Hej.
Vill ta bort dessa gamla trefasuttag vid sommarstället. Men vid uttaget på fasaden så fortsätter en matning till ett annat hus som jag så klart vill ha kvar. Jag vill samtidigt få till ett nytt 230v uttag för att ersätta det som sitter på stolpen. Finns det några alternativ förutom fula uttagscentraler från malmbergs? Behöver bara ett 230vuttag, men vill slippa att dra ny kabel från centralen.
 
  • Gamla rostiga trefasuttag på en trästolpe med en kabel som löper från uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trefasuttag på en trästolpe med öppen lucka och ansluten vit kabel i grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rostigt trefasuttag på röd trävägg från ASEA, omgivet av spindelväv och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Varför vill du ta bort detta vackra? Det märkliga lilla trähuset kan du ju byta ut dock.
 
I tanke på åldern så är det säkert en stälbandskabel som kommer upp ur jorden och den ska inte röras, ser även ut som att inkommande underifrån är hansktyp. Att bara ta bort något och tro att det går bra, är inte att tänka på. Ta dit en elektriker som kan tala om vad som kan göras, detta är inte helt lätt även för en elektriker.
 
Bra att byta ut dessa, ser ut som dödshandske, och kabeln till uttaget sitter ju inte fast. Det smidigaste skulle väl vara om säkringarna kan vara i matande ände, då kan du bara ha ett uttag där, men om det är möjligt beror såklart på hur resten av anläggningen ser ut.
Annars går det väl att sätta upp någon form kapsling också, kanske blir fint med Eldons NRGA118 i rostfritt även om den är lite stor.
Du skulle kunna kolla på produkter för bryggor, kanske kan funka men de flesta ser ut som stryk.

Och såklart är det behörighetskrävande att koppla dessa saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
knipo
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Bra att byta ut dessa, ser ut som dödshandske
Kalla inte allt för detta, det är ingen sådan, framförallt så rörs den inte och då kan den hålla hur länge som helst. Så att komma med skrämselhicka på forumet, så ska det vara relevant och farligt. inget bra med att försöka skrämma folk som kanske är mindre vetande.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Düsseldorff
S Svante Svenson skrev:
Bra att byta ut dessa, ser ut som dödshandske
Det är inte dödshandske.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Det stämmer att det är en gammal stålkabel som är nedgrävd. Jag är utbildad elektriker, men det var 25 års sedan jag lämnade yrket och mötte aldrig gamla installationer.
Jag söker alltså efter någon produkt som avsäkras på fasaden och samtidigt kan mata vidare trefasen till det andra huset. Kommer att anlita elektriker för jobbet, men vill veta vilken produkt jag vill sätta dit.

Denna från malmbergs känns inte så vacker
Eluttag för trefas med mätare och säkerhetsbrytare från Malmbergs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vacker och vacker snygga till planket sätt 2 öglor och häng som en låda framför med öppen underdel, det med 3fasen, menar du den tredje fasen då och två vid dito. Stålbandskabeln går att skarva på och innehåller säkert bara 3 faser och en PEN, Så det blir perfekt med en central. så det delas upp i 3 fas + noll + jord.
 
S Svante Svenson skrev:
Bra att byta ut dessa, ser ut som dödshandske, och kabeln till uttaget sitter ju inte fast. Det smidigaste skulle väl vara om säkringarna kan vara i matande ände, då kan du bara ha ett uttag där, men om det är möjligt beror såklart på hur resten av anläggningen ser ut.
Annars går det väl att sätta upp någon form kapsling också, kanske blir fint med Eldons NRGA118 i rostfritt även om den är lite stor.
Du skulle kunna kolla på produkter för bryggor, kanske kan funka men de flesta ser ut som stryk.

Och såklart är det behörighetskrävande att koppla dessa saker.
Precis som du skrev innan du strök över är det vad som brukar kallas "dödshandske" dvs ett trefasuttag enligt SEMKO 17. Nu är ju TS ute efter att göra om i den änden ute vid där den och enfasuttaget sitter så då kommer det ju naturligt bort precis som man bör göra med dessa.
 
GK100 GK100 skrev:
Precis som du skrev innan du strök över är det vad som brukar kallas "dödshandske" dvs ett trefasuttag enligt SEMKO 17. Nu är ju TS ute efter att göra om i den änden ute vid där den och enfasuttaget sitter så då kommer det ju naturligt bort precis som man bör göra med dessa.
Ja precis, jag tänkte fimpa stolpen och allt på väggen samt klippa kabeln mellan väggen och stolpen. Jag vill helt enkelt ha ett uttag på väggen för 230v och skarva vidare trefasen som det även är nu till andra huset. Kabeln till höger på fasaden är matningen till andra huset.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Ja precis, jag tänkte fimpa allt på stolpen och på väggen samt klippa kabeln mellan väggen och stolpen. Jag vill helt enkelt ha ett uttag på väggen för 230v och skarva vidare trefasen som det även nu till andra huset. Kabeln till höger på fasaden är matningen till andra huset.
Nu har du ju troligtvis redan en lämplig avgrening i din låda på väggen den kan du använda utan att göra mer än ta bort kabelmuffen nedtill som gått ut till stolpen. Ersätt där med en FL13 som har lämpligt hål till förskruvning och mata en ny liten kapsling med tex PSA eller någon uttagscentral likt den du visade.

Vill du hålla stilen lite kan du ju rädda övre lådan från stolpen och docka direkt mot där muffen satt sen bestycka den med en PSA och dra ut till ett vanligt uttag. Kan ju passa när det redan sitter låda av den typen där och lite puts och färg så kan det pryda sin plats. Onödigt att börja böka i det med tanke på hur det är gjort med rör/sidofläns upptill det blir knappast bra med nya plastlådor där utan att göra om mer.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu har du ju troligtvis redan en lämplig avgrening i din låda på väggen den kan du använda utan att göra mer än ta bort kabelmuffen nedtill som gått ut till stolpen. Ersätt där med en FL13 som har lämpligt hål till förskruvning och mata en ny liten kapsling med tex PSA eller någon uttagscentral likt den du visade.

Vill du hålla stilen lite kan du ju rädda övre lådan från stolpen och docka direkt mot där muffen satt sen bestycka den med en PSA och dra ut till ett vanligt uttag. Kan ju passa när det redan sitter låda av den typen där och lite puts och färg så kan det pryda sin plats. Onödigt att börja böka i det med tanke på hur det är gjort med rör/sidofläns upptill det blir knappast bra med nya plastlådor där utan att göra om mer.
Ja det kanske är bättre att flytta den gamla som du säger. Slutar säkert annars med all säkerhet att jag åker på att dra nya kablar från centralen för att de gamla blir förkorta eller så :rofl:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.