4 366 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Byta ut duschkabin mot vanlig dusch med glasvägg
A Amatörbyggarn1 skrev:
- För att man vet att tätskikt i golv eller vägg inte är tätt
Frågan är då om det är värt risken att ta bort kabinen. - För att tätskiktet har överlevt sin tekniska livslängd och man inte vill chansa
- För att det är en mycket praktisk lösning
- För att det är snyggt
- För att man fick en duschkabin gratis
- För att man vill
I detta läget är det dags att ställa sig några frågor:A Amatörbyggarn1 skrev:
- Exakt varför vill ni det?
- Är det inte enklare att behålla nuvarande måttanpassade (?) kabin-lösning?
- Är det värt en massa stänk i (hela?) rummet att få en annan lösning?
- Hur fungerar det med tvättmaskin i de båda fallen?
- Om man ändå kommer fram till att det är bäst att ha duschkabin. Skall man satsa då på en mera avancerad, lyxigare variant? Jämfört med nytt tätskikt lär det bli billigt.
Jag skulle snarare säga att sannolikheten är stor att anledningen till att duschkabinen finns där är att det är nödvändigt av något skäl. Troligast att man vet att tätskiktet inte är tätt. Eller att föreningen meddelat att risken är för stor och förbjudit/avrått att duscha på golv/vägg och krävt kabin eller liknande. Men det är rena gissningar.A Amatörbyggarn1 skrev:
Jag hade behållit en kabin. Denna eller en ny modernare. Det finns mycket coolt och snyggt att välja på.
Sedan är det lättare att renovera resten i rummet när ni inte behöver tänka på vattensprut utanför kabinen.
TS, jag har nog ungefär samma uppfattning som du om duschkabin: ful, trång, rapplig och obekväm. Ändå har vi en sån i vårt sommarhus. Med detta sagt: alla ovan har rätt att det ger ett bra fuktskydd, särskilt i utdömda badrum, som i vårt sommarhus. Men du vill ju ha det snyggt. Jag ser ingen annan väg än en riktig badrumsrenovering. Kolla bara att stambyte inte ska göras nästa år. Jag rekommenderar då att ni skaffar en gångjärnsglasskiva som kan knuffas undan så badrummet blir större när ni inte duschar. Kanske att ni då också får plats med separat badkar och tvättmaskin?
Ser ut att vara ett modell äldre badrum där ett badkar ersatts med duschkabin. Placeringen på golvbrunnen är en bra indikator. Blir en bred/lång duschyta.
Håller med flera tidigare postare. Låt kabinen vara tills dess att ni blåser ut hela badrummet.
Håller med flera tidigare postare. Låt kabinen vara tills dess att ni blåser ut hela badrummet.
Vi hade en dusch av okänt årtal. Kändes ok men från en ensam man till familj med två barn fattade jag att det skulle snabbt kunna bli problem. Vi valde att sätta in badkar och hänga upp draperier. Har fungerat hur bra som helst i tre år. I väntan på en riktigt renovering. Duschkabin troligtvis av samma skäl.
Fast, vad menar TS med inte så gammal badrum? 5, 10, 25 år?
Tycker också badrummet ser äldre ut, ingen har satt in den typen av handfat på länge. Och vad är det för konstig utbyggnad av väggen? Den har tagit 10 cm från duschutrymmet… och vad är det för metallock längs väggen under kabinen?
Jag tycker inte heller kabinen ser så ny ut….
Så om man ska sammanfatta tror de flesta (baserat på bilder och erfarenhet) att kabinen står där av en anledning och att det nog är en ganska stor risk för fuktskador att börja duscha direkt på vägg/golv.
Rådet får väl snarast bli att ha kvar den tills ni renoverar badrummet och gör då som ni vill.
Tycker också badrummet ser äldre ut, ingen har satt in den typen av handfat på länge. Och vad är det för konstig utbyggnad av väggen? Den har tagit 10 cm från duschutrymmet… och vad är det för metallock längs väggen under kabinen?
Jag tycker inte heller kabinen ser så ny ut….
Så om man ska sammanfatta tror de flesta (baserat på bilder och erfarenhet) att kabinen står där av en anledning och att det nog är en ganska stor risk för fuktskador att börja duscha direkt på vägg/golv.
Rådet får väl snarast bli att ha kvar den tills ni renoverar badrummet och gör då som ni vill.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Vad är poängen med duschhörna om det blir lika trångt som i duschkabin? Kan förstå att det finns en tjusning med att stå och duscha i mitten av ett 9 kvadratmeter stort badrum.M mrpurre skrev:
Klicka här för att svara