10 288 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Byta ut diskmaskinen - massa frågor
Hej!
Jag köpte hus för snart två år sedan och diskmaskinen som står i köket är från ~2002. Den har nu börjat bli konstig och startar men pumpar inte ut vatten längre. Det började med att det började slå i rören och den fastnade i sköljläget. Jag lät den bara vara och då lade den av för att sedan stoppknappen började blinka två gånger i omgångar. Jag har testat att ta ut alla filter etc. och göra storrensning men den vill verkligen inte pumpa in vatten.
Jag ska ringa Whirlpool i morgon för att kolla om detta är något känt fel de enkelt kan åtgärda, annars är det väl bara köpa en ny. Känns ingen hit att lägga typ 3 000 kr på reparation för en så pass gammal maskin. Men det beror helt på om det går att ersätta den.
Därför undrar jag:
1. Diskmaskinen är integrerad. Det verkar som att måtten är densamma som på mått jag lyckas hitta på andra integrerade diskmaskiner i butikerna. Är det så? Finns det ett standardmått? Inget kul om man köper en maskin, kommer hem och så är det 1cm för tight.. det är ju rätt svårt att mäta exakt-exakt. Måtten på de diskmaskiner jag läst om på nätet är verkligen på millimeternivå.
2. Brukar alla diskmaskiner av samma typ (t.ex. integrerad) se likadana ut på undersidan? Dvs. kopplar man rör och så på samma sätt? Eller är det helt olika beroende på modell? Så om jag köper en annan modell kanske de rör jag har inte passar, eller?
3. Finns det något företag där man kan köpa ett paket, dvs. diskmaskin och installation som ett paket?
4. Ni som bytt ut diskmaskin själv, var det svårt? Mycket jox? Eller är det bara att ta ut den gamla och in med den nya? Finns det standard på rör etc.?
5. När jag kollar en del integrerade diskmaskiner står det ofta "frontlucka medföljer ej". Vad menas med det? Det kommer alltså inte med frontlucka till? Känns ju puckat. Hur köper jag en lucka till diskmaskinen liksom?!
Jag är nybörjare på detta med rör, vatten och maskiner, kanske märks haha.
Tack!
Jag köpte hus för snart två år sedan och diskmaskinen som står i köket är från ~2002. Den har nu börjat bli konstig och startar men pumpar inte ut vatten längre. Det började med att det började slå i rören och den fastnade i sköljläget. Jag lät den bara vara och då lade den av för att sedan stoppknappen började blinka två gånger i omgångar. Jag har testat att ta ut alla filter etc. och göra storrensning men den vill verkligen inte pumpa in vatten.
Jag ska ringa Whirlpool i morgon för att kolla om detta är något känt fel de enkelt kan åtgärda, annars är det väl bara köpa en ny. Känns ingen hit att lägga typ 3 000 kr på reparation för en så pass gammal maskin. Men det beror helt på om det går att ersätta den.
Därför undrar jag:
1. Diskmaskinen är integrerad. Det verkar som att måtten är densamma som på mått jag lyckas hitta på andra integrerade diskmaskiner i butikerna. Är det så? Finns det ett standardmått? Inget kul om man köper en maskin, kommer hem och så är det 1cm för tight.. det är ju rätt svårt att mäta exakt-exakt. Måtten på de diskmaskiner jag läst om på nätet är verkligen på millimeternivå.
2. Brukar alla diskmaskiner av samma typ (t.ex. integrerad) se likadana ut på undersidan? Dvs. kopplar man rör och så på samma sätt? Eller är det helt olika beroende på modell? Så om jag köper en annan modell kanske de rör jag har inte passar, eller?
3. Finns det något företag där man kan köpa ett paket, dvs. diskmaskin och installation som ett paket?
4. Ni som bytt ut diskmaskin själv, var det svårt? Mycket jox? Eller är det bara att ta ut den gamla och in med den nya? Finns det standard på rör etc.?
5. När jag kollar en del integrerade diskmaskiner står det ofta "frontlucka medföljer ej". Vad menas med det? Det kommer alltså inte med frontlucka till? Känns ju puckat. Hur köper jag en lucka till diskmaskinen liksom?!
Jag är nybörjare på detta med rör, vatten och maskiner, kanske märks haha.
Tack!
Redigerat:
Det är standard på det mesta, bytte min och det gick på under 15 minuter. Om vi utgår från att du har godkänd avstängning på vattnet idag så är det inget stort jobb.
Finns ju massor av företag som säljer färdiga installationer Elon tex.
Finns ju massor av företag som säljer färdiga installationer Elon tex.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Frontlucka innebär just det som gör den "integrerad", den är klädd med samma lucka som resten av köket, eklucka i ett ekkök tex. Se alltså till att den nya har samma mått på fronluckan som den gamla.
Eller skippa integreringen helt och köp en vanlig maskin. Går också bra, men ser ju inte lika enhetligt ut.
Eller skippa integreringen helt och köp en vanlig maskin. Går också bra, men ser ju inte lika enhetligt ut.
Tack för alla svar!
Okej, min diskmaskin ser ut såhär:
http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/DSCN3397.jpg
http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/IMAG0129.jpg
Antar den är integrerad?
Var köper man lucka och sånt då?
Är det möjligt att byta ut den mot en standard (icke-integrerad) eller är jag körd?
Okej, min diskmaskin ser ut såhär:
http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/DSCN3397.jpg
http://webzone.k3.mah.se/kit02040/imgs/huset/IMAG0129.jpg
Antar den är integrerad?
Var köper man lucka och sånt då?
Är det möjligt att byta ut den mot en standard (icke-integrerad) eller är jag körd?
Redigerat:
Kan man byta luckan själv? Går inte viktig elektronik därmellan i sladdar etc? Dessutom står det ju modell etc i luckan, då hänger det ju med även om jag köper en t.ex. Cylinda.. Eller man tar bara av frontdelen (den träfärgade delen på luckan på min bild) på nåt vis?Stefan N skrev:
Men det går alltså att ta bort hela och köpa en helt ny standard?
Redigerat:
Klicka här för att svara
