Hej! Har lite svårt att förstå kopplingsschemat till min nexa någon som kan hjälpa mig att lista vad som ska vart?

• En hand håller en Nexa-mottagare bredvid en öppen Eltako dimmer installerad i vägg med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste fiska upp nollan ur dosan för MWMR-251 kräver nolla.
Den gamla dimmern har två anslutningar för fas medan nya bara har en så toppklämma behövs.

Elektrisk kopplingsschema för en dimmer med anslutningar för nolla, fas och lampa.
Skapa konto

P Pucco skrev:
Du måste fiska upp nollan ur dosan för MWMR-251 kräver nolla.
Den gamla dimmern har två anslutningar för fas medan nya bara har en så toppklämma behövs.

[bild]
Hej,
Har samma dilemma här, men undrar om det är strömbrytaren eller den andra bruna ledaren som ska sättas toppklämma på (i fallet ovan).

Mina kablar ser ut som bifogat

• Elektrisk installation med blå enhet och anslutna kablar i vägghålighet, nära strömbrytare.
    Skapa konto
En mycket stark VARNING här!!!!
Som jag tolkar kopplingen ser den blå ut att vara inkommande fas och vit+orange(brun) är utgående till kronkopplad lampa. Här måste man mäta vad sladdarna går innan något annat kopplas in. Färgerna går aldrig att lita på. Den blå verkar inte vara nolla här!!!!!!!

• Gilla
G.L.
  • Laddar…
Tack för svaret.

Nej inte helt. Här är blå ledande och vit neutral.
P Pucco skrev:
En mycket stark VARNING här!!!!
Som jag tolkar kopplingen ser den blå ut att vara inkommande fas och vit+orange(brun) är utgående till kronkopplad lampa. Här måste man mäta vad sladdarna går innan något annat kopplas in. Färgerna går aldrig att lita på. Den blå verkar inte vara nolla här!!!!!!!

Instämmer att inte lita på färgmärkning av ledare. Hos mig var alla ledare blåa. Kontroll av vad ledarna har för funktion oavsett färg är ytterst viktigt. Till och med gröngul kan vara strömförande om "en dumskalle" varit framme och kopplat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.