A-matning till en induktionshäll? Till traditionella spisar med gjutjärnsplattor funkar det ju utmärkt, i princip varenda lägenhet är byggd så. Visst är toppeffekten på en modern induktionshäll betydligt högre, men energibehovet för matlagningen är rimligtvis det samma. Effekttopparna bör bli korta nog för att inte lösa säkringarna.

Jag skulle testa. Får man problem med att säkringen poppar ofta så kanske en effektvakt kan vara till hjälp? Är inte säker på att det är rätt pryl, men förhoppningsvis.

Du har troligen 15 (gänga I) alt. 16amp (gänga II) som huvudsäkring.

16A huvudsäkring men en grupp på 20A i elcentralen? Kan det stämma?

Lägenheter med enfas spis har oftast 25A huvudsäkring, och 20A till spisen.

• Gilla
Pierre1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.