Skulle göra en altan och när jag krafsade bort översta jordskiktet så kom det fram en mineralullsisolering med plast över. Plasten var sliten så jag ska lägga på ny men frågan är om den ska vara ångtät eller om det måste vara en plast som "andas"?
Hade tänkt behålla fiberisoleringen och bara lägga 50mm XPS ovanpå men nu börjar jag fundera på om det är lika bra att riva bort mineralullen då den troligen tagit upp fukt sedan 70-talet och kanske inte ger speciellt bra isolering ändå? Tror mineralullen kallas elefantmatta och den verkar iof rätt torr. Under den är det grus så den ligger nog inte direkt mot fukt.
Dessutom har det på några ställen funnits växtplanteringar som jobbat sig ner genom mineralullen så den ligger lite ojämnt. Det har varit bra att fått jämna av den lite men jag vet inte om man kan ta upp mineralullen och korrigera underlaget utan att rasera den fullständigt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade tänkt behålla fiberisoleringen och bara lägga 50mm XPS ovanpå men nu börjar jag fundera på om det är lika bra att riva bort mineralullen då den troligen tagit upp fukt sedan 70-talet och kanske inte ger speciellt bra isolering ändå? Tror mineralullen kallas elefantmatta och den verkar iof rätt torr. Under den är det grus så den ligger nog inte direkt mot fukt.
Dessutom har det på några ställen funnits växtplanteringar som jobbat sig ner genom mineralullen så den ligger lite ojämnt. Det har varit bra att fått jämna av den lite men jag vet inte om man kan ta upp mineralullen och korrigera underlaget utan att rasera den fullständigt..
Grävde upp runt hela huset.P PlankOlle skrev:
Rev bort all elefantmatta.
Skottade bort lite jord och jämnade ut med sand med lutning bort från huset
La dräneringsrör utanför en bit ner i marken
La markisolering
Ett lager grus på isoleringen (som dränering)
Markduk ovanpå
Jord överst
Det blev lite för bra dränering för på sommaren blir gräset brunt vid huset dvs det torkar ihjäl.
Det blev ett litet projekt som expanderade hejdlöst varför det även blev en ombyggd och dränerad uppfart, planering av gräsmattan samt förstärkt och dränerad väg (som gräset fick växa i) på gården.F folkeorg skrev:Grävde upp runt hela huset.
Rev bort all elefantmatta.
Skottade bort lite jord och jämnade ut med sand med lutning bort från huset
La dräneringsrör utanför en bit ner i marken
La markisolering
Ett lager grus på isoleringen (som dränering)
Markduk ovanpå
Jord överst
Det blev lite för bra dränering för på sommaren blir gräset brunt vid huset dvs det torkar ihjäl.
Nu kan man köra riktigt tungt utan att det sviktar eller blir märken. Och allt regn bara försvinner ner i marken utan att det blir pölar eller lera.
Klicka här för att svara
